Maling af glas / baggrund
Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 23:03

Er igang med at sætte et 250 l akvarie op og mangler lidt gode råd.

Jeg har tænkt meget over hvordan jeg kommer over udfordring med baggrund og
påtænker i den forbindelse den simpleste løsning = at male baggrundsglasset
blåt (pæn dyb-blå). Er der nogen som kan anbefale en maling type til dette?

Låget på akvariet er et stort flat et (aqualine) - det vil jeg gerne hængsle
til akvariets kant og forestiller mig at dette kan gøres med (3 stk) alm.
hængsler (fra byggemarkedet) og et par gode klatter akvarie silicone. På den
måde kan man vippe hele låget/amaturet op når man skal til i baljen. Er der
nogen der har kommentarer til dette / forslag til anden løsning.

På forhånd tak for bidrag/kommentarer.

MvHans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-07-06 00:45

PyroStorm_DK skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> løsning = at male baggrundsglasset blåt (pæn dyb-blå). Er der
> nogen som kan anbefale en maling type til dette?

Hvis du maler udvendigt på glasset, så er typen underordnet, da
den ikke er i berøring med vandet.

Mit første akvarie for ca 40 år siden var malet på den måde på
bagruden.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Søndergaard

Dato : 26-07-06 11:04

PyroStorm_DK skrev:
> [...]
> måde kan man vippe hele låget/amaturet op når man skal til i baljen. Er der
> nogen der har kommentarer til dette / forslag til anden løsning.

Til indvendig maling forslåt Esbjerg & Omegns Akvarieklub at man bruger
isosyanat. Problemet er bare, at den er en EPOXY.
Det er mere end almindelig giftigt og kræver certifikat at bruge.

- men ville nok aldrig male indvendigt, så heller udvendigt, hvor der er
ligegyldigt hvilken maling du bruger.
Du kan også bare sætte noget farvet karton, eller plastik som baggrund -
på den måde kan du altid skifte farven ud, hvis den ik lige passer dig

hvis du er kreativ kan du ekspermentere med at lave din egen flotte
baggrund ud af flamingo:

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=278

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=294

Det lyder meget smart med at kunne vippe låget - ved bare ik om silicone
kan holdet det. Jeg ville nok "lime" hængslerne fast på ydersiden af
akvariet, så man ikke kan se dem nede i selve akvariet - hvis det ellers
kan lade sig gøre..

Søndergaard

Fra : Bo Andersen

Dato : 27-07-06 10:09

"PyroStorm_DK" <yeager_dk2003(a)yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> silicone. På den måde kan man vippe hele låget/amaturet op når man skal
> til i baljen. Er der nogen der har kommentarer til dette / forslag til

Hej
jeg gjorde det samme , brugte dog bare et "klaverhængsel" købt i Silvan, som
jeg satte fast med lim (noget super duper lime godt noget som står ved siden
af silikonen i silvan, i samme type tube) og det virker fint.

Hilsen Bo

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 22:17

"Bo Andersen" <andersenz@milz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg satte fast med lim (noget super duper lime godt noget som står ved
> siden af silikonen i silvan, i samme type tube) og det virker fint.

Sjovt, det akvarie jeg har ideen fra (86 l.) købte jeg for et par år siden
af en der hedder Bo...i Allerød. Det skulle vel ikke være....

MvHans

Fra : Bo Andersen

Dato : 14-08-06 09:23

> Sjovt, det akvarie jeg har ideen fra (86 l.) købte jeg for et par år siden
> af en der hedder Bo...i Allerød. Det skulle vel ikke være....
>
> MvHans

Hej

jo det er vist mig , gik det godt med fiskeholdet ?

Hilsen Bo

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 08:19

> [...]
>
> Hej
>
> jo det er vist mig , gik det godt med fiskeholdet ?

Hvor morsomt
Jo det gik / går godt og interessen er der jo endnu - derfor opgraderer jeg.
Jeg har gloet mig skæv på hylderne i Silvan og spurgt mig frem. Jeg endte
med noget to-komponent epoxy super lim. Det må kunne gøre det. M.h.t.
baggrund får konen lov til at dekorere / male en et stykke pap som jeg
sætter på som en midlertidig løsning.
MvHans

Fra : Ole Vandborg

Dato : 27-07-06 18:50

PyroStorm_DK wrote:

> [...]
> blåt (pæn dyb-blå). Er der nogen som kan anbefale en maling type til dette?

Hej Hans

til baggrund kunne du også overveje at bruge alm. cellofan. Jeg lavede
det på et 190-liters hjørneakvarie - det så rimelig godt ud, og
glasvævet på væggen bagved gav egentlig blot et "spil" i baggrunden.

Cellofanet sætter du blot fast ved at sprøjte en lille smule vand på
bagsiden og så sætte det på - så klæber det fast .

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 22:24

"Ole Vandborg" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Cellofanet sætter du blot fast ved at sprøjte en lille smule vand på
> bagsiden og så sætte det på - så klæber det fast .

Tak til alle for inputs.

Epoxy - det holder jeg mig nok lige fra

Cellofanet lyder måske ikke så tosset - så kan jeg jo nemt fjerne det den
dag jeg tager mig sammen til at kaste mig ud i at lave en "rigtig" baggrund
med flamingo, pu skum og det hele. Vigtigst af alt jeg kan hurtigt komme
videre

MvHans