Sammenhæng mellem børsværdi og fremtidige ~
Fra : Merete

Dato : 01-08-06 14:58

Hej gruppe

jeg skal skrive en opgave men er lidt meget lost - nedenfor ses
opgavebeskrivelsen:

"Der ønskes en begrundet redegørelse for om børsværdien af et selskab viser

den rette værdi af fremtidige indtjeningspotentialer eller om den bogførte

egenkapital er et bedre målegrundlag. Endvidere skal der redegøres for om
der

er en sammenhæng mellem regnskabsmæssige resultater og likviditetsflow.
Redegørelserne skal suppleres med gode eksempler fra praksis på hvor der er
stor forskel mellem den bogførte egenkapital ifølge årsrapporten og
børsværdien

og/eller stor forskel mellem regnskabsmæssige resultater og
likviditetsflow"

Nogen der har forslag til litteratur eller viden omkring ovenstående??

På forhånd tak

Mvh Merete

Fra : Svenne Krap

Dato : 01-08-06 22:28

Merete wrote:
> jeg skal skrive en opgave men er lidt meget lost - nedenfor ses
> opgavebeskrivelsen:

Du bør løse din opgave selv. It is the journey that counts, not the
destination. Du har desuden ikke fortalt ønsket niveau.. HH, Ba, Msc?

Et lille fif vil jeg dog komme med :)

Prøv at se på virksomheder, der lever af at levere services - de bør
antyde svaret til dit første spørgsmål. Teoretisk skal du under
fagområdet finansiering.

Til spørgsmål to, sørg for at kigge på virksomheder der IKKE leverer
services, men som er vokset kraftigt. Teoretisk skal du under
økonomistyring (mener jeg).

Hvis du kommer med et kvalificeret svar (dvs. med forklaring hvorfor du
tror det er sådan kan man måske overtales til at give dig ret eller ej).

Svenne

Fra : Merete

Dato : 01-08-06 22:50

"Svenne Krap" <svenne.u2005@krap.dk> skrev i en meddelelse
>Du bør løse din opgave selv. It is the journey that counts, not the
>destination. Du har desuden ikke fortalt ønsket niveau.. HH, Ba, Msc?

Jeg havde heller ikke forventet at en ville tilbyde at skrive dem, men jeg
er bare gået fast og havde brug lidt hjælp Og det er HA

>Et lille fif vil jeg dog komme med :)
Tak

>Prøv at se på virksomheder, der lever af at levere services - de bør antyde
>svaret til dit første spørgsmål. Teoretisk skal du under fagområdet
>finansiering.
Første spørgsmål, dvs om børsværdien eller bogført EK er bedst måleredskab?

>Til spørgsmål to, sørg for at kigge på virksomheder der IKKE leverer
>services, men som er vokset kraftigt. Teoretisk skal du under
>økonomistyring (mener jeg).
Dvs sammenhængen mellem likviditetsflow og regnskabsmæssige resultater?

>Hvis du kommer med et kvalificeret svar (dvs. med forklaring hvorfor du
>tror det er sådan kan man måske overtales til at give dig ret eller ej).
Hmm det er en udfordring - jeg er bare meget i tvivl... og risikerer at
udstille min manglende viden..

Men til den første - børsværdien afhænger jo blandt andet af fremtidige
estimeret cashflows (??) og derfor vil jeg mene dette er et ret godt
måleredskab til det fremtidige indtjeningspotentiale så fremt disse
cashflows er estimeret korrekt?
Den bogførte EK viser vel egentlig ikke noget om fremtidige
indtjeningspotentiale da dette vedrører fortiden? Men hvis man har en lille
EK er det vel også begrænset hvor meget man kan investere, og derfor er
fremtidige indtjeningspotentiale vel heller ikke ret god?

Den næste forstår jeg slet ikke - sammenhængen mellem likviditetsflowet og
regnskabsmæssige resultater? Med mindre at jo større likviditetsflow desto
større/mindre resultat?

Nu griner du nok din røv i stykker, men jeg forsøgte

Merete

Fra : Svenne Krap

Dato : 01-08-06 23:29

Merete wrote:
> Jeg havde heller ikke forventet at en ville tilbyde at skrive dem, men jeg
> er bare gået fast og havde brug lidt hjælp Og det er HA

Been there done that (and finally finished in 4 weeeks).

> Tak

> Første spørgsmål, dvs om børsværdien eller bogført EK er bedst måleredskab?

Jeps.

> Dvs sammenhængen mellem likviditetsflow og regnskabsmæssige resultater?

Correctemento

> Hmm det er en udfordring - jeg er bare meget i tvivl... og risikerer at
> udstille min manglende viden..

Manglede viden er en forudsætning for indlæring.. men I bør da have haft
det i undervisningen.

> [...]
> EK er det vel også begrænset hvor meget man kan investere, og derfor er
> fremtidige indtjeningspotentiale vel heller ikke ret god?

Korrekt. Tænk på Giga, Skype osv... ikke særligt mange aktiver men et
(måske) voldsomt potentiale.

Men.... Du ejer et ton vand (ikke meget værd i sig selv = lille
egenkapital), men du står i Sahara og din nærmeste konkurrent indenfor
vandbarer er 1000 km væk... mon ikke du kan tjene en god skilling
alligevel. Dvs hvis en skulle købe dit ton vand ville du så have stort
set ingen penge for den, eller et estimat af hvad du kunne få det når du
solgte den til tørstige folk (minus arbejsløn osv. naturligvis).
(etiske spørgsmål om næstekærlighed er ikke til overvejelse i denne
opgave :)

Så hvad er værdien af et ton vand (=EK) ? hvad kan du få ud af det
(=CF)? Hænger de to ting sammen?

> [...]
> større/mindre resultat?
> Nu griner du nok din røv i stykker, men jeg forsøgte

Nejda, vi prøver bare igen.

De to ting hænger sammen.

Jeg gav dig to clues:
- ikke et service selskab (hvad har alle produktionsselskaber til fælles)
- i voldsom vækst (hvad sker der så, hænger sammen med clue 1)

hvordan påvirker de to ting likviditeten?

Svenne

Fra : Svenne Krap

Dato : 01-08-06 23:37

Svenne Krap wrote:
> Jeg gav dig to clues:
> - ikke et service selskab (hvad har alle produktionsselskaber til fælles)
> - i voldsom vækst (hvad sker der så, hænger sammen med clue 1)
>
> hvordan påvirker de to ting likviditeten?

Det er længe siden, så jeg glemte noget...

Clue 3: (hænger ikke sammen med 1 og 2)

Du har 200 kroner i din pung. Du er utilfreds med den mængde kontanter.
Du må ikke tjene penge eller bruge dem (resultatpåvirkning), hvordan kan
du ændre din kontante beholdning (likviditetspåvirkning)... (tænk evt.
privat). Husk begge retninger.

Svenne

Fra : Merete

Dato : 02-08-06 08:45

> [...]

>må ikke tjene penge eller bruge dem (resultatpåvirkning), hvordan kan du
>ændre din kontante beholdning (likviditetspåvirkning)... (tænk evt.

Det vil sige at mit likviditetsflow er lig 0 - men kan ellers ikke
gennemskue den?

Merete

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-08-06 08:58

Merete wrote:

> Det vil sige at mit likviditetsflow er lig 0 - men kan ellers ikke
> gennemskue den?

Nej dit resultat er nul, da du ikke tjener eller forbruger penge. Men du
kan godt ændre din likviditet (penge i pungen). Hvad ville du gøre, hvis
du mangler penge privat?

Svenne

Fra : Merete

Dato : 02-08-06 08:44

"Svenne Krap" <svenne.u2005@krap.dk> skrev i en meddelelse
>Manglede viden er en forudsætning for indlæring.. men I bør da have haft
>det i undervisningen.

Lige præcis det her må jeg indrømme at jeg ikke husker meget fra fra
ndervisningen - og mine bøger er ikke meget hjælp..

> [...]

>:)

>Så hvad er værdien af et ton vand (=EK) ? hvad kan du få ud af det (=CF)?

Okay, nu er jeg lidt forvirret - vi er enige om at EK ikke siger noget, og
at børsværdien derfor siger mest om det fremtidige indtjeningspotentiale?
Men derfor kan man da ikke helt udelukke EK - uden penge er det svært at se
et fremtidig indtjeningspotentiale?

> [...]

>- i voldsom vækst (hvad sker der så, hænger sammen med clue 1)

>hvordan påvirker de to ting likviditeten?

Et ikke-serviceselskab er ofte kendetegnet ved større aktiver/passiver til
maskiner osv, og derfor også større likviditetsflow til råvarer, husleje
osv? Så jeg vil mene at likviditetsflowet er større i en
produktionsvirksomhed end i en servicevirksomhed, men kan stadig ikke se
sammenhængen til regnskabsmæssige resultater...?

Du har ikke et godt forslag til litteratur? - jeg har søgt både bøger og
artikler - synes bare ikke jeg har kunnet finde noget relevant?

Merete

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-08-06 09:07

Merete wrote:
> Okay, nu er jeg lidt forvirret - vi er enige om at EK ikke siger noget, og
> at børsværdien derfor siger mest om det fremtidige indtjeningspotentiale?

Jeps

> Men derfor kan man da ikke helt udelukke EK - uden penge er det svært at se
> et fremtidig indtjeningspotentiale?

Hvorfor ikke?

Hvis indtjeningspotentialet alene kræver finansiering, det er der masser
af externt.

Husk EK er kun halvdelen af din finansieringshistorie.

Kort sagt: Passiverne finansierer aktiverne, aktiverne bruges til at
generere cashflows med og disse cashflows skaber din virksomheds værdi.

Hvis din virksomhed kan generere 1 million / uge i cash flows over det
næste år, tror du så ikke en køber vil betale ca. 50 milloner for det -
uanset hvad din egenkapital er.

Omvendt, hvis du har en virksomhed, der ejer et landsdækkende net af
service stationer til dampdrevene biler, hvor alle aktiver er betalt
(dvs. ingen gæld, dvs. Aktiverne = EK)... Nu er der ikke flere
dampdrevne biler i DK, så du har nok ingen kunder. Hvad værdi har dit
service net så?

> [...]
> produktionsvirksomhed end i en servicevirksomhed, men kan stadig ikke se
> sammenhængen til regnskabsmæssige resultater...?

Jeps. Produktionsvirksomhed har mange aktiver "i arbejde" (og lager). Er
disse resultatført ? Påvirker de din likviditet?

> Du har ikke et godt forslag til litteratur? - jeg har søgt både bøger og
> artikler - synes bare ikke jeg har kunnet finde noget relevant?

Likviditetsflow hedder vist oftest pengestrøms(analyse).

Svenne

Fra : Merete

Dato : 02-08-06 09:28

"Svenne Krap" <svenne.u2005@krap.dk> skrev i en meddelelse

>Husk EK er kun halvdelen af din finansieringshistorie.

Tror jeg helt havde smidt muligheden for lån ud af hovedet.. ups

>SNIP>

>Jeps. Produktionsvirksomhed har mange aktiver "i arbejde" (og lager). Er
>disse resultatført ? Påvirker de din likviditet?

Ja, jeg bogfører da lagerets værdi? - men det påvirker vel ikke min
likviditet da pengene er bundet i lageret?

>Likviditetsflow hedder vist oftest pengestrøms(analyse).
Puuh, det er et år siden jeg havde om det - må lige få læst, tak

Merete

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-08-06 09:33

Merete wrote:
> Ja, jeg bogfører da lagerets værdi? - men det påvirker vel ikke min
> likviditet da pengene er bundet i lageret?

AVVVV...

1) hvad er likviditet ?
2) hvad bruges balancen til ?
3) fortæl lige hvordan du laver en årsopgørelse, herunder
3a) hvad sker der med aktiverne "løn" ved periodeafslutning?
3b) hvad sker der med aktiverne "varer i arbejde" ved periodeafslutning?

> Puuh, det er et år siden jeg havde om det - må lige få læst, tak

Kom lige til at tænke på et clue mere... Både resultat og
pengestrømsanalyse er en oversigt over hvordan det går din virksomhed,
de på virker derfor ikke hinanden direkte - men du kan komme fra den ene
til den anden ved at tilføje/fjerne noget.

Fra : Merete

Dato : 02-08-06 10:30

"Svenne Krap" <svenne.u2005@krap.dk> skrev i en meddelelse

>AVVVV...
UPS..

>1) hvad er likviditet ?
Virksomhedens beholdning af kontanter, og værdipapirer?
>2) hvad bruges balancen til ?
Balancen bruges vel til at give et øjebliksbillede af forpligtelser, aktiver
og EK?

>3) fortæl lige hvordan du laver en årsopgørelse, herunder
Årsopgørelse = resultatopgørelse + balance + pengestrøm?

>3a) hvad sker der med aktiverne "løn" ved periodeafslutning?
Øøhhh... de er da medtaget i resultatopgørelsen - det er jo en afholdt
omkostning?

>3b) hvad sker der med aktiverne "varer i arbejde" ved periodeafslutning?
De bliver vel trukket ud af resultatopgørelsen? Det samme gælder
færdigvarelageret...

> [...]
>på virker derfor ikke hinanden direkte - men du kan komme fra den ene til
Ok

Mange tak for dine svar...

Må hellere komme i gang med at læse - det er vist for længe siden jeg har
haft med det at gøre

Merete

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-08-06 15:16

Merete wrote:

> UPS..

> Virksomhedens beholdning af kontanter, og værdipapirer?

Jeps forudsat at de kan komme af med værdipapirene hurtigt (helst fra
dag til dag) uden tab.

> Balancen bruges vel til at give et øjebliksbillede af forpligtelser, aktiver
> og EK?

ja og til at flytte ting fra periode til periode, der ikke er forbrugt.

> Årsopgørelse = resultatopgørelse + balance + pengestrøm?

ja

> Øøhhh... de er da medtaget i resultatopgørelsen - det er jo en afholdt
> omkostning?

Ja

> De bliver vel trukket ud af resultatopgørelsen? Det samme gælder
> færdigvarelageret...

Jeg tror du har ret, at de ikke er med i resultatet, de ligger i
balancen og bruges videre i næste periode.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-06 22:59

Merete wrote:

> [...]
> den rette værdi af fremtidige indtjeningspotentialer eller om den
> bogførte egenkapital er et bedre målegrundlag.

Du kunne starte med at overveje følgende

1) Bogført egenkapital = bogført værdi af aktiver - bogført værdi af
passiver. Hvilke værdiansættelsesprincipper bruger man i regnskabet?
Hvad har disse principper med den fremtidige indtjening at gøre?

2) Børsværdi = hvad vil folk betale for at blive ejer af virksomheden,
herunder dens fremtidige indtægter (og udgifter).

Og, nej, jeg vil heller ikke skrive opgaven for dig...

--
Jesper Lund

Fra : Merete

Dato : 01-08-06 23:10

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> 1) Bogført egenkapital = bogført værdi af aktiver - bogført værdi af
> passiver. Hvilke værdiansættelsesprincipper bruger man i regnskabet? Hvad
> har disse principper med den fremtidige indtjening at gøre?

Okay, nu er jeg igen nødt til at udstille min manglende viden og forvirring
igen. Troede at hele humlen med passiver og aktiver var at de er lig med
hinanden - jf. det dobbelte bogholderri? Og at EK var en del af passiverne,
så hvordan kan bogført EK være lig med aktiver minus passiver?
Værdiansættelsesprincipper - mener du book (D/A) og value finansieing (D/V)?

> 2) Børsværdi = hvad vil folk betale for at blive ejer af virksomheden,
> herunder dens fremtidige indtægter (og udgifter).

hmm...

> Og, nej, jeg vil heller ikke skrive opgaven for dig...

ØV

Mvh Merete

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-06 23:15

Merete wrote:

> Okay, nu er jeg igen nødt til at udstille min manglende viden og
> forvirring igen.

Typo, der skulle stå "...bogført værdi af gæld", ikke "...passiver".

--
Jesper Lund

Fra : Merete

Dato : 01-08-06 23:20

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Typo, der skulle stå "...bogført værdi af gæld", ikke "...passiver".

Kanont - lidt har jeg fattet

Merete