algerenser
Fra : stumpe

Dato : 07-06-06 10:54

Hej

Jeg kunne godt tænke mig og få at vide hvilket redskab er bedst til få aljer
af på glasset i akvarium. Der findes rigtig mange billige dimser, men ikke
noget ordentligt og det skal jo være noget der ikke ridser.

på forhånd tak

Susanne Vindfeldt

Fra : Søndergaard

Dato : 07-06-06 11:23

stumpe skrev:
> [...]
> af på glasset i akvarium. Der findes rigtig mange billige dimser, men ikke
> noget ordentligt og det skal jo være noget der ikke ridser.

Det er vist op til den enkelte hvad vedkommende syns er bedst.
Personligt bruger jeg bare en alm. opvaskesvamp / skuresvamp - det syns
jeg virker fint, og er nemt at gå til.. men det kræver så at man får
våde arme;)
Men mange af de produkter man kan købe, fx barberblade, skrabere, svampe
på stænger, magnetskraberer virker også fint nok. Det er vist en
smagssag. Det er svært at fremhæve noget frem for noget andet.
Ens for de redskaber man kan købe til at fjerne alger, er dog at de ikke
ridser ruden.
Bare sørg for der ik kommer grus/sand fra brunden, i svampen, skraberen,
magneten - eller hvad du nu bruger, for DET ridser!

Søndergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-06-06 12:15

stumpe wrote:
> [...]
> billige
> dimser, men ikke noget ordentligt og det skal jo være noget der

De ridser ikke, hvis der ikke kommer grus eller andet skarpt
mellem "værktøjet" og ruden.

Jeg bruger en skraber med en ca 10 cm bred barberblads lignende
klinge - den virker fint.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Thomas.b

Dato : 08-06-06 23:41

> [...]
> "værktøjet" og ruden.
>
> Jeg bruger en skraber med en ca 10 cm bred barberblads lignende klinge -

Jeg bruger selv. tror det er samme skraber som jan bruger.

http://www.akvarieforretningen.dk//product.asp?product=960&sub=0&page=1

jeg skifter tit bladet på skraberen så det hele tiden er så skarpt som
muligt.

Bruger også en alm grydesvamp. uden sæbe ddet er vigtigt. jeg mener jeg
giver 10 kr for 10 svampe. de holder længe.

men som Jan siger. det er grus og andre hårde ting der risser. Hvis de
kommer imellem. skraperen grydesvampen eller hvad man nu bruger.

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige ting og sager til at fjerne
alger med. Skraberen og grydesvampen er sagen for mig

mvh. Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-06-06 00:19

Thomas.b wrote: