Et mantra
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-07-06 20:06

Jeg skriver for at hjælpe een, som vil bruge ordene mantra og AUM i en
tekst. Blandt jer som skriver her, fordi gruppens emne interesserer Jer
er der måske een, der kan bekræfte mig i at man siger et mantra og ikke
en. vedkommende har kun et blad, hvor der står en mantra. Jeg mener det
er forkert.

Samtidig ville jeg gerne spørge, hvad mantraet AUM betyder.

På forhånd tak.

R.

Fra : Peter Holmgren

Dato : 08-07-06 20:41

"Ruth Nielsen" <cfs29093@cybercity> skrev i en meddelelse

> [...]
> er forkert.
>

> Samtidig ville jeg gerne spørge, hvad mantraet AUM betyder.

Faktisk er det "OHM" fra "Ohm mani padme hum" og er tibetansk.

Et mantra kan være hvad som helst, og faktisk er det helt uden betydning
hvad ordene man siger er. Ordene har ingen effekt i sig selv. Pointen er det
fokus der opstår i sindet ved gentagelse. En anden populær måde at skabe
fokus i sindet på, er ved at have fokus på åndedrættet og kun følge ens
afslappede naturlige åndedræt ind og ud ad næsen.

Den tibetanske buddhisme er en rodet blandings bunke af lokal shamanisme,
nye ideer og tiltag og et grundigt pift af hinduisme. Det er grunden til at
der er så mange retninger i tibetansk buddhisme. Tibetansk buddhisme stammer
fra den Indiske Vajrayana, som var en blanding af yogisk viden og mahayana.
Mahayana har udspring i theravada. Vajrayana har desuden mange Hinduistiske
elementer i sig.

Fokus-meditationsformen er meget udbredt i Theravada, her kaldes den
"Samatha". Theravada traditionen bruger så vipassana(insigtsmeditation),
bhavana(tema-meditation) og cankama(gående meditation)

Der er så dem der prøver at skabe specielle energier og tror på at der er en
dybere åndelig effekt alt efter hvad man udtaler. Det kan man prøve - det er
uden effekt, men det sociale element kan være meget sjovt.

Du kan forøvrigt spørge til det på www.vihara.dk/forum/ , som huser flere
buddhistiske retninger og skoler på ét sted. Her kan du også blive guidet
til meditationsundervisere, der har begge ben plantet solidt på jorden.
faktisk er der lige blevet lavet en "Lokanasanti Meditation Club", som
holder til i stenløse, men hvor underviserne er skovmunke. (Lokanasanti =
Verdensfred)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-07-06 21:23

"Peter Holmgren" skrev i en meddelelse
> [...]

> faktisk er der lige blevet lavet en "Lokanasanti Meditation Club", som
> holder til i stenløse, men hvor underviserne er skovmunke.

Skovmunke ! ! ! Det har jeg aldrig hørt før, men selvfølgelig hvorfor
ikke. Går man dybt ind i en skov, når det er meget varmt som de her
sidste dage, så vi man opdage, at der er en fantastisk stemning, der
hvor mange træer danner skygge. Det er ligesom træerne fjerner den
værste varme, men giver noget andet i stedet, som er fantastisk at
opleve. Så - jo, jeg kan da godt forestille mig, at nogen har fået lyst
til at være skovmunke.

Jeg siger tak for adressen på det forum. Og tak for det øvrige.

Der fik jeg en hel masse andre vinkler på visse ting.

Hilsen Ruth

Fra : Martin Honoré

Dato : 09-07-06 19:42

Peter Holmgren <info@[theravada].dk> wrote:
> Faktisk er det "OHM" fra "Ohm mani padme hum" og er tibetansk.

Virkelig? Vil det sige, AUM´et drog retur til Indien, efter
buddhismens indtog i Tibet?

Men "mani" og "padme" er da sanskrit-ord, ikke sandt?

--
Copyright© Martin Honore, 2006, alle rettigheder forbeholdes
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Peter Holmgren

Dato : 10-07-06 04:22

"Martin Honoré" <spamtekst-martin.honore@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Virkelig? Vil det sige, AUM´et drog retur til Indien, efter
> buddhismens indtog i Tibet?

Nu havde jeg ikke regnet med at der var brug for en detaljeret forklaring,
men ok...

"Ohm" udtales "aum". De tre bogstaver symboliserer en uren krop, tale og
sind. eller omvendt; en buddhas rene krop, tale og sind. Vajrayana(det vil
sige før den tibetanske buddhisme) var en blanding af esoterisk yoga og
mahayana, og havde sin oprindelse i Nepal eller Det nordvestlige Indien. Der
er med ordet "buddha" ikke nødvendigvis tale om en "buddhistisk" buddha.
Mani ~ juvel : symboliserer intentionen til at blive oplyst og at være
medfølende. (Skal ikke forveksles med "de tre juveler": Buddha, dhamma,
sangha)
padme ~ lotus(visdom) : For enhver praksis er viden nødvendig - ellers ved
man ikke hvad der skal praktiseres og hvordan.
Hum ~ udelelighed : Her referes der til balancen mellem praksis og metode.
(sikkert referende til den ottefoldige vej(pañña, sila & samadhi)).

Kombineret skal det forstås således, at man ikke kan finde buddha-tilstand
udenfor en selv. Kun inden i sig selv kan den findes, hvilket igen betyder
at tilbedelse eller dyrkelse af det eksterne ikke er løsningen. Det strider
faktisk imod hvad nogle tibetanske skoler siger, men det passer med hvad den
øvrige buddhisme siger.

> Men "mani" og "padme" er da sanskrit-ord, ikke sandt?

Hvad angår oprindelsen af ordene, så er der tale om adopterede ord, som er
"tibetaniseret", det vil sige tilpasset sproget, ligesom vi i danmark f.eks.
tager engelske ord ind i vores sprog og fordansker dem, og visse i tilfælde
kan det hænde at det fordanskede ord får en helt anden betydningen end de
har på original sproget.