Akvarie for varmt ?
Fra : Lars Dohn

Dato : 02-07-06 16:25

Hej guruer.

Jeg har lige startet et 100L akvarium op. Dertil hørende armatur med 2 stk
18W lysstofrør (daylight 10000 kelvin).
Mit problem er, at armaturet bliver gloende varmt og derved stiger akvariets
temperatur til 30 grader.

Kun hvis jeg slukker armaturet kan jeg komme ned på 25 grader. Men et mørkt
akvariet er ikke smadder fedt.
Jeg har Neon fisk / sugemaller og nogle pæne røde nogen Tager de skade
af så meget varme ?

Er det armaturet eller den danske sommer der er problemet ?

På forhånd tak
Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-07-06 16:39

Lars Dohn skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Tager de skade af så meget varme ?

Næppe - de stammer fra tropiske egne, hvor det kan være meget
varmere end her.

> Er det armaturet eller den danske sommer der er problemet ?

Begge dele - men hvorfor gøre det til et problem, så længe
fiskene trives ?

Det er diskuteret jævnligt her i gruppen og nogle forsøger sig
med at tilsætte koldt vand med jævne mellemrum - andre lader som
ingenting, og i begge tilfælde trives fiskene fint med varmen.

Du kan risikere en gang "hvide pletter"/"forkølelse, hvis du
laver for store udsving i temperaturen.

Undtagelsen er cichlider, der elsker en gang køligt rent
vand.....

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Ole Vandborg

Dato : 02-07-06 20:30

Lars Dohn wrote:
> [...]
> af så meget varme ?
>
> Er det armaturet eller den danske sommer der er problemet ?

Hej Lars

Løft armaturet en anelse over akvariet, f.eks. ved at stille det på en 5
mm. liste. Den øgede luftcirkulation burde hjælpe .

/Ole

Fra : winnie nielsen

Dato : 30-07-06 00:44

Hej jeg har haft samme problem, men har løst det ved at hænge et hvidt klæde
over foran på akvarium om dagen,,, det har kunne holde min temperatur
nede, da sollyset ikke har kunne opvarme det...

hilsen Winnie