/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
Bech_bb 500
kyllekylle 500
jdjespers.. 500
gibson 300
scootergr.. 300
molokyle 287
10  strarup 270
Forskel på DirectX og OpenGL?
Fra : Doe


Dato : 08-08-06 14:52

Hvad er forskellen på de to udover, at OpenGL kan benyttes på mange
operativsystemer mens DirectX kun er til Windows?
Hvad er nemmest at programmere til hvis man bruger C++?



 
 
Doe (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Doe


Dato : 09-08-06 09:09

> Hvad er forskellen på de to udover, at OpenGL kan benyttes på mange
> operativsystemer mens DirectX kun er til Windows?
> Hvad er nemmest at programmere til hvis man bruger C++?

Ingen gode bud?



Eric Jensen (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Eric Jensen


Dato : 09-08-06 10:50


"Doe" <jonh@doe.xyz> skrev i en meddelelse
news:44d99811$0$20330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hvad er forskellen på de to udover, at OpenGL kan benyttes på mange
>> operativsystemer mens DirectX kun er til Windows?
>> Hvad er nemmest at programmere til hvis man bruger C++?
>
> Ingen gode bud?
>

Hvad med at spørge google?

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D_vs._OpenGL



Kent Friis (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 09-08-06 15:44

Den Tue, 8 Aug 2006 15:52:27 +0200 skrev Doe:
> Hvad er forskellen på de to udover, at OpenGL kan benyttes på mange
> operativsystemer mens DirectX kun er til Windows?

OpenGL er en standard, DirectX er et Microsoft-produkt. Men det er vel
indlysende i og med at DirectX kun er til Windows.

På Windows er DirectX næsten garanteret at være installeret, det er
vist ikke helt så lige til med OpenGL - uden at jeg dog har prøvet,
jeg bruger kun Windows når jeg får penge for det.

> Hvad er nemmest at programmere til hvis man bruger C++?

Efter sigende OpenGL. Bl.a. John Carmack (Doom, Quake) har længe
holdt fast i OpenGL pga. DirectX skulle være elendigt designet (det
er et par år siden jeg læste det, det kan have ændret sig siden).
Men også for begyndere skulle OpenGL være nemmere.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Bent Frøslev (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Bent Frøslev


Dato : 09-08-06 21:27

> Hvad er forskellen på de to udover, at OpenGL kan benyttes på mange
> operativsystemer mens DirectX kun er til Windows?
> Hvad er nemmest at programmere til hvis man bruger C++?
>

DirectX er mange ting; DirectDraw, Direct3D, DirectInput, DirectShow osv.
Jeg antager at Direct3D svarer til det man kan med openGL.

OpenGL er nemmest at komme i gang med. Der er rigtig mange eksempler her:
http://nehe.gamedev.net/ Men i sidste ende er "matematikken" jo det samme,
så forskellen må være begrænset (med lidt abstraktion).

Man kan for øvrigt godt bruge openGL til grafikken og DirectX til fx. musik
og lyde.

/b



Michael Rasmussen (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 09-08-06 21:59

On Wed, 09 Aug 2006 22:26:53 +0200, Bent Frøslev wrote:

>
> DirectX er mange ting; DirectDraw, Direct3D, DirectInput, DirectShow osv.
> Jeg antager at Direct3D svarer til det man kan med openGL.
>
Er der ikke også noget med, at vise funktioner i DirectX kræver direkte
hardware understøttelse af grafikkortet for at have nogen virkning, mens
dette ikke er tilfældet for OpenGL?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Michael Weber (09-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Weber


Dato : 09-08-06 23:08


"Doe" <jonh@doe.xyz> skrev i en meddelelse
news:44d89721$0$20328$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvad er forskellen på de to udover, at OpenGL kan benyttes på mange
> operativsystemer mens DirectX kun er til Windows?
> Hvad er nemmest at programmere til hvis man bruger C++?
>
>

Direct3D vs. OpenGL: Which API to Use When, Where, and Why.
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1775.asp

OpenGL Programming Guide - The Redbook.
http://www.opengl.org/documentation/red_book/

Med venlig hilsen
Michael Weber



Doe (10-08-2006)
Kommentar
Fra : Doe


Dato : 10-08-06 12:13

> Direct3D vs. OpenGL: Which API to Use When, Where, and Why.
> http://www.gamedev.net/reference/articles/article1775.asp
>
> OpenGL Programming Guide - The Redbook.
> http://www.opengl.org/documentation/red_book/

Jeg tror jeg vil vælge OpenGL... i første omgang. Så kan jeg jo altid kigge
på DirectX, når jeg en gang har fået mere styr på det.
Tak for alle svar.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407950
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste