Nettoprisindekset - forklaring, tak :-)
Fra : Tychsen

Dato : 28-05-06 20:04

Hej,

Når en husleje eller andre ydelser stiger med nettoprisindekset, hvad
vil det så sige?

Hvorfor lavede man et indeks? Hvad er det til?

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-05-06 21:14

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote in news:1148843055.171166.190530
@y43g2000cwc.googlegroups.com:

> Hej,
>
> Når en husleje eller andre ydelser stiger med nettoprisindekset, hvad
> vil det så sige?
>
> Hvorfor lavede man et indeks? Hvad er det til?

Så stiger ydelsen med forbrugerprisindekset renset for for skatte- og
afgiftsændringer.her er et link til Danmarks Statistiks dokumentation af
begrebet:
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Dokumentation/Dokumen
tation.aspx

mvh
poul christensen

Fra : Tychsen

Dato : 06-06-06 21:18

Poul Christensen skrev:

> Så stiger ydelsen med forbrugerprisindekset renset for for skatte- og
> afgiftsændringer.her er et link til Danmarks Statistiks dokumentation af
> [...]

Er det en rimelig måde at justere lejen på?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-06-06 11:07

Tychsen wrote:

> Er det en rimelig måde at justere lejen på?

Ja, det synes jeg, den er ivertfald rimeligere end så mange andre
mulige stigninger. Hvorfor mener du at den er urimelig?

JonB

Fra : Tychsen

Dato : 08-06-06 12:53

Jon Bendtsen skrev:

> Ja, det synes jeg, den er ivertfald rimeligere end så mange andre
> mulige stigninger. Hvorfor mener du at den er urimelig?

Gør det jeg det? Jeg vidste ikke så meget til indekset, da jeg
startede tråden. Du har hjulpet mig... og overbevist mig om, at det er
en OK måde at hæve lejen på hvert år.

Jeg har naturligvis læst mig til lidt mere info ang. dette indeks...

Men jeg ville jo gerne høre, om det nu også virkelig VAR en rimelig
måde at gøre det på. Hvis jeg har ytret, at jeg mente det var
urimeligt, så har jeg ikke ment det.

Det ser ud til, at jeg trykt kan acceptere, at der står i min nye
lejekontrakt, at husleje reguleres årligt efter nettoprisindekset.

Jeg kan så spørge dig: justeres SU også efter nettoprisindekset?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-06-06 14:08

Tychsen wrote:

> Gør det jeg det? Jeg vidste ikke så meget til indekset, da jeg
> startede tråden. Du har hjulpet mig... og overbevist mig om, at det er
> en OK måde at hæve lejen på hvert år.

Jeg synes det er ganske rimeligt at når pengenes værdi falder så
fastholdes huslejen i forhold til mad, osv osv.

> Jeg har naturligvis læst mig til lidt mere info ang. dette indeks...

Det formår jeg ikke at give dig, beklager, så dygtig er jeg ikke.

> Men jeg ville jo gerne høre, om det nu også virkelig VAR en rimelig
> måde at gøre det på. Hvis jeg har ytret, at jeg mente det var
> urimeligt, så har jeg ikke ment det.

tja tjo, måske ikke direkte, men jeg forstod det lidt derhenaf.
Men stigninger er selvfølgelig aldrig rare.

> Det ser ud til, at jeg trykt kan acceptere, at der står i min nye
> lejekontrakt, at husleje reguleres årligt efter nettoprisindekset.

Jeg synes det er en rimelig ting, men man glemmer måske at tage højde
for varme og el stigninger, men såfremt du betaler dem seperat så er
det da en ganske fair ting.

> Jeg kan så spørge dig: justeres SU også efter nettoprisindekset?

det ved jeg ikke. Jeg mindes at engang blev alle overførselsindkomster
justeret efter lønudviklingen, men da den havde steget mere end
nettoprisindekset, så ville politikerne hellere bruge det, da det var
billigere. Der har vidst været en sag omkring det, som staten vandt.
Jeg tror at SU justeres efter det, men at politikerne en gang imellem
ændrer den.

JonB