Vandet er basisk
Fra : enrico

Dato : 03-07-06 13:19

Jeg har haft akvarium et år, og det er gået fint.

Jeg rengjorde akvarium og skiftede vand, som jeg plejer og alle
fiskene begyndte at dø - jeg havde netop anskaffet nye små fisk neon
og pragtsmerler.

I dyrehandlen bad man skyndsomst om en vandprøve. Vandet var basisk.
Jeg købte noget syre af dyrehandleren og hældte i, og mange af fiskene
overlevede således.

Pt. har jeg 8 neonfisk i et 50 l akvrium ved 27 grader.

Vil det sige, jeg skal starte med syre i vandværksvandet hver gang jeg
skifter vand fordi det er basisk?

Et klogt hoved har sagt, at jeg bør have to akvarier og lade nyt vand
stå i 14 dage inden jeg putter fisk over, men det er da vist de
færreste, der har et ekstra akvarium til det brug, eller hvad?

Mit spørgsmål går kort og godt på, om

1. vandet i Viborg er basisk og mangler lidt syre, og om man
2. skal anskaffe sig lakmuspapir til at teste med og om man
3. evt bare kan bruge eddikesyre?

Det er første gang, jeg skriver her, og I må bære over med mig, hvis
det er et ofte stillet spørgsmå :)

-enricol

Fra : Ole Vandborg

Dato : 03-07-06 17:22

Som tidligere medlem af viborg Akvariefornening (indtil i år) kan jeg
sige at jeg ALDRIG har hørt om at der i Viborg skal være problemer med
basisk vand!

Kan det måske være noget fra et rengøringsmiddel ? Har selv oplevet et
par gange at husets andre beboere ikke rigtig kan forstå at de ikke må
bruge "mine" ting til rengøring....... (Det hjælper dog lidt at smide
ALT ud og købe nyt udstyr i SuperBrugsen - så kan de lære det )

Kontakt evt. dit lokale vandværk og bed om at få tilsendt kopi af de
sidst nye analyseresultater. Spørg dem også om de evt. bruger base til
regulering af pH (Det gør man ikke mange steder i det midt/øst-jydske...)

/Ole

Fra : enrico

Dato : 03-07-06 17:50

On Mon, 03 Jul 2006 18:22:25 +0200, Ole Vandborg <ole@vandborgnet.dk>
wrote:

>Kontakt evt. dit lokale vandværk og bed om at få tilsendt kopi af de
>sidst nye analyseresultater. Spørg dem også om de evt. bruger base til
>regulering af pH (Det gør man ikke mange steder i det midt/øst-jydske...)

Tak for det Ole! Det vil jeg prøve.

Som sagt er det også første gang, jeg oplever problemet.

-enrico