opbygning af flash site..
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 21:47

Hejsa. Jeg er for nylig gået i gang med at lære flash 8 og har i den
forbindelse en del newbie spørgsmål ;) Den foreløbige side kan ses på
www.kraghkrogh.dk. Den er primært konstrueret ud fra tutorials fra nettet,
så derfor kan noget af grafikken måske genkendes af nogle her. Har tidligere
rodet en smule med HTML og Dreamweaver, men vil helst konstruere siden i ren
flash. Derfor er jeg nu rendt ind i nogle organissatoriske problemer ;)
Indtil videre er siden organiseret i forskellige layers; menuen, knapperne i
menuen, headeren og sidst den orange baggrund.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 21:55

"Lars Kragh" <wereallinittogether[at]gmail[dot]com> wrote in message
> [...]
> problemer ;) Indtil videre er siden organiseret i forskellige layers;
> menuen, knapperne i menuen, headeren og sidst den orange baggrund.

Hov endnu en newbie fejl! Ikke smart at trykke ctrl + enter når man er ved
at skrive i news ;) Nå tilbage til spørgsmålet. Ved ikke hvordan man
organiserer de forskellige sider fra menuen. Har en idé om at man bruger
timelinen fra main stage og laver et nyt layer med frames til hver enkelt
side, men aner ikke hvordan det udføres rent praktisk og hvordan man linker
mellem knapperne i menuen og de tilhørende sider. Hvis nogen kan linke til
en relevant tutorial eller har tålmodighed til at forklare vil det være
MEGET værdsat.
På forhånd tak.
Kragh

Fra : Daniel Larsen

Dato : 23-05-06 12:45

Det letteste for dig var nok at bygge det op sådan at du indelte din
timeline i flere frames med en ny side på hvert frame. Du skal så skrive
stop(); i dit ActionScript (F9) for hver ny side du har så den ikke kører
videre men bliver på det stage du vil have den til.
I hvert stage er der noget der hedder "frame labels" nede i din
propertiebar. Der kan du skrive fx. "forside" og du kan så senere referere
til den.

Din knap koder du således også i ActionScript.

on (release) {
gotoAndPlay('forside');

}

Man bliver nu smidt til det frame hvor du har lagt din forside :) .
Det skulle vidst virke ;)
Håber ikke det var alt for indviklet :) ..

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 16:42

"Daniel Larsen" <mailme@noll3r.net> wrote in message
> [...]
> Det skulle vidst virke ;)
> Håber ikke det var alt for indviklet :) ..

Tak mester! Tror det er hvad jeg får brug for. Skal nok lide rode lidt med
det, men nu ved jeg da hvordan det skal gøres.

/mvh
Kragh

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 20:40

Nu har jeg konstrueret en timeline til styringen af de forskellige sider med
5 frames imellem hver side og har i den forbindelse et nyt spørgsmål. På
frame 1 ligger alt indholdet på siden i de forskellige layers. Det kommer
til at svare til min "home" knap. Hvordan kopierer jeg alt indholdet fra
frame 1 til frame 5, hvor indholdet af min nyheder side skal ligge?

Mvh
Kragh

Fra : Skovge

Dato : 24-05-06 08:32

"Lars Kragh" <wereallinittogether[at]gmail[dot]com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer til at svare til min "home" knap. Hvordan kopierer jeg alt
> indholdet fra frame 1 til frame 5, hvor indholdet af min nyheder side skal

Du kan enten clicke i din timeline på det relevante layer under frame 5 og
trykke F6 (indsætter keyframe der er magen til den sidst angivne på
timelinen - F7 indsætter en tom keyframe), du kan højreclicke på timelinen
under frame 1 i det layer du vil kopiere (hvis du vil kopiere flere layers
så clicker du først i det øverste, holder shift nede og clicker i det
nederste) og vælge "copy frames" - venstreclick herefter i det relevante
layer i timelinen under frame 5 og højreclick herefter samme sted og vælg
"insert frames" - eller den helt hurtige, hold Alt tasten nede, click i den
frame du vil kopiere (igen kan flere markeres først vha shift) og træk
framen hen i den frame du vil kopiere den til, slip og den kopierer
frameindholdet til denne frame.

Fra : Morten Jorgensen

Dato : 11-06-06 23:31

Lars Kragh wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:

> [...]
> en relevant tutorial eller har tålmodighed til at forklare vil det være

Der er flere forskellige måder at opbygge et flash site på. Man kan godt bruge
timelin men den er ikke at fortrække da din swf fil bliver meget tung og kommer
til at fylde rigtig meget og det er generelt ikke særlig nemt at holde styr på
tingene.

Det du skal gøre er at oprette nogle movieclips som fungere som holdere, deri
loader du så eksterne swf filer. Det fungere på præcis samme måde som iframe.

Du har en ramme, i dette tilfælde et movieclip hvori du loader eksterne swf
filer. Det er meget nemmere at finde rundt i og det gør det også nemmere at
opdatere.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne