Riffelkikkert Zeiss Victory Varipoint 2,5-~
Fra : Mbang

Dato : 28-06-06 09:22

Påtænker at købe en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 eller 3-12x56
Er der nogen der kan komme en god grund til at købe 56'ern frem for
50'ern, jeg skal bruge kikkerten til jagt på vindsvin i Sverige og det
er som regel ret mørkt når de kommer frem, har i øjeblikket en
Leupold VXIII 3-10X50 og den performer ikke super godt i det sidste
lys.
Så kommer det store spørgsmål skal det være 56 elle 50, umiddelbart
er jeg mest til 50'ern ? Jeg vil gerne købe det helt rigtige første
gang da det er noget af en udskrivning.

Er der i øvrigt nogen forskel på Victory Varipiont og Victory Diavari
med hensyn til skumringsjagt ?

Fra : Claus Johannsen

Dato : 28-06-06 10:12

Det bliver vist svært., da de begge opfylder de krav til høj lystransmition,
høj kontrast og opløsning i dæmringsperioden. Det bliver vist mere om ens
øjne ikke er så gamle at de ikke opfatter det hele. Zeiss leverer det bedste
der kan købes for penge,det er bevist til fulde. En kikkert med et 50er
objektiv vil klæde de fleste rifler bedre end et 56er og så er der også en
lille vægtforskel 50-60g. Der skulle efter mine oplysninger ikke være nogen
forskel på de to modeller Varipoint eller Diavari bortset fra at Varipoint
er med lyspunkt, med hensyn til skumringsjagt.
Mvh. Claus

Fra : Mbang

Dato : 28-06-06 11:27

Tak for et hurtigt svar, jeg ender nok med at købe 50'ern, jeg er 36
år og kan sikkert ikke udnytte en 56'er fuldt ud

Fra : J Nielsen

Dato : 28-06-06 16:42

On 28 Jun 2006 03:26:56 -0700, "Mbang" <bangengel@hotmail.com> wrote:

>Tak for et hurtigt svar, jeg ender nok med at købe 50'ern, jeg er 36
>år og kan sikkert ikke udnytte en 56'er fuldt ud

Selv om alderen trykker(36år tsk, tsk) kan man med fordel bruge en
kikkert med et stort objektiv. Med en store udtrædelsespupil har man et
større spillerum for øjets placering i forhold til okularet når man
sigter. På godt dansk betyder det, at der ikke så let opstår skygger,
eller at kikkerten "går i sort" hvis man ikke kikker nøjagtigt midt i
okularet - noget der bestemt ikke er uvæsentligt på f.eks drivjagt hvor
det ofte drejer sig om sekunder.

Med hensyn til 50 eller 56mm objektiv er fordelen ved det større
objektiv, at man kan gå op i forstørrelse og stadigvæk have den samme
lysgennemgang som i 50'eren. For unge mennesker med en udtrædelsespupil
på 7mm vil den optimale forstørrelse være 7x ved en 50mm kikkert og 8x
ved en 56mm - går de højere op vil de fornemme at lysstyrken forringes.
En snart halvtredsårig knark som jeg selv kan derimod ligeså godt gå
op på 10 eller 12 gange forstørrelse - vi kan alligevel ikke kan udnytte
de bedre dæmningstal som en lavere forstørrelse giver.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Mbang

Dato : 30-06-06 13:12

Mange tak for jeres gode svar

Jeg endte med at købe 2,5-10x50, da 3-12x56 var lidt for klodset til
min riffel, jeg glæder mig som et lille barn til at komme ud og teste
den.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-07-06 10:14

Mange tak for jeres gode svar

Jeg endte med at købe 2,5-10x50, da 3-12x56 var lidt for klodset til
min riffel, jeg glæder mig som et lille barn til at komme ud og teste
den.

Hejsa
I jæger nr 12/2004 var der en megatest af en masse kikkerter, hvor det ikke
efterlades nogen tvivl om hvilke der er absolut topklasse.......Zeiss
nuppede 1. 2. og 3. pladsen med de 3 kikkerter de havde med
Skyder selv med Diavari V 3-12*56 T* en kanon kikkert hvor selv det
sorteste svin i en mørk skov står fint synligt i kikkerten....
hvis du eller andre er interesseret kan jeg smide testen op i dk.binaer.
Og så ellers tillykke med dit nye vidunder, jeg er sikker på at du vil få
meget glæde af den.

Knæk og Bræk
Michael

Fra : Martin Leong

Dato : 01-07-06 11:10

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> Og så ellers tillykke med dit nye vidunder, jeg er sikker på at du vil få

Den må du meget gerne smide op

Mvh
Martin Leong

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-07-06 21:23

Den er der.................

Mich

Fra : Jan Hovard

Dato : 27-07-06 13:20

Michael Nielsen wrote:
> Den er der.................
>

> Mich
> "Martin Leong" <mk_leong@hotmail.*fjern*com> skrev i en meddelelse

Kunne du smide testen op til mig også - det ville være rigtig godt.

mvh
Jan Hovard

Fra : pjm

Dato : 03-07-06 19:08

Dette er en test.

Tillykke. Jeg håber du bliver glad for din nye kikkert

Preben