Kloakrensning
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-06-06 23:44

Da jeg omkring 1950 var barn på Amager fik gaderne af og til besøg af en
mand som rensede kloakker.

Han åbnede jernristen ved kantstenen og stak en lang stang med en
"gribeklo" ned i kloakkens sorte gab. Han lirkede med et håndtag oppe på
stangen, så kloen kunne åbne og lukke sig omkring dybets lækkerier, som
han så trak op og lagde i rendestenen. Til sidst skovlede han det
stinkende snask op i en større beholder - og gik videre til næste rist.

Hvornår og hvorfor holdt man op med at rense kloakker på den måde? Der
er vel i dag mindst lige så meget snask i afløb og kloakker som for 50
år siden, men man ser aldrig eller sjældent kloakker blive renset med
håndkraft eller af motoriseret slamsugning.

Billede af rensningsredskabet (som åbenbart stadig findes i handelen)
har jeg lagt ud i dk.binaer.historie.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.stornotime.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-06-06 00:17

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Thu, 22 Jun 2006 00:43:47
+0200

>Da jeg omkring 1950 var barn på Amager fik gaderne af og til besøg af en
>mand som rensede kloakker.

Det redskab du viser et billede af bruges skam da stadigvæk, især vel af
private lodsejere mv. Det er egnet til at optage bundfaldet i de gamle
såkaldte 'rensebrønde'.

At de ikke længere bruges af det offentlige skyldes vel, at det
offentlige kloaknet i dag hovedsageligt (udelukkende?) består af
gennemløbsbrønde som fører såvel kloakvandet som evt. fremmedlegemer og
andet 'bundfald' frem til centralrensningsanlæget, hvor en sortering
foregår rent maskinelt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : andropov

Dato : 24-06-06 21:36

>Det redskab du viser et billede af bruges skam da stadigvæk, især vel af
>private lodsejere mv. Det er egnet til at optage bundfaldet i de gamle
>såkaldte 'rensebrønde'.

Ja, eller så kan man trække sådan et langt jernreb eller hvad det
kaldes igennem så 2 står og trækker i hver sin ende det er også guf at
lugte til :)

Fra : Per Tolbøll

Dato : 22-06-06 16:59

> [...]
> håndkraft eller af motoriseret slamsugning.
>
> Billede af rensningsredskabet (som åbenbart stadig findes i handelen) har

- et såkaldt "kamelkys". I øvrigt så jeg en slamsuger i aktion ved
kloakkerne hjemme på villavejen (Odense) i sidste uge, så helt overflødigt
er det stadigvæk ikke.

/Per