Hvilket lys skal jeg vælge til mit nye akv~
Fra : Jess V. Gade

Dato : 08-07-06 22:12

Hejsa

Weee, jeg har lige købt et 530L liters akvarium, med et dæmpbart
armatur (AL 7530BT5D), som er til 2 x T5 rør.

Men hvilke rør kan I anbefale? - Skal begge være eens nu om stunder? I
mit gamle havde jeg forskellige rør - et der var godt til planter og
et andet som gav et "godt" lys, men det er år og dag siden, og der er
jo sikkert sket en udvikling siden da.

Jeg regner med at lave et discus akvarie, så lyset behøver jo ikke at
have styrke på "koralrevs niveau" :)
-På den anden side er armaturet jo dæmpbart -så .....

Hjælp! :)

Mvh
Jess

--
Email:
jga snabela jga.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 09-07-06 08:38

Jess V. Gade wrote:

> [...]
> mit gamle havde jeg forskellige rør - et der var godt til planter og
> et andet som gav et "godt" lys, men det er år og dag siden, og der er

Du behøver ikke have to ens rør.

Find nogle rør med en god ydelse i farvetemperaturen 4000-6000K. Lidt højere
er også OK, f.eks. Osram Biolux 865, hvis de fåes i T5.

Hold dig væk fra Grolux, Floura og lignende.

> Jeg regner med at lave et discus akvarie, så lyset behøver jo ikke at
> have styrke på "koralrevs niveau" :)
> -På den anden side er armaturet jo dæmpbart -så .....

For at planterne skal fungere skal de helst have en vis "kraftig"
lysintensitet i en periode i løbet af dagen. Der kan *ikke* kompenseres for
dette med en længere belysningsperiode.

--
Steen Suder

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 14-07-06 11:41

Steen Suder wrote:

> Find nogle rør med en god ydelse i farvetemperaturen 4000-6000K. Lidt højere
> er også OK, f.eks. Osram Biolux 865, hvis de fåes i T5.
>
> Hold dig væk fra Grolux, Floura og lignende.

Nu bliver jeg jo nysgerrig - hvorfor egentligt?

Mvh,
Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-07-06 16:34

Thomas Hedberg skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nu bliver jeg jo nysgerrig - hvorfor egentligt?

Fordi at det er rør, der er lavet til planter i drivhuse - og
fungerer fint der.

Men i akvarier har de problemer med at trænge gennem vandet, så
lys udbytte er ret dårligt i forhold til andre gode akvarie-rør.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : mop

Dato : 17-07-06 00:27

tak for den første gode forklaring jeg har set / læst / hørt

Mogens
ps fjern junk ved mail svar

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-06 13:10

mop skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> tak for den første gode forklaring jeg har set / læst / hørt

Jeg prøvede Grolux for en del år siden, hvor en lokal
akvarie-pusher anbefalede mig dem ;-(

Akvariet blev mørkere end før - og planterne groede dårligt - og
der kom en masse trådalger.

Derefter skiftede jeg til Triton - de er lidt dyre - men hold op
en forandring - der kom masser af lys - planterne gror igen og
trådalgerne forsvandt.

Der er sikkert andre rør, der er ligeså gode som Triton - og
sikkert også billigere - men nu er jeg blevet glad for dem, så
dem har jeg brugt siden og det fortsætter jeg nok med.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jess V. Gade

Dato : 17-07-06 20:56

Tak for rådene.

Jeg valgte et Ocean White 80W + et Planta 80W ...
Håber at det vil fungere ok. De var ihvertfald billige -så det er vil
ikke være den store katastrofe at skulle skifte dem ud (129,- per
stk).

Det har iøvrigt ikke været nemt at finde forhandlere, som har T5 rør,
skal jeg lige hilse og sige!

Mvh
Jess
--
Email:
jga snabela jga.dk

Fra : Tom

Dato : 01-08-06 17:07

Jan Vestergaard skrev:

> Der er sikkert andre rør, der er ligeså gode som Triton - og
> sikkert også billigere - men nu er jeg blevet glad for dem, så
> dem har jeg brugt siden og det fortsætter jeg nok med.

Hvor længe holder rørene for dig?

Jeg satte 2 Triplus (=Triton?) rør i mit armatur i december og januar.
Begge rør døde i slutningen af juli dvs. efter 6-7 måneders levetid.
I flg. emballagen skulle rørene kunne holde i 10.000 timer svarende
til 2 1/4 år ved mit brugsmønster så jeg er lidt skuffet. Af de rør
jeg har prøvet er det afgjort den korteste levetid jeg har oplevet.

/Tom