Sand/Grus købt i byggemarked?
Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 15:35

Hej,

Jeg skal bruge bundlag til et stort selskabsakvarium, hvori der også skal
være maller. Hvad vil i anbefale, og er der noget bestemt jeg skal være
opmærksom på hvis jeg køber bundlaget i et byggemarked?

På forhånd tak

Sven Lindhardt

Fra : Bainz

Dato : 29-05-06 17:47

Hvis du køber der der er det meget vigtigt at det er helt rent og kogt inden
du putter det der i. Hvis du vælger sand så er min erfaring at sandblæser
sand det er det bedste. Men til maller vil jeg helt klart anbefale grus.
mvh Bainz

Fra : Steen Suder

Dato : 04-06-06 17:27

"Sven Lindhardt" <svt(Snabela)svenlind(Dot)dk> wrote:

> [...]
> være maller. Hvad vil i anbefale, og er der noget bestemt jeg skal være
> opmærksom på hvis jeg køber bundlaget i et byggemarked?

Hvilke maller?
Pansermaller med deres bløde skægtråde har f.eks. ikke godt af groft,
skarpkantet grus. De skal have sand eller lignende.

--
Steen Suder

Fra : Søndergaard

Dato : 04-06-06 22:40

Sven Lindhardt skrev:
> [...]
> være maller. Hvad vil i anbefale, og er der noget bestemt jeg skal være
> opmærksom på hvis jeg køber bundlaget i et byggemarked?

Hvis du vælger sand, skal du også være opmærksom på at det kan blive et
problem at have planter deri, da de ofte vil blive "kvælt" i sand.
- og husk at skylde gruset godt igennem, hvis det er købt i et
byggemarkedet. vil måske ikke mene det også er nødvendigt at koge det -
jeg har ofte brugt "urent" sand (fra bla. byggemarkeder) til at starte
akvarier op med, og har aldrig haft problemer med det. Bare sørg for at
vente nogle uger med at putte fisk deri. Dog skal man aldrig putte noget
"urent" ned i et allerede opstartet akvarie.

Søndergaard

Fra : Steen Suder

Dato : 05-06-06 07:50

Søndergaard wrote:

> Hvis du vælger sand, skal du også være opmærksom på at det kan blive et
> problem at have planter deri, da de ofte vil blive "kvælt" i sand.

Det betragter f.eks. Tropica som en skrøne. Planter transporterer selv de
gasser, de skal bruge ned i bundlaget via rodnettet.
Ref.: <http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=295>.

Hvis skidtet "brænder sammen" er årsagen en anden.

> - og husk at skylde gruset godt igennem, hvis det er købt i et
> byggemarkedet. vil måske ikke mene det også er nødvendigt at koge det -

Hvad er det kogningen gør som en skylning ikke gør? Er der behov for det?

> [...]
> vente nogle uger med at putte fisk deri. Dog skal man aldrig putte noget
> "urent" ned i et allerede opstartet akvarie.

Selvfølgeligt skal man ikke svine sit akvarie til overlagt, men hvad mener
du specifikt?

--
Steen Suder

Fra : Søndergaard

Dato : 05-06-06 10:03

Steen Suder skrev:

> [...]
> Ref.: <http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=295>.
>
> Hvis skidtet "brænder sammen" er årsagen en anden.

okay, der kan man bare se:) vidste jeg ikke

> Hvad er det kogningen gør som en skylning ikke gør? Er der behov for det?

en kogning dræber bakterierne.. og en skyldning fjerner bare al skidtet,
som der altid er i grus fra et byggemarkede.. fx træstumper, døde biller
mm.

> Selvfølgeligt skal man ikke svine sit akvarie til overlagt, men hvad mener
> du specifikt?

mener bare at man skal ik putte noget ned i et opstartet akvarie uden at
koge det.. altså hvis der allerede er fisk i og hele baduljen.

Søndergaard

Fra : Søndergaard

Dato : 06-06-06 10:03

Steen Suder skrev:

> [...]
> Ref.: <http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=295>.
>
> Hvis skidtet "brænder sammen" er årsagen en anden.

hmm.. har undersøgt det lidt med det sand der. og bla. i bogen
"akvariet" af Peter Stadelmann skriver han at sand har den ulempe, at
det let pakker tæt sammen, så planterødderne nærmest bliver kvalt i det,
og der opstår zoner med sort sand og rådne planterødder.
Jeg siger dermed ikke at det er mere rigtigt end det du skriver - men
der er åbenbart forskellige meninger om det.

Søndergaard