UI Elements Scroll
Fra : Daniel Larsen

Dato : 08-04-06 23:01

hey! jeg er ved at lave et site i flash og jeg skal lave en scroll. jeg har
set at man kan gøre det ved hjælp af nogle UI elements? hvad er det og hvor
finder man dem hvis de ligger i flash programmet.
Jeg er slet ikke sikker på hvad det er jeg siger nu! Men det er bare sådan
jeg tror det er ? .
Håber på at i kan hjælpe mig :) .
på forhånd tak ;D ..

Fra : Claus U

Dato : 09-04-06 08:10

Daniel Larsen skrev:

> [...]
> er det og hvor finder man dem hvis de ligger i flash programmet.
> Jeg er slet ikke sikker på hvad det er jeg siger nu! Men det er bare

ScrollPane ligger under "Components". I Flash 8 trykker jeg bare
Ctrl+F7. Hiver "ScrollPane" ind på scenen, angiver højde + brede, under
"parameters" skal du angive en "contentPath" dvs. en anden swf file +
du kan ændre diverse options.

se evt. http://cykeltyven.dk/test/scroll.fla /swf
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Daniel Larsen

Dato : 09-04-06 14:57

Mange tak for hjælpen!
- det er sku en fed funktion. dog har jeg aldrig stødt på den. der er
rigtigt mange nyttige components. er der mulighed for at gå mere i dybden
med den og ændre borders på den og sådan som man kan med en iframe?

Fra : Claus U

Dato : 09-04-06 15:52

Daniel Larsen skrev:

> [...]
> rigtigt mange nyttige components. er der mulighed for at gå mere i
> dybden med den og ændre borders på den og sådan som man kan med en

Jeg er ikke helt sikker på, hvad en iframe er? Men jo du kan godt ændre
Borders. Hvis du laver et Scrollpane med navn "ramme", kan du skrive
følgende i hovedtidslinien hvor scrollpane'et er:

ramme.setStyle("borderStyle", "solid");
ramme.setStyle("borderColor", "0x660099");

I stedet for solid kan du også vælge "none", "inset" eller "outset".
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Daniel Larsen

Dato : 09-04-06 20:50

Et iframe er noget man kan lave i HTML. men hvis du kendte til det syntes
jeg meget det kunne minde om det der UI elemente Scrollpane ..
Hvordan får man scroll'en til at hænge sammen med dette Scrollpane?
- og hvor kan man styre udseende på scroll panelet .

Fra : Claus U

Dato : 10-04-06 08:00

Daniel Larsen skrev:

> [...]
> Hvordan får man scroll'en til at hænge sammen med dette Scrollpane?
> - og hvor kan man styre udseende på scroll panelet .

Jeg sad lidt og læste i manualen, så vidt jeg lige kan se er det kun
borders og farver der er lige til at ændre når man bruger "UI elemente
Scrollpane" - Jeg kan sagens tage fejl!!

Hvis jeg virkelig vil have et "custom" scrollpanel, ville jeg selv lave
det. Når du søger på scroll på "http://www.flashkit.com" får du ret
mange hits - så det bare at finde en, man synes er Cool og arbejde
videre med den - og forstå hvordan den virker.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Daniel Larsen

Dato : 16-04-06 15:01

tak for alle svarene. jeg har en del problemer. nu har jeg så lavet min
scrollpane og smidt en extern .swf fil ind i. men da jeg så prøver min film
vil min scroll ikke fungere. er der nogen begrænsninger som i kan oplyse...
- det skal lige siges at min scroll ligger inde i .swf filen!

Fra : Alex Z

Dato : 16-05-06 19:09

Hej Daniel

Hvad er det du gerne vil have til at scrolle op og ned?
Jeg bruger scrollbars til dynamiske tekstfelter (men de virker også på andre
paneler) og når jeg hiver dem ind på scenen så "klistrer" jeg dem fast på
det dynamiske felt.
Man skal slå "snap to objects" til under snapping i menuen View.
Derefter skal du tage UIScrollBar og trække den ind på samme scene som dit
dynamiske felt, derefter slippe det. Så skal du tage fat i det igen (den kan
ikke snappe direkte fra component library) og "klistre" det fast på siden af
dit dynamiske felt, sådan ca midt på. Derefter bliver scrollbaren lige så
stor som feltet og det virker med det samme.

Hvis du skal have det andre steder end "på siden af feltet" skal du til at
angive en masse parametre.

Håber det hjælper.

--
Venlig hilsen Alex.
Flash | Elementer | webdesign

Fra : Daniel Larsen

Dato : 09-04-06 21:15

man navngiver den bare i instance ikke?
- da jeg gør det sker der ikke rigtigt noget og er der et sted med disse
farvekoder du bruger? for den kender jeg ikke rigtigt til. hehe.
da jeg kan se det er 2 variabler (så meget har jeg dog lært) har jeg
skrevet det i en tom keyframe i frame 1 i et lag for sig selv. er det måske
forkert?

Fra : Claus U

Dato : 10-04-06 07:48

Daniel Larsen skrev:

> man navngiver den bare i instance ikke?

Det er korrekt.

> - da jeg gør det sker der ikke rigtigt noget og er der et sted med
> disse farvekoder du bruger? for den kender jeg ikke rigtigt til.

Jovist - det nemmeste er at bruge farvepanelet i Flashprogrammet. Du kan
se øverst til venstre, at sort er #000000 dvs. skal angives som:

ramme.setStyle("borderColor", "0x000000");

Blå angives som #0000FF - dvs ramme.setStyle("borderColor", "0x0000FF");

> da jeg kan se det er 2 variabler (så meget har jeg dog lært) har jeg
> skrevet det i en tom keyframe i frame 1 i et lag for sig selv. er det
> måske forkert?

Det nemmeste er nok, at du kigger på
http://cykeltyven.dk/test/scroll.fla /swf Jeg har lavet om på den, så
du kan se hvordan dette fungere.

Du kan sagens have scrollpanelet i et layer og scriptet i et andet.

Oh - en anden lille ting. Den måde du besvarer indlæg på, vil volde dig
problemer i mange andre grupper på usenet. Det er nemlig vel set, at
man altid svarer nedenunder og klipper unødvendigt tekst væk. Se evt.
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html> Ikke fordi jeg synes at
det er det store problem her - men det er nu alligevel fornuftigt.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk