Hvilken fisk ?
Fra : Kåre

Dato : 15-07-06 11:40

Knægten på 3 og jeg var på molen i Frederikshavn, og morede os (og blev lidt
irriterede over ) med at fange nogle småfisk lige neden for stenene. De var
særdeles ivrige, men kunne ikke bide fast på de store fladfiskekroge.
Vi skiftede over til en lille skallekrog og en lille bid orm, og det
lykkedes os så at hive to stykker op.
Flotte små fis, som jeg ikke aner hvad hedder.
Google var heller ingen hjælp, så hvad siger i til denne beskrivelse:

Ca. 15 cm lange, med lang rygfinne.
Grønne på maven.
En lille mund, besat med ret vilde tænder, i forhold til mundens størrelse.
Når den åbnede munden, lignede den nærmest et næb med tænder... Det så noget
spøjst ud.

Der var MANGE af dem. Der gik højst 10 sekunder efter udkast, så var de der
med det samme. Så det er nok ikke en sjælden fisk.

Pft Kåre

Fra : Kåre

Dato : 15-07-06 18:58

> [...]
> størrelse.
> Når den åbnede munden, lignede den nærmest et næb med tænder... Det så

Tror det var en havkaruds, efter lidt mere søgen..

Fra : michael pedersen

Dato : 17-07-06 07:41

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> Tror det var en havkaruds, efter lidt mere søgen..

Det er dem der kaldes for Læbefisk. Jeg husker ikke det rigtige navn. De kan
veje op til 1,5 - 2 kg.

Fra : Kåre

Dato : 16-07-06 10:25

> Det er dem der kaldes for Læbefisk. Jeg husker ikke det rigtige navn. De
> kan
> veje op til 1,5 - 2 kg.

Læbefisk er vist en familie ???

Havkarussen bliver ikke ret stor.
Se følgende link:
http://north-sea-museum.north-sea-museum.dk/fiskeguide.php?navnda=Havkaruds

mvh
Kåre

Fra : Martin L

Dato : 16-07-06 11:19

det kan også være
http://north-sea-museum.north-sea-museum.dk/fiskeguide.php?navnda=Berggylt

Fra : Kåre

Dato : 17-07-06 21:34

"Martin L" <nul@putte.dk> skrev i en meddelelse
> det kan også være
> http://north-sea-museum.north-sea-museum.dk/fiskeguide.php?navnda=Berggylt

Den havde jeg egentlig fundet et andet billede af, men jeg syntes ikke den
lignede.
Dit billeder ligner faktisk temmelig godt.
Havkarussen er ikke helt så farvestrålende som dem vi fangede.

Kåre

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-07-06 09:50

"Kåre" skrev

> [...]
> størrelse.
> Når den åbnede munden, lignede den nærmest et næb med tænder... Det så

Tobis?

- Jensby

Fra : Kåre

Dato : 17-07-06 21:35