Lov om haglskud på egen ejendom
Fra : Clausen

Dato : 19-07-06 16:06

Hej NG,

Hvad siger loven om at affyre en haglbøsse på egen ejendom?
Jeg tænker her på 2 scenarier:
1. Indskydning (Haglspredning o.lign.)
2. Lerduer.

Hvis vi lige ser bort fra at alt kræver omtanke så må der findes nogle
regler for hvad der er lovligt. Fx må det stå et sted at man ikke må skyde
lerduer i et valliakvarter.

Man kunne selvfølgelig antage at naboerne i skyde linien mindst skal bo
længere væk end haglets sikkerhedsafstand angiver :) - men det er ikke
lykkedes mig at finde noget i en lovtekst. Og man kunne måske også
forestille sig nogle mere generelle regler da der jo ikke er tale om hverken
jagt eller regulering. Som fx at naboer i _alle_ retninger skal bo længere
væk end X antal meter.

?

--
Clausen

Fra : Bino

Dato : 20-07-06 00:51

"Clausen" <S.Clausen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forestille sig nogle mere generelle regler da der jo ikke er tale om
> hverken jagt eller regulering. Som fx at naboer i _alle_ retninger skal bo

Følgende er klippet fra retsinfo.dk Vejledning nr 14001 af 31/03/1995

1.2 Definition af »skydebane«

Definition af skydebane

Ved en skydebane forstås(* 3) i denne vejledning et landareal, der
regelmæssigt benyttes til skydning med håndvåben med skarp ammunition.

Ved regelmæssigt forstås, at det samme areal benyttes mere end 5 dage om
året.

Beregningsmetoden og målemetoden, der er omtalt i vejledning nr.2/1995,
tager alene sigte på en vurdering af støjen fra faste baneanlæg ved brug af
forskellige håndvåben. I bilag 2 er angivet eksempler på, hvad der forstås
ved faste baneanlæg.

Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til
skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på
sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på
hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som
ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra
den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til
skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.

Enkeltstående eller midlertidige arrangementer

Herudover kan der forekomme arrangementer, der må betegnes som enkeltstående
og af midlertidig karakter, hvilket er ensbetydende med, at der ikke
foreligger en godkendelsespligt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33.
De ovenfor angivne retningslinier (afstand, antal personer, skydetidspunkt)
kan i disse tilfælde fraviges efter forudgående aftale med
tilsynsmyndigheden.

Miljømæssig regulering af disse sjældent benyttede skydepladser eller
arrangementer sker i øvrigt efter miljøbeskyttelseslovens § 42. Af hensyn
til de omboende bør der foretages forudgående annoncering af de planlagte
aktiviteter.

God fornøjelse

Brian

Fra : Clausen

Dato : 20-07-06 09:28

Lige hvad jeg manglede - takker.

/Clausen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-06-07 19:35

On Thu, 20 Jul 2006 01:50:54 +0200, "Bino"
<somplace@somcountry.eu> wrote:.
klip
Af hensyn
>til de omboende bør der foretages forudgående annoncering af de planlagte
> [...]
Hvis jeg ser din stribede hankat igen, bliver den skudt
mvh Ebbe

Fra : Bino

Dato : 10-06-07 19:48

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> klip
> Af hensyn
>>
> Hvis jeg ser din stribede hankat igen, bliver den skudt

Øhhh ja den fangede jeg ikke lige . Jeg har foresten ikke kat, men en
ruhåret.

Hilsen Brian

Fra : Torben Farum

Dato : 10-06-07 21:21

"Bino" <somplace@somcountry.eu> skrev i en meddelelse

> Øhhh ja den fangede jeg ikke lige . Jeg har foresten ikke kat, men en
> ruhåret.
>
> Hilsen Brian

Glem det, meddelelsen er næsten et år gammel, hvis der var et problem med en
kat, er den sandsynligtvis allerede død af alderdom.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-06-07 14:02

On Sun, 10 Jun 2007 20:47:38 +0200, "Bino"
<somplace@somcountry.eu> wrote:
klip

>Øhhh ja den fangede jeg ikke lige . Jeg har foresten ikke kat, men en
>ruhåret.
>
>Hilsen Brian

Blot en skabelon for "forudgående annoncering"
mvh Ebbe