Platy´er dør ??
Fra : Eg Egemarke

Dato : 06-06-06 22:33

Har målt Ph og No2 i tanken og der var pæne værdier bla max 0,3 Mg /l No2.
Så jeg byttede ca 60 L vand i et 160 L akvarie, det smuttede der 2 stk platy
af ??
Den ene lå bare på bunden og gemte sig og kunne provokeres til at flytte
sig, men den skulle kæmpe sig op for at komme afsted og så snart den
slappede af sank den ganske hurtigt ned igen, den anden var død dagen efter
vandskiftet men lå i vandover fladen ??

Vi har tidligere mistet en platy og en gurami ved at de gemte sig/puttede
sig på bunden et par dagen inden de døde
Alle andre fisk i akvariet ser ud til at trives
Der er følgende i akvariet:
3 maller
5 Pragt smerling
19 Neon tetra
3 gurami
og nu er der 7 platy tilbage

Når der er 160 liter i tanken er der så for mange fisk ??
Og kan der være andre ting i vejen ? vandet er pænt og klart og filteret
renses ofte med varmt vand, der er go strøm i akvariet osse

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Søndergaard

Dato : 07-06-06 11:16

Eg Egemarke skrev:
> [...]
> Og kan der være andre ting i vejen ? vandet er pænt og klart og filteret
> renses ofte med varmt vand, der er go strøm i akvariet osse

Et vandskift på 60 L i et 160 L's akvarie er lidt meget - hvis det er
noget du gør ofte?
Da der er klor i vandhanevand kan det gøre dine fisk sårbare overfor
bakterier, ved større vandskift.
Det du beskriver med at fiskene bliver langsomt svage og sløve, er også
tegn på forgiftning af vandforhold. Dog ser din nitrit værdi fin ud.
Hvis du skifter 15 L om ugen er det rigeligt godt:)

Hvilket filter har du? hvis du også renser det for ofte, ødelægger du
den bakterieflora der bla. skal omdanne nitritten til nitrat.

Syns det er lidt mange fisk at have i et 160L, det kan også være
medvirkende til de dør.

Forresten bliver pragtsmerling op til 30 cm. De bliver dog sjældent fuld
størrelse i akvariet. Meeeen 5 på 20 cm er også en del i et 160 L. Men
så store er dine sikkert ikke endnu.?

Søndergaard

Fra : J. Jørgensen

Dato : 07-06-06 21:56

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og kan der være andre ting i vejen ? vandet er pænt og klart og filteret
> renses ofte med varmt vand, der er go strøm i akvariet osse

Hej Eg

Jeg har mere mistanke om en forkert temperatur.
Hvad er din daglige temp.?
Er du påpasselig med den rigtige temp. ved dine vandskift?

Hilsen
Jørgen