Dårlig kombination af fisk?
Fra : Maja Simonsen

Dato : 08-08-06 21:01

Hej nyhedsgruppe.

Jeg har et 54 l. sekskabsakvarium med blandt andet 2 sværddragere og
neonfisk.
I dag har jeg så været nede og købe 4 scalarer og en tigersnegl (og nogle
planter jeg fik anbefalet her i gruppen - tak for det!).
Nu sker der så bare det, at de to sværddragere (to hanner) napper til
scalarerne og særligt til sneglen, og det ser bestemt ikke smertefrit ud!
Så hvad skal jeg gøre? Jeg var ikke klar over at sværddragerne kunne være så
agressive, så er det i virkeligheden en dårlig kombination af fisk? I så
fald er jeg lidt skuffet over den hjælp jeg har fået i dyrehandlen....

På forhånd tak for alle forslag til løsningen af dramaet i akvariet.

Maja

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-08-06 21:09

Maja Simonsen wrote:
> [...]
> det i virkeligheden en dårlig kombination af fisk? I så fald
> er jeg lidt skuffet over den hjælp jeg har fået i

Dyrehandlere sælger hvad som helst, der giver penge i kassen - de
lever af det.

Men de fleste er dog rimelig gode til at give gode råd også.

Scalarer bliver temmelig store - og 4 stk i et 54 liter er nok i
overkanten.

Sværddragere er ikke mere agressive end så mange andre fisk, så
jeg ved ikke hvorfor de lige kaster over dine scalarer - men hvis
det kun er halvstore unger, så er de måske lidt sårbare - men når
de er udvokset og på størrelse med en hånd, så skal sværddragerne
nok holde sig væk

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Maja Simonsen

Dato : 08-08-06 21:21

> [...]
> det kun er halvstore unger, så er de måske lidt sårbare - men når
> de er udvokset og på størrelse med en hånd, så skal sværddragerne

Scalarerne er i hvert fald ikke udvoksede måske på størrelse med en
lillefinger i højden. Vil de også blive så store som du beskriver når de kun
er i et 54 l. akvarium?

Jeg er lidt bekymret for om sneglen kan holde til mosten - den ser lidt
tummelumsk ud, og har flydt rundt i vandet.

Maja

Fra : Bainz

Dato : 08-08-06 21:26

tror alt så ikke du skal være bekymret over den snegl dem skal nok klare
sig. alt efter størelse alt så. dem jeg har var i størelsen som en
almindelig snegl i naturen da jeg fik dem.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-08-06 11:22

Maja Simonsen wrote:
> Vil de også blive så store som du
> beskriver når de kun er i et 54 l. akvarium?

Om den med at "de nok ikke bliver så store i et lille akvarie"
holder ved jeg ikke - vi andre vokser jo heller ikke mindre,
fordi vi sænker loftshøjden med en meter

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : noone

Dato : 09-08-06 12:03

> Vil de også blive så store som du beskriver når
> de kun er i et 54 l. akvarium?

Det her er en af de meget sejlivede vandrehistorier. Mængden af
affaldsstoffer i vandet er med til at begrænse fiskenes vækst. Hvis man
ikke er omhyggelig med at skifte vand, vil et lille akvarium hurtigere
blive beskidt end et større - den vej rundt kan man selvfølgelig godt
argumentere for, at fisk ikke bliver så store i et lille akvarium, men det
er altså kun hvis man ikke passer dem ordenligt.

Hvis man bevidst undlader at skifte vand for at holde fiskene nede i
størrelse (det har jeg oplevet en, der gjorde med vilje), så er det efter
min mening dyrplageri.

Læste for en del år siden om en, der fik en Barbus Schwanefeldi op på 37
cm, hvilket nogenlunde er maksimumstørrelse. Han holdt den i et 45 liters
akvarium, hvor han skiftede vand nærmest konstant. At det så er dyrplageri
på en anden måde, er en anden historie.

noone

Fra : Søndergaard

Dato : 09-08-06 20:43

Maja Simonsen skrev:

> [...]
>
> Jeg er lidt bekymret for om sneglen kan holde til mosten - den ser lidt
> tummelumsk ud, og har flydt rundt i vandet.

selvom det ik var det du spurgte om, er jeg enige med de andre.. 4
scalarer er ret mange i et 54 L .. ville nøjes med 2.

sværddrager er meget livlige og temperamentsfulde, især hannerne - og de
kurtiserer ustandselig hunnerne. hvor mange hanner og hunner har du?
hvis du har 2 hanner er det bedst med 4-6 hunner.. kan være at flere
hunner vil tage noget af agressiviteten, mod scalarerne. Men umidelbart
burde de være nogenlunde fredelige over for andre bebore i akvariet.

- ville desværre også vælge et større akvarie til sværddrager (omkring
1m) da de godt kan lide noget svømmeplads, og da de også bliver op til
12 cm.. - ved godt det er forsent nu, men ville nok have valgt nogle
platyer, guppy, eller black molly istedet

- men ingen tvivl om at sværddrager er en flot fisk!

Søndergaard

Fra : J.Jørgensen

Dato : 11-08-06 00:21

> [...]
> fald er jeg lidt skuffet over den hjælp jeg har fået i dyrehandlen....
>
> På forhånd tak for alle forslag til løsningen af dramaet i akvariet.

Hej Maja
Hvis ikke vi taler om direkte misforståelser imellem dig og din forhandler -
så er det en underlig vejledning du der har fået.
1. 4 scalarer er 2 for meget til 54 l akvarium.
2. 2 sværddrager hanner vil give problemer når der ikke er mere plads.
3. Tigersnegl egner sig ikke til dit lille akvarium.
Du skal nok gå den hårde vej - skaffe dig af med det der ikke du'r - ellers
kan du ikke få det til at fungere.
PS. Til orientering: Dine scalarers kropstørrelse ved normale forhold,
bliver ikke større end ca. som en stor mønt i dit lille akvarium.
Hilsen
Jørgen

Fra : noone

Dato : 11-08-06 01:20

> PS. Til orientering: Dine scalarers kropstørrelse ved normale forhold,
> bliver ikke større end ca. som en stor mønt i dit lille akvarium.

Here we go again. Dette er KUN korrekt for såvidt der ikke bliver skiftet
vand tilstrækkeligt ofte. Det er affaldsstofferne i vandet, der virker
væksthæmmende. Se evt.indlæg fra undertegnede fra onsdag den 9.

noone

Fra : Maja Simonsen

Dato : 11-08-06 09:13

For at være helt nøjagtig så indeholder akvariet:

ca. 9 neonfisk
1 guppy
2 sværddragere (hanner)
4 scalarere
1 sugemalle
1 næsten død tigersnegl

og i planteafdelingen:
1 anubis barteri
1 Echinodorus bleheri
1 Hygrophila carymbosa
1 Hydrocotyle leucocephala

Og ja, jeg kan godt se, at der er noget der ikke fungerer....
Så er der flere forslag til afskaffelser og anskaffelser modtages de gerne

Maja

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-08-06 10:40

Maja Simonsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> ca. 9 neonfisk
> 1 guppy
> 2 sværddragere (hanner)
> 4 scalarere
> 1 sugemalle
> 1 næsten død tigersnegl

> Så er der flere forslag til afskaffelser og anskaffelser
> modtages de gerne

Jeg ville nok droppe scalarene i denne sammenhæng og få nogle
mindre fisk f. x. nogle hunner til sværdragerne og nogle flere
guppy'er og så "fylde op" med andre små fisk f.x. tetra-arter
eller andet i den størrelse - eller f.x. 10 Neon mere - de gør
sig rigtig godt i en stime.

Et par hunner eller fem til dine sværddragerhanner vil måske give
dem andre interesser end at jagte de andre fisk.

Snegle bryder jeg mig ikke om - men ligesom med valget af fisk
kommer det jo helt an på, hvad man har lyst til at have.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ole Vandborg

Dato : 11-08-06 11:41

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Snegle bryder jeg mig ikke om - men ligesom med valget af fisk kommer
> det jo helt an på, hvad man har lyst til at have.

Med det regnestykke kommer jeg op på 25-30 fisk, hvilket er ALT for
mange i et 54 liters akvarie !

Brug tommelfingerreglen 1 cm fisk pr. 1 liter vand maximalt!

I det nævnte akvarie ville jeg anbefale at bytte scalarer, neonfisk og 1
sværddrager ud med 2 sværddragerhunner og 3 guppyer mere. husk på at
både sværddrager og guppy får unger - inden du får set dig om er der
30-40 fisk i dit akvarie .

/ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-08-06 12:27

Ole Vandborg skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Med det regnestykke kommer jeg op på 25-30 fisk, hvilket er
> ALT for mange i et 54 liters akvarie !

Enig - bemærk også at jeg skrev ELLER - så det var ikke meningen
at alt det nævnte skulle i - det var bare forslag, som man kunne
overveje noget af i setdet for scalarerne

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard