Fulkappet ammonition og jagt
Fra : Ingolf

Dato : 16-06-06 11:41

Vi har en diskussion omkring brugen af fuldkappet ammonition til jagt.

Nogle mener at det er ulovligt at benytte kobberbelagte kugler/patroner til
jagt. Andre mener at det er tilladt.

Hvad er egentlig korrekt, og hvornår blev lovgivningen ændret omkring brugen
af disse?

Fra : M. Pedersen

Dato : 16-06-06 12:33

"Ingolf" <dont_spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> Vi har en diskussion omkring brugen af fuldkappet ammonition til jagt.
>
> Nogle mener at det er ulovligt at benytte kobberbelagte kugler/patroner
> til jagt. Andre mener at det er tilladt.

Du må skyde småvildt med fuldkappet jagtammunition såsom gæs.

> Hvad er egentlig korrekt, og hvornår blev lovgivningen ændret omkring
> brugen af disse?

Kan ikke huske hvordan lovgivningen er med hensyn til anslagsenergi og
hastighed. (er for doven til at lede efter det lige nu :))
I de 8 år jeg har haft jagttegn mener jeg ikke loven er blevet ændret.

Mvh

M. Pedersen

Fra : Kent Kronborg

Dato : 17-06-06 09:08

Hej du må bruge fulkappet op til og med ræv og sådan har det været i nok
mindst 20 år .

Fra : Michael Nielsen

Dato : 17-06-06 14:45

> [...]
> til jagt. Andre mener at det er tilladt.
>
> Hvad er egentlig korrekt, og hvornår blev lovgivningen ændret omkring

Det kan du læse om her:
http://publicering.schultz-information.dk/(pszdueef4trgwjvodglg5r55)/publisher.aspx?document=bek19940041hvor der bl.a. står: Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt påkronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon eller vildsvin. Stk. 3. Måleenhederne efter stk. 1 er følgende: E0 = anslagsenergi vedmunding E100 = anslagsenergi ved 100 m fra munding V0 = hastighed ved munding g = gram gr = grain (1 g = 15,432 gr) J = Joule (9,81 J = 1 kgm).Ændringer:Ændret 1/4 1996 ved 1996-01-25-ÆB.39.