Duer / luftpistol
Fra : Peter Heide

Dato : 29-06-06 23:32

Er simpelthen pissetræt af duer på min altan. Overvejer at købe en
luftpistol
og pløkke dem ned. Duerne er efterhånden så skide ligeglad, selvom man
går hen og skubber til dem med foden, bliver de liggende på deres lorteæg.

Nogen hér der kan anbefale en god kratig luftpistol som med et enkelt skud
kan gøre en due færdig ?

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 30-06-06 13:18

Peter Heide wrote:

> [...]
> lorteæg.
> Nogen hér der kan anbefale en god kratig luftpistol som med et enkelt
____________________________________

Det er sådan set nemt nok, for loven sætter helt begrænsningen for, hvad du
kan bruge og som er egnet til formålet.
I følge jagtlovgivningen skal luftvåbnet være mindst kal. .22 (5,5mm) og
have en udgangshastighed ved løbsmundingen Vo på 150 m/sek for at det må
bruges til regulering af duer og kragefugle. Overholder våbnet dette, må det
i dit tilfælde bruges til regulering af ringduer (skovduer) og tyrkerduer, i
kraft af du selvfølgelig har jagttegn?
Men tænk lige en ekstra gang over, om det er løsningen at pløkke de vordende
forældre, eller om der er en smartere metode, der sikrer mod duer i
fremtiden på din altan. Alternativt en snor på rækværket i en periode, eller
lign.

--
Jacob Christiansen

Fra : Peter Heide

Dato : 30-06-06 18:49

> [...]
> i fremtiden på din altan. Alternativt en snor på rækværket i en periode,

Har prøvet alt med de forpulede duer. Lige nu sidder der 2 og glor dumt ind
af mit vindue. Kan virkelig ikke lide de bæster. Kunne selvfølgelig også
knivstikke dem ihjel men det sviner ad helvede til. Et skud med en luft-
pistol er mere cleancut.

Kan du anbefale en butik i københavnsområdet ?

Jeg har ikke jagttegn og det skal man forhåbentlig ikke vise
for at købe en luftpistol eller ?

Har hørt at hvis man lader sådan en død due, eller to, ligge ud på
altanen et par dage, holder de andre sig væk.

Man kunne selvfølgelig også banke den døde due op væggen med
spredte vinger, men det er måske at gå for vidt.

Fra : Peter Weis

Dato : 30-06-06 19:17

Peter Heide wrote:

> [...]
>
> Nogen hér der kan anbefale en god kratig luftpistol som med et enkelt skud

Hvis du vil aflive dem så riv blot hovedet af dem.

Men du skal lige være klar over at de er fredede uden for deres jagttid
(typisk fra 1. sep). Et af formålene med sådan en fredning er at
beskytte dyrene i yngletiden, hvor de ellers er relativt lette at gå til
som du også selv har erfaret.
Der er måske en mulighed for at bekæmpe dem som skadevoldende vildt. Jeg
kender ikke reglerne så godt, men du kan nok finde dem på www.retsinfo.dk.
Så kan du samtidigt undersøge strafferammen for ulovlig jagt.

mvh
Peter

Fra : Peter Heide

Dato : 30-06-06 19:50

> [...]
> kender ikke reglerne så godt, men du kan nok finde dem på www.retsinfo.dk.
> Så kan du samtidigt undersøge strafferammen for ulovlig jagt.

er sådanne møgbeskidte flyvende rotter virkelig fredet ?

jeg har set by-duer mæske sig i hundelort og bræk ,de må sgu da
være bakterie-bomber, som ikke har nogen som helst gavn. Kan
ikke tro de er fredet. hér taler jeg om storby-duer som der
er 100.000 vis af i København.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-06-06 20:27

> er sådanne møgbeskidte flyvende rotter virkelig fredet ?

Tydeligt at høre at du ikke har jagttegn...

Og uden har du ikke nogen lovlig måde at måtte skyde disse duer på !

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Buhl

Dato : 01-07-06 10:21

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> wrote in message

> Tydeligt at høre at du ikke har jagttegn...
>
> Og uden har du ikke nogen lovlig måde at måtte skyde disse duer på !

Do not feed the trolls !!!

Mvh.
Buhl

Fra : Peter Heide

Dato : 01-07-06 18:33

> Do not feed the trolls !!!
>
> Mvh.
> Buhl

hej Buhl,

Jeg mener det jeg skriver. Er ikke ude på at lave ballade.

mvh Peter

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-07-06 21:28

> Jeg mener det jeg skriver. Er ikke ude på at lave ballade.
>
> mvh Peter

Nu er vi squ egentligt ved at være træt af dig Peter Plys, forstå det dog,
du må IKKE på nogen måde skyde de duer uden jagt tegn, endvidere er det
ulovligt at drive jagt og regulering uden en forudgående godkendelse og
aftale med kommunen/naturstyrelsen, inden for bymæssig bebyggelse.....
Så fis venglist ud af "vores" gruppe....den er for seriøse jægerer..

Michael

Fra : Peter Heide

Dato : 01-07-06 21:57

> [...]
> aftale med kommunen/naturstyrelsen, inden for bymæssig bebyggelse.....
> Så fis venglist ud af "vores" gruppe....den er for seriøse jægerer..

okay okay okay Mikkel Mus. jeg er smuttet.

Fra : Peter Weis

Dato : 01-07-06 23:30

Michael Nielsen wrote:

> [...]
> aftale med kommunen/naturstyrelsen, inden for bymæssig bebyggelse.....
> Så fis venglist ud af "vores" gruppe....den er for seriøse jægerer..

Styr dig lige ... der er ingen grund til at blive træt af folk der søger
informationer.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 30-06-06 20:53

Peter Heide wrote:

> [...]
> være bakterie-bomber, som ikke har nogen som helst gavn. Kan
> ikke tro de er fredet. hér taler jeg om storby-duer som der

Så vidt jeg ved reguleres området af jagtloven og bestemmelser om
bekæmpelse af skadevoldende vildt.

Lov om jagt og vildtforvaltning:
§ 3. Jagt må kun drives på vildt, der er fastsat jagttid for, og kun
inden for den jagttid, der er fastsat for arten.

Bekæmpelse af skadevoldende vildt nævner ikke duer der skider på altaner
som et tilstrækkeligt stort problem til at man tillader reguleringen.
Læs eventuelt: http://www.skovognatur.dk/Emne/Jagt/Dyrevildt/Skade/

Mht til selve aflivningen, så kan man som sagt hive hovedet af dem. Der
er forbudt at kvæle dem jvfr. dyreværnsloven, selv om det er den
traditionelle metode.
Hvis de skal skydes er der visse minimumskrav til skydevåbenet.
Luftvåben skal bruge hagl påmindst 5.5 mm og have en udgangshastighed på
mndst 150 m/sek (hvis jeg husker ret). Det opnår du næppe med en luftpistol.

mvh
Peter

Fra : Kito

Dato : 03-07-06 06:10

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være bakterie-bomber, som ikke har nogen som helst gavn. Kan
> ikke tro de er fredet. hér taler jeg om storby-duer som der

Glæd dig, det er en af charmen ved at bo i en storby, så kan man nyde duer
fra sin altan.
Køb dig en kunstig ugle, det kan være det hjælper.

v h
Poul

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-07-06 12:38

Peter Heide wrote:

> [...]
> være bakterie-bomber, som ikke har nogen som helst gavn. Kan
> ikke tro de er fredet. hér taler jeg om storby-duer som der

Fasaner, ænder og harer er også fredede udenfor jagttiden og dem er
der også 100.000 vis af.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk