Bundkort lyder som brandbil efter CPU skif~
Fra : Nielsen

Dato : 29-05-06 14:03

Hejsa NG

Efter jeg har skiftet CPU på min gamle reservemaskine lyder den som en
brandbil, og starter ikke op.
Det er et gammel ASUS P4S8X-X bundkort hvor jeg har skiftet fra en 2,3
400mhz til en 2,8 533mhz (begge celeron)
Jeg har været hele manualen igennem, men kan ikke finde hvad fejl bippet
betyder.
Den skulle understøtte 400/533mhz op til P4 3.06ghz

Hvor skal fejlen findes.

JaN

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-05-06 14:33

> Den skulle understøtte 400/533mhz op til P4 3.06ghz

Hvad med dit ram? Hvor hurtigt er det?

Thomas

Fra : JK

Dato : 29-05-06 14:34

On Mon, 29 May 2006 15:02:52 +0200, "Nielsen" <jnsnabela@msn.com>
wrote:

> [...]
>betyder.
>Den skulle understøtte 400/533mhz op til P4 3.06ghz

Har du resat cmos ?

Dine cpu'er har vidt forskellig fsb og multiplier:

2,3 GHz: 23x 100

2,8 GHz: 21x133

Din ram skal være DDR266, pc2100 eller hurtigere.

Hvis du resetter, burde bios finde ud af noget selv. Derefter skal du
evt. ind i bios og sætte ram til at køre endnu hurtigere, hvis du
eksempelvist har pc2700 ram.

Ellers kan det være, at cpu køler ikke har strøm, eller at cpu'en ikke
er sat helt i.

mvh

John

Fra : Nielsen

Dato : 29-05-06 14:56

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksempelvist har pc2700 ram.
>
> Ellers kan det være, at cpu køler ikke har strøm, eller at cpu'en ikke

Hvad sker der ved at resette cmos, er det kun bios eller tager den andet
med.
Mine ram er pc2700, 2x512
På kassen til cpu står der at den max må køre med 1,40V men i bios kan jeg
kun gå ned i 1,525
Når jeg skal resette bios skal det lille batteri så afmonteres, og en jumper
flyttes( i manualen hedder det clear RTC RAM)

JaN

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-05-06 15:01

> Hvad sker der ved at resette cmos, er det kun bios eller tager den andet
> med.

Din BIOS er en flashchip med den nødvendige kode til at finde en disk, et
display osv, og få systemet i luften.

En CMOS er en lille stump batteridrevet hukommelse der indeholder
oplysninger om hvordan BIOSen og/eller systemet skal opføre sig. Hvor
hurtigt skal BIOSen bede memorycontrolleren køre, hvor meget spænding skal
BIOSen bede Voltage regulatorene give cpuen, osv.

NÅr du reseter CMOSen fjerner du kontakten mellem batteri og CMOS og
hukommelsen bliver nulstillet, hvilket skulle få BIOSen til at loade default
værdierne (= failsafe).

> På kassen til cpu står der at den max må køre med 1,40V men i bios kan jeg
> kun gå ned i 1,525

Det burde ikke betyde det store.

> Når jeg skal resette bios skal det lille batteri så afmonteres, og en jumper
> flyttes( i manualen hedder det clear RTC RAM)

Hvis du hiver 220V kablet ud, burde det være nok at flytte jumperen.

Thomas

Fra : JK

Dato : 29-05-06 15:13

On Mon, 29 May 2006 15:56:14 +0200, "Nielsen" <jnsnabela@msn.com>
wrote:

> [...]
>Når jeg skal resette bios skal det lille batteri så afmonteres, og en jumper
>flyttes( i manualen hedder det clear RTC RAM)

Husk at hive 220 volt kablet af computeren, før du resetter cmos.

Det er normalt en jumper ved 3 ben. Man flytter den en plads i 5
sekunder og sætter den tilbage igen. På visse asus bundkort er der kun
2 lodde-øer, som man kortslutter kortvarigt med en skruetrækker
istedetfor (gør det samme som jumperen).

Pc2700 er helt fint !

Det med spændingen behøver du ikke at gå så meget op i.

Det vil sige, at du kan komme ind i bios, men den hyler som en
brandbil: det er nok fordi i bios under Hardware monitoring: ud for
cpu voltage, indstil ignore og hyleriet stopper.

mvh

John

Fra : Nielsen

Dato : 29-05-06 16:34

> [...]
> brandbil: det er nok fordi i bios under Hardware monitoring: ud for
> cpu voltage, indstil ignore og hyleriet stopper.

Det hjalp ikke noget med et reset, kan stadigvæk ikke komme ind i bios =
sort skærm og det hyler som en brandbil

Batteri var afmonteret og jumper flyttet til ben 2-3 i ca 20-30 sekunder.
Findes der en plan b

JaN

Fra : Kim B. S.

Dato : 29-05-06 15:55

> [...]
> Det er et gammel ASUS P4S8X-X bundkort hvor jeg har skiftet fra en 2,3
> 400mhz til en 2,8 533mhz (begge celeron)<

Det kan også være, det er fordi den bliver for varm.
Du burde kunne indstille det i din BIOS.
Hilsen
Kim

Fra : CopyCat

Dato : 29-05-06 16:08

> Hvor skal fejlen findes.

Brandbil .. er næsten altid fordi CPU'en bliver for varm ..

Har du sat køleren rigtig på ??

~~Frank.,

Fra : Nielsen

Dato : 29-05-06 16:35

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> skrev i en meddelelse

> Brandbil .. er næsten altid fordi CPU'en bliver for varm ..
>
> Har du sat køleren rigtig på ??
>
> ~~Frank.,

Jeg har prøvet med 2 forskellige kølere, med samme resultat.

JaN

Fra : SA

Dato : 29-05-06 19:41

> Den skulle understøtte 400/533mhz op til P4 3.06ghz
>
> Hvor skal fejlen findes.
>
> JaN

Prøv at sætte den gamle cpu i og opdater så bios til nyeste version, det
kunne jo være bios ikke kender din cpu.

Mvh Søren

Fra : SA

Dato : 29-05-06 19:52

"Nielsen" <jnsnabela@msn.com> wrote in message
> [...]
> betyder.
> Den skulle understøtte 400/533mhz op til P4 3.06ghz

Har du købt cpu'en uden at checke her?
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us

nyeste beta bios:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4s8x-x/1005-001.zip

Jeg aner ikke om det hjælper at opdatere bios, men det er da et forsøg værd,
tager 5 min.
Dog skal du vide at der altid er en risiko ved at opdatere bios, går der
noget galt under opdatering af mb bios, har du nok et dødt mb.

Mvh Søren

Fra : Nielsen

Dato : 29-05-06 20:04

"SA" <dingledotir@hotmailos.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dog skal du vide at der altid er en risiko ved at opdatere bios, går der
> noget galt under opdatering af mb bios, har du nok et dødt mb.

Jeg har desværre aldrig opdateret bios før, så er ikke helt 100% sikker på
fremgangsmåden.
Har heller ikke monteret et floppydrev.
Ifølge ASUS kan bundkortet kun kører 2,8 400mhz og ikke 2,8 533mhz i celeron
Findes der en idiot sikker metode til opdate af bios.

JaN

Fra : Hans

Dato : 29-05-06 20:32

Nielsen wrote:

> [...]
> Ifølge ASUS kan bundkortet kun kører 2,8 400mhz og ikke 2,8 533mhz i
> celeron Findes der en idiot sikker metode til opdate af bios.

Hvis bundkortet ikke understøtter Celeron D får du det aldrig op og køre.

Hans

Fra : Nielsen

Dato : 29-05-06 20:54

> Hvis bundkortet ikke understøtter Celeron D får du det aldrig op og køre.
>
> Hans

Det er nok der vi strander, hvad er forskellen på Celeron og Celeron D

JaN

Fra : SA

Dato : 29-05-06 22:19

> [...]
> celeron
> Findes der en idiot sikker metode til opdate af bios.

Går ud fra at du har en anden pc, og at du kan montere et floppy drev, (xp)
start med at formatere floppydisken incl systemfiler, ikke quick format.

udpak : http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/aflash221.zip og put exe
filen på disketten sammen med bios filen
start pc på floppydisken, du bliver måske nød til at ændre boot rækkefølgen
til floppy først.
skriv: aflash.exe 1005.001 og tryk enter

Mvh Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-06 09:12

Nielsen wrote:
> Efter jeg har skiftet CPU på min gamle reservemaskine lyder den som en
> brandbil, og starter ikke op.

Jeg har lige fået skiftet motherboard i en maskine her på jobbet, der
sagde sådan... så det kunne fx. være defekt motherboard.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-06 09:13

Hans Joergensen wrote:
> Jeg har lige fået skiftet motherboard i en maskine her på jobbet, der
> sagde sådan... så det kunne fx. være defekt motherboard.

Duh, man skal læse alt teksten.. :) naturligvis er det ikke defekt,
det er nok som andre siger bare et spørgsmål om at bundkortet ikke
supporterer cpuen.

// Hans