Chokes
Fra : Clausen

Dato : 02-08-06 20:20

Hej NG,

Jeg har anskaffet et haglgevær med udskiftelige chokes.
Der er 4 forskellige slags: 1,2,3 og 4 hakker.

Jeg har gogglet mig til at:
1 hak=1
2 hakker=3/4
3 hakker=1/2
4 hakker=1/4

Men hvad betyder ovenstående egentligt?
Jeg regner med at 1 = fuld trangboring. Og jeg regner med at fuld
trangboring betyder at der er haglene samlet mest muligt. Er dette korrekt?
Hvis ja - så vil ovenstående betyde at jeg med disse 4 forskellige chokes
ikke kan få maximal spredning af haglene da 1/4 trangboring vel samler
haglene mere end 0 trangt.

Håber mit spørgsmål giver mening. I princippet:
Hvilken choke giver mest spredning af haglene - og kan man få en choke der
ikke samler haglene overhovedet?

--
Clausen

Fra : Smirge

Dato : 03-08-06 02:02

On Wed, 2 Aug 2006 21:19:33 +0200, "Clausen" <S.Clausen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Håber mit spørgsmål giver mening. I princippet:
>Hvilken choke giver mest spredning af haglene - og kan man få en choke der

1 er som du ganske korrekt skriver fuld trangboring - det der i
teorien samler mest muligt

1/4 er kvart trangboring - en næsten åben choke

Ja du kan godt få en der ikke samler - det hedder en cylinder boring.

Der er ikke nogen fast regel med hvad der samler mest - i min beretta
urika samler 3/4 mest med kent fast steel patronen jeg bruger. Hvis
jeg skifter patron kan det være det er 1/1 der samler mest. - så det
kommer bl.a. an på patronvalg.

Der er ingen anden udvej en at prøveskyde på en pap eller papir skive
for derefter at tælle halg inden for en 75 cm cirkel og på baggrund af
det beregne den %-mæssige samling(antal af halg i en ny patron skal
også tælles - og gerne i flere da du så har et bedre gennemsnit at gå
ud fra)

Decideret maximal spredning af haglene er den forkerte vej at gå, da
den uværgeligt vil medføre unødige anskydninger. Jeg vil sige at du
skal gå den anden vej og finde den der samler mest og giver det
pæneste skudbillede. Og med samle mest mener jeg den choke der giver
flest hagl indenfor en 75 cm cirkel på 35 meters afstand(evt. 30
meter) - og bagefter så lære at skyde :D

Smirge

Fra : Clausen

Dato : 04-08-06 16:12

Super, tak for svar.