Det gule rev
Fra : Brian Lænø

Dato : 15-07-06 10:22

Hej

Jeg skal snart en tur på det gule rev for første gang.
Er der nogen der vil dele deres erfaringer med hvilket endegrej der best på denne årstid?
Jeg tænker mest på hvilke farver pirke, og hvilken type ophængere der er bedst.
Det er meningen at jeg skal fiske på vrag.

--
Brian

Fra : MGJ

Dato : 15-07-06 10:52

Hej

Røde og gule rør pirke, 400 - 750g alt efter strøm og vind. (Brug kun slanke
pirke da alt andet er for langsomt til at komme ned til bunden).
Brug forfang med røde eller gule blæksprutter, 2 eller 3 stk monteret med
0.99 nylon line.

På vrag kan du med held medefiske med nogle hornfiske stykker på og nappe en
"kat" eller en stor lange.

På vrag skal du afmonter krogen på pirken og "kun" fiske med blæksprutter,
så mister du ikke så meget grej.

MGJ

Fra : Kent Hald

Dato : 15-07-06 11:38

Hej,

Jeg har gofe erfaringer med røde gummimakker
på st. 10/0- 12/0 kroge.
Og som sagt gule eller røde pirke,
men helt blanke pirke plejer også at fiske fantastisk godt.
Men prøv dig frem, det er forskelligt fra dag til dag,
hvad der fisker bedst.

Knæk og bræk,

KH

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-07-06 22:00

"Kent Hald" skrev
> [...]
> men helt blanke pirke plejer også at fiske fantastisk godt.
> Men prøv dig frem, det er forskelligt fra dag til dag,

Tak for de gode råd begge 2.
Så må jeg ud og handle lidt ind til turen.

--
Brian

Fra : Frandsen

Dato : 17-07-06 10:52

> [...]
bedst.
> Det er meningen at jeg skal fiske på vrag.

Jeg tror ikke på, at der findes noget "der er bedst". Jeg har været på en
del ture på Det Gule Rev med klubben efterhånden, og praktisk taget alt på
sådan en båd fanger noget. Der var ikke nogen, der havde noget grej, der
fangede mere end alle andre.

Hvis du er så heldig, at din pirk kommer ned lige foran en fisk, så tror
jeg, at den bider på uanset hvilken farve den har. Det gælder om, at komme
ned i nærheden af fisken, og at fisken i det hele taget kan registrere, at
der er noget. Der er ikke ret meget lys på 100 meter vand, og diverse farver
vil nok fremstå i en nuance af grå.

Jeg har engang læst, at jo længere man kommer ned i vandet desto færre
farver kan man se. Rød er den farver der først giver op, så kommer gul, grøn
og blå efterhånden som man kommer ned i vandsøjlen (noget i den stil).

Logisk set burde man fiske med en farve, der giver den største kontrast,
sort eller hvid, og/eller noget der afgiver duft i vandet.

Fra : Brian Lænø

Dato : 17-07-06 16:35

"Frandsen" skrev
> [...]
>
> Logisk set burde man fiske med en farve, der giver den største kontrast,
> sort eller hvid, og/eller noget der afgiver duft i vandet.

Hvad med noget selvlysende folie på pirken eller montere et knæklys, er der nogen der har prøvet det?
Vi sejler ud ved midnats tid, og bliver der ude i 2 dage.
Så der burde være mulighed for noget nat fiskeri også.
Jeg har tænk mig at tage nogle sild med til agn om natten.

--
Brian

Fra : Jens Larsen

Dato : 17-07-06 17:29

Intet er mere forkert end nedenstående, og så alligevel...

Jeg har også været en del på revet, og har altid øjnene med på mine
medfiskere...
Der er altid en eller to der fanger mere end andre, det er så med at lure
dem kunsten af.
Og ofte bruges en farve, størrelse eller en form de andre ikke bruger, såsom
violet eller sort..

Jeg bruger efterhånden kun gummimak i forskellige størrelser, og lad dig
ikke snyde for på nogle dage, kan selv en lille gummimak være det der gør
forskellen, selv på store dybder. Generelt fiskes der med for store pirke,
jeg bruger sjældent mere end 300gr, men sørger hele tiden for at være under
båden eller foran drivretningen, så jeg ikke fisker i "sporet" fra båd og de
andre fiskere. En 300gr. pirk kan godt kastes med multihjul...

Brug aldrig mere end en ophænger, og ikke mere end max ½ mtr. fra pirken,
det er på bunden fisken står, eller midt i vandet og der får du dem
sjældent. Sørg for at pirken rammer bunden efter hvert pirketag.

Min udrustning er:

Gummimak i forskellige størrelser, og i farverne sort, orange, grøn og hvid
(selvlysende)
Mine pirke er i størrelser på 250 - 400 gr. i samme farver samt blanke. Brug
ALDRIG rørpirke, de er "døde" og har kun berettigelse på Øresund. hvor
fisken fejlkroges, og det derfor gælder om at komme meget hurtigt ned.

Jeg har desuden altid skalrejer med, de kan være lidt vanskelige at finde,
men er uovertrufne når de agnes på gummimakken.

Jigs på 200 gr. kan også give en del sjov..

Det er ofte de små forskelle der gør det, så prøv dig frem.

Vh Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-06 14:20

In news:44bbbad7$0$12653$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jens Larsen <flyfisher_dk@hotmail.com> wrote:

> Jeg har også været en del på revet, og har altid øjnene med på mine
> medfiskere...

Samme her.

> Der er altid en eller to der fanger mere end andre, det er så med at
> lure dem kunsten af.

Enig.

> Og ofte bruges en farve

Lodret forkert. Farvevalg har *intet* at sige.

> størrelse eller en form de andre ikke
> bruger,

Nu nærmer du dig. Det er alene et spørgsmål om teknik, pirkens udforming og
vedholdenhed.

> såsom violet eller sort..

Nej, nej og atter nej. Farver har *intet* af sige på de dybder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Larsen

Dato : 18-07-06 16:55

Påstand mod påstand... Jeg har set og mærket forskellen flere gange, farven
har betydning og jeg ved godt gråtoner og manglende lys har indflydelse..

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-06 17:41

In news:44bd045f$0$12620$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jens Larsen <flyfisher_dk@hotmail.com> wrote:

> Påstand mod påstand...

Nej, det er ikke påstand mod påstand. Det er påstand mod naturvidenskab.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : william

Dato : 18-07-06 19:17

>Det er påstand mod naturvidenskab.

Venligst begrund/bevis denne påstand.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-06 19:44

In news:44bd257e$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
william <william@nowhere.moc> wrote:

> Venligst begrund/bevis denne påstand.

Fisken, hvis den overhovedet *kan* skelne farver, har ingen mulighed for at
skelne farver på 80-100 meters dybde i Nordsøen. Under gode forhold vil en
pirk kunne skelnes, hvis den se nedefra og op mod en klar himmel, men *uden*
farver. Fisken reagerer på helt andre indtryk (bevægelse).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Larsen

Dato : 19-07-06 21:47

Ville da gerne se den "naturvidenskabelige" afhandling som viser at fisk
ikke kan se farver i den dybde. Det må være noget med et farve tv og en
levende torsk i et fandens dybt svømmebasin

Fiskeri praktiseres på vandet, erfaringer kommer derfra...

Vh Jens

Fra : Frandsen

Dato : 20-07-06 09:06

"Jens Larsen" <flyfisher_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ville da gerne se den "naturvidenskabelige" afhandling som viser at fisk
> ikke kan se farver i den dybde. Det må være noget med et farve tv og en
> levende torsk i et fandens dybt svømmebasin

Der er vist noget af din skolelærdom, der er gået i glemmebogen.

Lys er elektromagnetisk stråling. Synligt lys for mennesker er
elektromagnetisk stråling med en bælgelængdeinterval fra ca. 380 nm til ca.
740 nm, hvor de 380 nm er farven violet, og 740 nm er rød. Imellem de to
farver, hvis vi går fra violet mod rød findes indigo, blå, cyan, grøn, gul
og orange.

Lige umiddelbart uden for menneskets synopfattelse ligger ultraviolet eller
UV, som er bølgelængder mindre end ca. 380 nm (violet), og i den anden ende
af skalaen ligger infrarød eller IR med en bølgelglængde større end ca. 740
nm (rød). Nogle dyr, som f.eks. bier kan se UV stråling, mens andre f.eks.
klapperslanger kan se langbølget IR stråling (varme).

Elektromagnetiske stråler kan gennemtrænge ting. Jo mindre bølgelængde jo
mere kan det gennemtrænge. F.eks. røntgenstråling som er mere end titusind
gange mindre end bølgelængden for synligt lys.

Så hvis fisk ikke kan se f.eks. den røde farve på dybt vand, så skyldes det
simpelthen, at elektromagnetisk stråling med en bølgelængde på ca. 740 nm
slet ikke er tilstede på dybt vand. Rødt lys kan ganske enkelt ikke trænge
"helt" derned. Det har intet at gøre med, om fisk er i stand til at se
farver eller ej - det er et spørgsmål om, hvilke farver der er tilstede.

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-07-06 18:14

On Thu, 20 Jul 2006 10:06:26 +0200, "Frandsen"
<DetKanDuGlemme@invalid.kd> wrote:

>Det har intet at gøre med, om fisk er i stand til at se
>farver eller ej - det er et spørgsmål om, hvilke farver der er tilstede.

Nu er vi nok ikke på det gule rev længere, men jeg tvivler på at fisk,
der lever hele deres liv på dybt vand, hvor rød ikke kan trænge ned,
kan se en dykkers røde lampe. Der er faktisk enkelte fisk der kan
producere rødt lys (og se det) netop for at fange andre fisk på dybt
vand, uden at blive opdaget.

Evolutionært skiller et dyr sig jo af med evner, som det ikke har brug
for. Ellers havde vi stadig en hale, og pingvinen kunne flyve

/Jan

Fra : Frandsen

Dato : 21-07-06 10:05

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse
> Nu er vi nok ikke på det gule rev længere, men jeg tvivler på at fisk,
> der lever hele deres liv på dybt vand, hvor rød ikke kan trænge ned,
> kan se en dykkers røde lampe.

Måske. Det kommer an på, hvad fisken har af celler/tappe på bagsiden af
øjet. Der er dyr, der lever i fuldt dagslys, som ser farver på en anden måde
end os.

> Der er faktisk enkelte fisk der kan
> producere rødt lys (og se det) netop for at fange andre fisk på dybt
> vand, uden at blive opdaget.

Interessant.

> Evolutionært skiller et dyr sig jo af med evner, som det ikke har brug
> for. Ellers havde vi stadig en hale, og pingvinen kunne flyve

Både og. Der findes stadigvæk dyr med ubrugelige organer, men det kan jo
være, at de rent evolutionsmæssigt ikke er nået så langt, som til at "skille
sig af med dem"

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-07-06 17:09

"Brian Lænø" skrev
> [...]
> Jeg tænker mest på hvilke farver pirke, og hvilken type ophængere der er bedst.
> Det er meningen at jeg skal fiske på vrag.

Nu har jeg så selv været der ude.
Det var en fin tur selv om vi løb ind i dårligt vejr.
Efter at havde set hvad de andre benyttede, og hvor meget de fangede.
Så var en 3 kantet blank pirk (den gamle dags type) den der fangede bedst, og den bedste ophænger var en mørkegrøn blæksprutte.
Største fisk på turen var en lange på 17,5 kg (som jeg desværre ikke fangede).

--
Brian

Fra : MGJ

Dato : 28-07-06 18:18

Ja der kan du bare se, de "dumme" fisk kan ikke se alle de dejlige farver vi
sender der ned *G*

MGJ