Opbygning af nyt akvarie
Fra : Frank Lyngaae

Dato : 04-06-06 16:34

Hejsa

Jeg har fået et brugt akvarie på 375L

Jeg har kun akvariet, hvad skal jeg bruge af filter osv.?
Regner med et udv. filter ? Hvor mange L pr time skal det filtrere ?
Varmelegeme ( 1w pr L) ?
Bundplade så jeg trækker vandet igennem sand og sten ?
Luftpumpe med filtersten ?

Vil gerne gøre det rigtigt fra start af , så håber på nogle gode forslag.

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-06 17:36

Frank Lyngaae wrote:
> Vil gerne gøre det rigtigt fra start af , så håber på nogle
> gode
> forslag.

Det vil nok være lidt for omfattende, at gennemgå alt omkring
akvarier her.

Det bedste råd er nok et tur til boghandleren eller biblioteket
og få fat på en god bog om emnet.

Når man er gennem den, så han man dels styr på alt det
grundlæggende og dels er man forberedt på det start-problemer,
der kan komme, når man har med levende væsner at gøre.

Men her er da lidt om de ting du nævner:

> Jeg har kun akvariet, hvad skal jeg bruge af filter osv.?

Et godt udvendigt filter/ spandpumpe
Lampe
Varme
Grus, sten, rødder og andet efter behag
Planter
Fisk (vent til akvariet har kørt et par uger med at købe dem)
Baggrund
Foder
Vand

> Regner med et udv. filter ? Hvor mange L pr time skal det
> filtrere ?

Det kan jeg ikke lige huske....

> Varmelegeme ( 1w pr L) ?

½-1W pr liter - afhængig af temperatur i akvariet (afhænger af
fisk) og i rummet udenom

> Bundplade så jeg trækker vandet igennem sand og sten ?

Noget skidt for planterne, der ikke kan lide "træk" om rødderne.

> Luftpumpe med filtersten ?

Luftpumper er i 99% af alle akvarier overfødigt.

Jan

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 04-06-06 18:14

Hej Jan

> [...]
> med levende væsner at gøre.
>
> Men her er da lidt om de ting du nævner:

Jep , men hvad er godt idag ?? der er jo meget at finde på nettet, derfor
spurgte jeg .
Der er jo altid erfaringer som kan være guldkorn for mig.
Ps det eneste jeg kan huske af fabrikat er Rena 101 Luftpumpe.. :- ))

> [...]
> Grus, sten, rødder og andet efter behag
> Planter
> Fisk (vent til akvariet har kørt et par uger med at købe dem)

Tænkte bare på om der er en håndregel f.eks 2* akvariets indhold pr time.

> ½-1W pr liter - afhængig af temperatur i akvariet (afhænger af fisk) og i
> rummet udenom
>

> Noget skidt for planterne, der ikke kan lide "træk" om rødderne.

Det var lige sådan en oplysning jeg kunne bruge, har for mange år siden set
det brugt men ved ikke om det var en fordel

> Luftpumper er i 99% af alle akvarier overfødigt.

Ok , troede det var godt at ilte vandet lidt, men det er måske ikke
nødvendigt hvis man kan finde den rigtige ballance mellem fisk og planter ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-06 18:53

Frank Lyngaae wrote:
> Tænkte bare på om der er en håndregel f.eks 2* akvariets
> indhold pr
> time.

Det er der også - men jeg kan ikke lige huske det - men det står
som regel på æsken til filteret hvad størrelse, det er beregnet
til.

Eheim er kongen - lidt dyrere - men meget bedre end de andre.

> Det var lige sådan en oplysning jeg kunne bruge, har for mange
> år
> siden set det brugt men ved ikke om det var en fordel

Bundfiltre kan stadig købes - jeg har dårlige erfaringer med det,
men for andre er det Ok - især, hvas man ikke gør så meget i
palnter.

> [...]
> ikke
> nødvendigt hvis man kan finde den rigtige ballance mellem fisk

En luftpumpe pumper LUFT ned og ikke kun ilt - og nej - den er
normalt unødvendig - jeg har aldrig brugt det og har ikke savnet
den......

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : J. Jørgensen

Dato : 04-06-06 18:58

"Frank Lyngaae" <postmaster@spam.lyngaae.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Luftpumpe med filtersten ?
>

> Vil gerne gøre det rigtigt fra start af , så håber på nogle gode forslag.

Hej Frank
En hel del af dine spørgsmål kan kun besvares hvis du fortæller lidt om hvad
du havde tænkt dig at skulle have i akvariet.
Er det et selskabsakvarie med blandet "besætning"?
Ciklider?
eller noget helt andet?

Noget kan der dog svares på allerede nu - nemlig:

Hvis du vil have planter så har Luftpumpe og "bundplade-systemet" kun
skadelige virkninger.
Hvis du har normal stuetemp. så skal varmelegemet være ca. 2-300 watt. Hvis
du ønsker en højere temp. end ca.24-25 grader skal du have større
varmelegeme.

Lad mig høre lidt mere om dine tanker.
Hilsen
Jørgen

Hilsen
Jørgen

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 05-06-06 20:15

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du har normal stuetemp. så skal varmelegemet være ca. 2-300 watt.
> Hvis du ønsker en højere temp. end ca.24-25 grader skal du have større

Hej Jørgen

Min plan er at have et selskabsakvarie, og regner med at have følgende fisk
:

Neon
Scalarer
Sværddragere
Kileplet
Guppier
Sort molly
Sugemaller af en eller anden slags

Og gerne andre med flotte farver

Forslag er meget velkomne

Og selvfølgelig en del planter, så jeg dropper luftpumpe og bundplader.
Så nu vil jeg finde et godt udvendigt filter, noget lys,
grus til bunden ( kan man bruge 0-4mm søgrus ?) det ligner strandsand eller
skal det være grovere ?
Kunne godt finde på at bruge noget knust granit, men det kan jeg vel bare
lægge på sandet så planterne har noget at gro i.

På forhånd tak

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Fra : J. Jørgensen

Dato : 06-06-06 08:18

> [...]
> Kunne godt finde på at bruge noget knust granit, men det kan jeg vel bare
> lægge på sandet så planterne har noget at gro i.

Hej Frank

Det er med andre ord et "rigtigt" akvarie med både fisk og planter - held og
lykke med det.

Dit fiskevalg synes ret fornuftigt - måske også lidt barber - dog ikke for
mange da de kan være lidt slemme ved planterne.
Mollyerne ville jeg ikke putte i fra starten - de kan være noget følsomme
overfor svampeangreb.

Gruset du nævner 0-4mm vil blive rigtigt godt hvis du vasker det grundigt.
Du skal nemlig have de fineste korn skyllet væk. Du undgår derved at gruset
vil "pakke sammen"- du skal nok opnå noget der ligner 3/4-4mm.

Den knuste granit er meget eftertragtet, men betyder desværre, at en masse
affald kan gemme sig (som slam) i stedet for at havne i filteret. Det er i
virkeligheden årsagen til at mange har problemer med vandkvaliteten og
dermed meget hyppige vandskift.
Hvis du kan finde rødligt grus så er det at foretrække, idet det påvirker
fiskenes farver i positiv retning.

Har du tænkt over det udvendige filters negative sider? - nemlig de
udvendige slanger - især hvis du har børn eller husdyr.
En skumgummimåtte (speciel grov filtermåtte) i den ene ende af akvariet er
meget effektiv, men kan være lidt vanskelig at finde sig i. Hvis akvariet
placeres op ad en væg, kan forruden dog afdækkes så det slet ikke kan ses.

Prøv om du kan have nogle dages tålmodighed inden du putter for mange fisk i
det nye vand.

Hilsen og
Held og Lykke
med projektet.

Jørgen

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 06-06-06 19:43

> [...]
> mange da de kan være lidt slemme ved planterne.
> Mollyerne ville jeg ikke putte i fra starten - de kan være noget følsomme

Tak
Rart at se , at det ikke er helt tossede tanker jeg har gjort mig.

> Gruset du nævner 0-4mm vil blive rigtigt godt hvis du vasker det grundigt.
> Du skal nemlig have de fineste korn skyllet væk. Du undgår derved at
> gruset vil "pakke sammen"- du skal nok opnå noget der ligner 3/4-4mm.

Ok, lyder godt. Så er det bare at finde en måde jeg kan sigte det fine væk
på.
Ved ikke lige hvad der er det letteste men skal nok finde på noget. Min
sigte til sovsen måske ?
der er huller på ca 1*1 mm i.

> [...]
> dermed meget hyppige vandskift.
> Hvis du kan finde rødligt grus så er det at foretrække, idet det påvirker

Har masser af koksgrå granit liggende (12-16mm), og det er meget flot når
det er vådt. Så jeg tænkte på at lave nogle områder på bunden af det.

> [...]
> placeres op ad en væg, kan forruden dog afdækkes så det slet ikke kan ses.

Har hverken børn eller husdyr, så det burde ikke blive det store problem.
Men regner med at finde lidt strips til at holde slangerne fast så de ikke
sidder sjusket

> Prøv om du kan have nogle dages tålmodighed inden du putter for mange fisk
> i det nye vand.

Arbejdet bruger for meget af min fritid, så kan nok godt vente en uge eller
to med at hente fiskene.
Håber jeg da .

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Fra : J. Jørgensen

Dato : 06-06-06 21:15

> [...]
> på.
> Ved ikke lige hvad der er det letteste men skal nok finde på noget. Min

Du skal bare "spule" det - brug en balje eller lignende - derved kan du få
det fine til at flyde væk. Pas på ikke at stoppe afløbet.

> Har masser af koksgrå granit liggende (12-16mm), og det er meget flot når
> det er vådt. Så jeg tænkte på at lave nogle områder på bunden af det.
Det er netop den slags bundlag jeg advarer imod - affaldet vil gemme sig
imellem stenene som "slam".

Hilsen
Jørgen

Fra : Søndergaard

Dato : 04-06-06 22:48

Frank Lyngaae skrev:
> [...]
> Luftpumpe med filtersten ?
>

> Vil gerne gøre det rigtigt fra start af , så håber på nogle gode forslag.

Er enige med de andre.. hold dig fra brundplader:( havde det for nogle
år siden, og det holder slet ikke! ik for mig ihvertfald.
Luftpumpe er somregel ik nødvendigt - hvis du havde tænkt dig et udv.
filter kan det ofte sættes, så det skaber strøm i overfladen, hvilket
vil få ilten til at diffunderer over i vandet helt af sig selv, da
iltindholdet i vandet er meget lavere end i luften.

Du kan også finde et godt forum, råd og vejledning på
www.akvariesiden.dk - hvis du søger i gamle forum indlæg derinde finder
man næsten hvadsomhelst:) held og lykke med den nye balje!

Søndergaard

Fra : Steen Suder

Dato : 05-06-06 07:58

Frank Lyngaae wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har fået et brugt akvarie på 375L

<KLIP>

> Vil gerne gøre det rigtigt fra start af , så håber på nogle gode forslag.

Nogle gange bliver det taget mere alvorligt, hvis der er flere der skriver
det, så derfor: læs en eller flere akvariebøger for at få det basale på
plads.
På den måde får du overblik over problemstillingerne og kan f.eks. bedre
filtrere i det vrøvl, der florerer i fora som dette og div. ditto på
webbet.

Når du så har en ide til hvad du vil lave med hvilke hjælpemidler, kan du
vende tilbage til dit foretrukne forum og starte en debat på det grundlag.

--
Steen Suder

Fra : mop

Dato : 06-06-06 13:24

<KLIP>

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, så derfor: læs en eller flere akvariebøger for at få det basale på
<KLIP>
hvad med at komme med nogle forslag til bøger ?
for jeg har læst flere som var noget 20-25 år gammel sluder !!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-06-06 14:38

mop wrote:
> for jeg har læst flere som var noget 20-25 år gammel sluder !!

Hvad var sludder ?

Mine akvarier passes stadig efter samme principper som for 25 år
siden.

Men ellers er Politikens Akvariebog kommet i ret nye oplag, der
er rimelig up to date.

Men de to, der er biblerne her er et par over 25 år gamle bøger:

Akvarist efter naturmetoden
og
Jeg har Akvarium

- selvfølgelig er der lidt omkring teknik, der har ændret sig -
men det grundlæggende er det samme.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Søndergaard

Dato : 06-06-06 16:04

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> og
> Jeg har Akvarium
>
> - selvfølgelig er der lidt omkring teknik, der har ændret sig - men det

Har også lige et forslag til en go' begynder bog: "Akvariet" af Peter
Stadelmann. Den er ikke ret stor, men der står stort set alt det
grundlæggende om valg af fisk, ernæring og sundhed.. Og så koster den ik
ret meget. Af gode grunde er den så heller ik så uddybende, som mange
andre - men de grundlæggende principper er godt beskrevet:)

Søndergaard

Fra : mop

Dato : 08-06-06 09:34

> Hvad var sludder ?
noget med at jeg skulle lave noget særlig vand og langsomt ændre det til
postevand ? over 4-6 uger

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 27-06-06 14:46

> [...]
> Luftpumpe med filtersten ?
>

> Vil gerne gøre det rigtigt fra start af , så håber på nogle gode forslag.

Hejsa igen

Lige lidt opfølgning

Nu er jeg kommet lidt videre, har fået det renset og stablet op i stuen.

Og har fået købt lidt udstyr:

Eheim 2028 Proff s.2
300 W varmelegeme
Heldækkende armatur
og lidt forskellige farvet sand i str. 2-4mm
nogle store stykker koksgrå/sort granit (5-15 kg pr stk)

Så nu skal der snart til at ske lidt igen
regner med at få vasket/renset sand og granit de næste dage, er jo nødt til
at komme igang nu det står her i stuen

Så nu varer det ikke så længe før der skal vand i stuen.!

Da det er et gl akvarie der er fuget med kit og næsten tæt, kom jeg lige til
at give det en silicone fuge indvendigt for en sikkerheds skyld.

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Fra : Kell Petersen

Dato : 02-09-06 01:07

Hej
Nu er det sikkert kommet på plads ,, det akvarium..
Med fyld og fisk .i

Men et godt råd ,, som man ikke hørte , var ....
Hvis der er glasplade i bunden , ville det være en god ide at lægge en plade
oven på den
Jeg har renset bunden og lagt en flammingoplade , og lagt frus og sten oven
på den, for at skåne bund-glasset
Man skal bare undgå småsten og alt for meget grus mellemplad og glas.

Hvis fiskene graver , kan pladen tage af for bumpet fra de store
klippestykker eller lavastykkerne .

En anden ting jeg bemærkede , det var Scalare , blandt alm gyppy og neon..
Det bliver hurtigt ædt ,, Da jeg selv havde selskabsfisk havde jeg en stime
på 30 neon ,, som var væk på 3 uger ,, jeg havde kun 2 scalare
Og gubbierne røg også lidt efter lidt ,, kun mine sværdrager overlevede
mødet med dem..
Så jeg skiftede til Cichlider i stedet,, de kan holde til lidt af hvert..

Det var bare mine erfaringer ..
PS: en powerhead er en glimrene ide , i stedet for luft/iltpumpe
samt en Eheim pro ll med dyse til iltnedtag, sammenmed
vandudstrømmeren.....