Spørgsmål vedrørende indskud
Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-08-06 11:06

Hej.

Jeg har spekuleret på hvordan man kan lave en momsneutral metode til at
arbejde for et firma (kald det A) og få dette arbejde konverteret til
anparter eller aktier i firmaet.

Hvis f. eks. jeg arbejder og efterfølgende sender firmaet en faktura på
100.000 kroner, kommer der moms oveni, som mit firma (kald det B) ender
med at betale. Nettoresultatet er at A har 100.000 kroner til gode hos B
og skylder 25.000 kroner til Skat. B skylder A 100.000 kroner og får
25.000 kroner tilbage fra Skat.

Hvis man efterfølgende konverterer gælden til anparter, så A ejer for
100.000 kroner anparter i B, har hele manøvren ikke været momsneutral.
Der er i praksis flyttet 25.000 kroner fra A til B.

Så er det jeg spekulerede på om ikke bare man kan gøre sådan her:

Lad beløbet man ønsker at arbejde for være I = 90.000 (og ikke 100.000,
da det giver nogle skæve tal). Lad MOMS både være 25% af fakturabeløbet,
men også det beløb, vi skal lægge til I for at få det samlede beløb,d er
skal faktureres for (før moms). Finten er så at B kan betale momsbeløbet
tilbage, som et delvist afdrag på fakturaen. Da ved vi at

(I + MOMS) * 25% = MOMS

Så I + MOMS = 4 MOMS

Så I = 3 MOMS

Så MOMS = I/3

Det betyder at hvis A fakturerer B 120.000 kroner + 120.000 * 25% (moms)
= 150.000, kan B afdrage de 30.000 kroner af fakturabeløbet samtidig med
at begge firmaer betaler moms. Samlet får man:

A har 120.000 kroner til gode hos B
Skat har 30.000 kroner til gode hos A
Skat skylder 30.000 kroner til B
B afdrager 30.000 kroner af gælden på fakturaen til A

Resultatet er, at B skylder A 90.000 kroner, men transaktionen bliver
momsneutral.

Er denne rremgangsmåde i overensstemmelse med momsloven? Er det iorden?

Umiddelbart kan jeg ikke se at det skulel være noget problem, idet Skat
ikke bliver snydt for nogen penge (de 30.000 kroner som de modtager fra
A skal alligevel udbetales til B).

Mvh. Michael.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-08-06 11:49

Michael Zedeler wrote:
> Jeg har spekuleret på hvordan man kan lave en momsneutral metode til at
> arbejde for et firma (kald det A) og få dette arbejde konverteret til
> anparter eller aktier i firmaet.

Ups. Når jeg læser mit indlæg igen, tror jeg at jeg får byttet rundt på
A og B et par gange. Håber ikke at det forvirre alt for meget.

Mvh. Michael.