FC <-> SCSI "bridge"
Fra : Ole Thomsen

Dato : 02-06-06 17:48

Jeg har et SCSI-baseret tapelibrary jeg gerne vil have koblet på en
bladeserver.

Serveren har ikke mulighed for SCSI, men er koblet på vores SAN.

Derfor søger jeg en konverter der kan hjælpe mig på vej, altså en unit
der kan forbindes til SAN-switch i den ene side og backupkassen på den
anden.

Ja, jeg har faktisk fundet nogle stykker men hører gerne om erfaringer.

Ole Thomsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-06 18:46

On Fri, 2 Jun 2006 18:47:36 +0200, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>
wrote:

> Derfor søger jeg en konverter der kan hjælpe mig på vej, altså en unit
> der kan forbindes til SAN-switch i den ene side og backupkassen på den
> anden.

Har du set på Cisco SN 5428 storage-router? (http://tinyurl.com/hrd2)

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-06-06 19:15

Asbjorn Hojmark <Usenet@Hojmark.ORG> wrote:

>Har du set på Cisco SN 5428 storage-router? (http://tinyurl.com/hrd2)

Jeg synes ikke den kan connecte til storage med SCSI? Og det er jo det
Ole spørger efter.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-06 21:42

On Fri, 02 Jun 2006 20:14:31 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Jeg synes ikke den kan connecte til storage med SCSI? Og det er jo det
> Ole spørger efter.

Du har ret, det er omvendt.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-06-06 18:57

> [...]

>anden.
>
>Ja, jeg har faktisk fundet nogle stykker men hører gerne om erfaringer.

Vi har brugt en Compaq Modular Data Router i nogen tid. Og efter at
have løst nogle zoning / LUN masking problemstillinger og i øvrigt
overlevet et ikke alt for venligt CLI så har det fungeret okay.

PS: Den er dog på vej i ud i denne tid - sammen med SDLT librariet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 02-06-06 20:47

Lars Kim Lund wrote:

> Vi har brugt en Compaq Modular Data Router i nogen tid. Og efter at
> have løst nogle zoning / LUN masking problemstillinger og i øvrigt
> overlevet et ikke alt for venligt CLI så har det fungeret okay.

Den er på HP's hjemmeside men ikke i min prisliste, er den gået EOL?

Jeg har kig på disse:

http://www.attotech.com/fbridge2300erd.html (lidt for dyr måske)

http://www.4bridgeworks.com/products/tamar.shtml (kan ikke finde pris)

> PS: Den er dog på vej i ud i denne tid - sammen med SDLT librariet.

Hvad er så på vej ind?

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-06-06 21:06

>Den er på HP's hjemmeside men ikke i min prisliste, er den gået EOL?

Jeg ved det ikke - men jeg tror det nu ikke.

Jeg fandt lige det oprindeilge tilbud.

Varenr. 218241-B21
StorageWorks Modular Data Router (LVD SCSI Version) 4xSCSI+2xFC

Kostede ~ 40k ex moms men inkl. en vis rabat, da det var en del af et
større projekt. Aner ikke hvordan prisudviklingen har været men jeg
tror ikke den er billigere end den attotech nedenfor, du synes er dyr
(4k$).

>Jeg har kig på disse:
>
>http://www.attotech.com/fbridge2300erd.html (lidt for dyr måske)
>http://www.4bridgeworks.com/products/tamar.shtml (kan ikke finde pris)

>Hvad er så på vej ind?

ESL 322 med Ultrium960 (LTO3)

http://h18006.www1.hp.com/products/storageworks/esltapelibraries/index.html

Tror det bliver et kvantespring fra vores MSL'er og SDLT110, som vi et
stykke tid har været ved at vokse ud af.

Den gamle bliver dog stående et stykke tid for at have adgang til
gamle medier, så jeg kan ikke engang tilbyde dig en hurtig handel.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : N_B_DK

Dato : 03-06-06 06:00

Lars Kim Lund wrote:

> Den gamle bliver dog stående et stykke tid for at have adgang til
> gamle medier, så jeg kan ikke engang tilbyde dig en hurtig handel.

Det gamle hardware ville vel heller ikke være helt billigt ? (men det ville
nu være lækkert nok fremfor ens nuværende LTO1)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 06:14

Lars Kim Lund wrote:

> Varenr. 218241-B21
> StorageWorks Modular Data Router (LVD SCSI Version) 4xSCSI+2xFC

http://h18006.www1.hp.com/products/quickspecs/10660_div/10660_div.html

Ingen af de nævnte modeller er i seneste HP SKI prisliste, og jeg gider
ikke lige rode de tidligere igennem.

> [...]
> større projekt. Aner ikke hvordan prisudviklingen har været men jeg
> tror ikke den er billigere end den attotech nedenfor, du synes er dyr

Næh, det lyder usandsynligt.

> ESL 322 med Ultrium960 (LTO3)
>
> http://h18006.www1.hp.com/products/storageworks/esltapelibraries/index.html

Heh, et helt skab.

Et af formålene med med min anskaffelse er netop at få ryddet et skab
med gamle traditionelle servere af vejen, når jeg er færdig vil vores
server/SAN installation fylde 2 racks(*). For 8 år siden, da vi brugte
tower-kabinetter, fyldte den 2 lokaler

Vi har servere der kræver serielle porte, men der har jeg købt en
håndfuld Moxa seriel-ethernet convertere.

* Efter introduktionen af AMD dualcore blades til vores WTS miljø, kan
jeg se at vi på sigt ender på et enkelt rack til hele møget. Indtil
videre ser det ud til at en HP BL35p AMD på størrelse med en kollegas
madkasse kan trække 3 gange så mange tynde klienter som et fuldhøjde
BL20p G2 Intel blade. Vi er lige begyndt at tilbyde CorelDraw X3 i WTS
miljøet, det kører forbavsende godt og betyder at vi kan aflive endnu
flere traditionelle arbejdspladser.

Ole Thomsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 06:42

Ole Thomsen wrote:

> * Efter introduktionen af AMD dualcore blades til vores WTS miljø, kan
> jeg se at vi på sigt ender på et enkelt rack til hele møget.

Jeg glemte at nævne at en af faktorerne i konsolideringen bliver
indførsel af et ESX cluster på AMD blades.

Jeg kører betatest på ESX3 cluster lige nu, og forventer til efteråret
at etablere det ifm. indførslen af Navision Stat. Overvejer meget om
serverfailover skal erstatte vores nuværende MSCS applikationsfailover
på fil/print, web, SQL og Exchange.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-06-06 08:22

>Jeg glemte at nævne at en af faktorerne i konsolideringen bliver
>indførsel af et ESX cluster på AMD blades.

Vi er ved at lave et halvstort VMware ESX miljø baseret på Bl25p
blades og SAN. Det ser jeg også store perspektiver i. De første
migreringer over på midlertidigt hw performer faktisk overraskende
godt.

> [...]
>at etablere det ifm. indførslen af Navision Stat. Overvejer meget om
>serverfailover skal erstatte vores nuværende MSCS applikationsfailover

Pas på .. MSCS på Win2003 SP1+ er ikke pt. supporteret på VMware.

Det var ellers også min tanke, men vi valgte at køre vores clustre
videre som selvstændige servere. Virtualisering giver ellers rigtig
god mening idet man laver et logisk abstraktionslag mellem software og
hardware.

Geneialt til hardware-failover samt en noget lettere opgraderingsplan
til kraftigere hardware. Men som sagt - pas på med supporten.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 12:11

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> blades og SAN. Det ser jeg også store perspektiver i. De første
> migreringer over på midlertidigt hw performer faktisk overraskende

Vi har kørt et lille (2 stk. blade) ESX2.5 miljø i godt et års tid, med
VMotion, SMP osv.

Det er vi ret glade for og føler os godt klædt på til næste trin der som
sagt bliver et ESX3 cluster. På BL25p.

> Pas på .. MSCS på Win2003 SP1+ er ikke pt. supporteret på VMware.

Jeg tror du misforstår mig. Vi overvejer at skrotte MSCS (app.failover)
til fordel for ESX clustering (serverfailover).

> [...]
> videre som selvstændige servere. Virtualisering giver ellers rigtig
> god mening idet man laver et logisk abstraktionslag mellem software og

Der er desværre flere ting der ikke spiller med MSCS og ESX, f.eks. skal
OS ligge på et lokalt vmfs og så forsvinder hele ideen i ESX3 efter min
mening.

> Geneialt til hardware-failover samt en noget lettere opgraderingsplan
> til kraftigere hardware. Men som sagt - pas på med supporten.

Den er jeg med på.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-06-06 14:36

>Vi har kørt et lille (2 stk. blade) ESX2.5 miljø i godt et års tid, med
>VMotion, SMP osv.

Vi laver et 4+1 miljø, +1 er sandkasse og udvikling. Det er på Bl25p.

>Det er vi ret glade for og føler os godt klædt på til næste trin der som
>sagt bliver et ESX3 cluster. På BL25p.

ESX3 er da ikke frigivet endnu?

>Jeg tror du misforstår mig. Vi overvejer at skrotte MSCS (app.failover)
>til fordel for ESX clustering (serverfailover).

Ja, det er meget godt. Når man nu ikke kan få begge.

>Der er desværre flere ting der ikke spiller med MSCS og ESX, f.eks. skal
>OS ligge på et lokalt vmfs og så forsvinder hele ideen i ESX3 efter min
>mening.

Nu kom jeg lige til at tænke på:

Hvordan er det at en vmware server styrer tilgang til separate diske
på et SAN. Normalt ville man jo LUN maske det til HBA adressen, men
hvordan fungerer det i vmware. Har hver server et "virtuelt" HBA med
unik adresse eller hvordan håndteres det?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 17:10

Lars Kim Lund wrote:

> ESX3 er da ikke frigivet endnu?

Jeg har kørt betatest på ESX3 og VirtualCenter2 et stykke tid
efterhånden.

Det ER det største siden skiveskåret rugbrød.

> [...]
> hvordan fungerer det i vmware. Har hver server et "virtuelt" HBA med
> unik adresse eller hvordan håndteres det?

Tænker du på tilgang fra VM's eller de fysiske servere?

Der er indbygget låsning i vmfs, så du kan have flere servere på samme
SAN-disk uden at tænke på samtidighed ift. de enkelte virtuelle diske.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-06-06 17:35

>Jeg har kørt betatest på ESX3 og VirtualCenter2 et stykke tid
>efterhånden.
>
>Det ER det største siden skiveskåret rugbrød.

Det sagde man også om vmotion. Jeg har også hørt noget om nogle
løsninger med at tage backup af serverne mens de var online. Noget om
det?

Noget om hvordan det kommer? (jeg hørte noget med i løbet af
sommeren).

>Tænker du på tilgang fra VM's eller de fysiske servere?

VM's. Hvordan sørger den for at et LUN bliver associeret med en
bestemt vserver på tværs af servere. Altså så den flytter med, hvis
man flytter serveren med vmotion.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 21:25

Lars Kim Lund wrote:

> Det sagde man også om vmotion. Jeg har også hørt noget om nogle
> løsninger med at tage backup af serverne mens de var online. Noget om
> det?

Consolidated Backup.

Det kræver en backup "proxy" server, som skal have adgang til alle ESX
ressourcer på dit SAN.

Filelevel backup - der laves et snapshot af en kørende server, man kan
evt. først stoppe services der implicerer databaser. Det pågældende
snapshot mountes på proxyen og der køres en alm. filbackup.

Imagelevel - snapshot kopieres til proxyen og migreres til backupmedie.

CB kræver support for backupprogrammet, det er der til de førende som
f.eks. vores . Vi er ved at gøre klar til test, bl.a. var det
nødvendigt at opgradere til seneste version af Legato.

> Noget om hvordan det kommer? (jeg hørte noget med i løbet af
> sommeren).

Det har jeg satset en del på

> VM's. Hvordan sørger den for at et LUN bliver associeret med en
> bestemt vserver på tværs af servere. Altså så den flytter med, hvis
> man flytter serveren med vmotion.

Raw Device Mapping, RDM. En systemfil der indeholder metadata, pointer
og låseinformationer for et disk device og samtidig sørger for at disken
kan behandles som en ordinær ESX diskfil.

Jeg har ikke brugt RDMs endnu, så jeg kan desværre ikke sige ret meget
mere om emnet.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-06-06 07:51

> [...]
>f.eks. vores . Vi er ved at gøre klar til test, bl.a. var det
>nødvendigt at opgradere til seneste version af Legato.

Heh - Legato har jo den fordel af at være ejet af samme firma som
VMware. Men det lyder rimelig interessant.

> [...]
>kan behandles som en ordinær ESX diskfil.
>
>Jeg har ikke brugt RDMs endnu, så jeg kan desværre ikke sige ret meget

ok - det lyder rigtigt. SÅ man LUN masker den til servernes adaptere
og så har den sin egen indbyggede "switch" lige som på Ethernet?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-06-06 12:38

Lars Kim Lund wrote:

> ok - det lyder rigtigt. SÅ man LUN masker den til servernes adaptere
> og så har den sin egen indbyggede "switch" lige som på Ethernet?

Som jeg har forstået det vil en RDM fremstå for klienten som en alm.
disk på enten LSI eller Buslogic controller.

SAN'et vil stadig kun se og håndtere den fysiske servers HBA(er), LUN
masking og zoning udføres efter samme principper som ved andre hosts.

LUN masking kan vel også lægges på selve ESX serveren, men det har jeg
ikke kigget på, vi gør det på controlleren.

Ole Thomsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-06-06 04:36

Lars Kim Lund wrote:

> Noget om hvordan det kommer? (jeg hørte noget med i løbet af
> sommeren).

VMware Infrastructure 3 kan købes fra 22. juni.

http://www.vmware.com/products/vi/

Tilsyneladende er Enterprise versionen prissat nogenlunde på linie med
den tidligere VIN, og en opgradering hvis man har service koster $1000.

Noget billigere end jeg havde frygtet.

Som noget nyt er der en Starter pack med begrænset funktionalitet,
f.eks. nul SAN. Ligner meget den version der i dag ligger i
"teknikerpakken" hvis man har købt VMTN subscription.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-06-06 08:17

>Heh, et helt skab.

Ja - men det står off-site, så det går nok.

>* Efter introduktionen af AMD dualcore blades til vores WTS miljø, kan
>jeg se at vi på sigt ender på et enkelt rack til hele møget.

Vi er på vej til at introducere 10 ctx servere baseret på AMD
dual-core. Hvis de performer som jeg har hørt er det meget muligt at
vores Intel G3 og G4'er bliver skiftet.

> [...]
>BL20p G2 Intel blade. Vi er lige begyndt at tilbyde CorelDraw X3 i WTS
>miljøet, det kører forbavsende godt og betyder at vi kan aflive endnu

Jeg foertrækker nu fuld-højde blades fordi jeg har det fint med bl.a.
hot-plugable disks. Men ellers er branchen temmelig entydigt enige om
at AMD sparker "numse". Så jeg er lidt spændt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 12:13

Lars Kim Lund wrote:

> Jeg foertrækker nu fuld-højde blades fordi jeg har det fint med bl.a.
> hot-plugable disks. Men ellers er branchen temmelig entydigt enige om

Lige til en WTS-farm er jeg nu meget godt tilfreds med hardware-spejling
og SAS-diske.

Men du har ret, hot-plug ville da være at foretrække. Lad os nu se hvad
der sker 14. juni

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-06-06 14:38

>Lige til en WTS-farm er jeg nu meget godt tilfreds med hardware-spejling
>og SAS-diske.

Ja, det er også 98%. Performer SAS diskene lige så godt?

>Men du har ret, hot-plug ville da være at foretrække. Lad os nu se hvad
>der sker 14. juni

Du tænker på de nye blades der er annonceret? Jeg havde ikke hørt
noget om at der skulle ske noget på disk-fronten. Men jeg har heller
ikke anstrengt mig for at høre noget.

Hvad ved du?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-06-06 17:18

Lars Kim Lund wrote:

> Ja, det er også 98%. Performer SAS diskene lige så godt?

Jeg har ikke kørt performancetests, men mit indtryk er at de ligger et
sted mellem 10 og 15krpm konventionelle fuldstørrelse diske.

> Du tænker på de nye blades der er annonceret? Jeg havde ikke hørt
> noget om at der skulle ske noget på disk-fronten. Men jeg har heller
> ikke anstrengt mig for at høre noget.
>
> Hvad ved du?

Jeg har underskrevet en NDA, men jeg kan sige så meget at lokale
serverdiske får en ny betydning i c-Class

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 15:11

Lars Kim Lund wrote:

> Jeg foertrækker nu fuld-højde blades fordi jeg har det fint med bl.a.
> hot-plugable disks. Men ellers er branchen temmelig entydigt enige om
> at AMD sparker "numse". Så jeg er lidt spændt.

Prøv at snuse Intel Xeon Woodcrest tests op.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-06-06 16:19

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

>Prøv at snuse Intel Xeon Woodcrest tests op.

Der kommer altid noget nyt. Og jeg har ikke hørt ubetinget godt om
Intels dual-core CPU'er, men det må tid vise.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 00:04

Lars Kim Lund wrote:

> Der kommer altid noget nyt. Og jeg har ikke hørt ubetinget godt om
> Intels dual-core CPU'er, men det må tid vise.

enig, ingen grund til at hoppe på den første og bedste vogn, men tingene
ser meget lovende ud.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)