Kolonien Filadelfia i Dianalund
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-06 11:24

Hej

Er der nogen som kender til et sted på nettet, hvor man
kan udveksle erfaringer om livet som "diakon-barn" i byen
Dianalund og ved Kolonien Filadelfia i forrige århundrede?

Selv er jeg vokset op i byen, som i 1950'erne i høj grad
var befolket af mennesker med tilkytning til Kolonien.

Men de to små skoler i Karsholte (frk. Egemar og lærer
Almelund), og senere den nye Centralskole i Tersløse (i dag
"Holbergskolen") med alle dens lærere - alt har interesse.
Også byens forretninger og erhvervsdrivende - fx vognmand
Chr. Nielsen med sine små busser.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som boede i Vestervang nr. 7 fra ca. 1949 til 1959

Fra : andropov

Dato : 26-04-06 14:09

On Wed, 26 Apr 2006 12:24:27 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>"Holbergskolen") med alle dens lærere - alt har interesse.
>Også byens forretninger og erhvervsdrivende - fx vognmand

Jeg fandt noget på nettet men måske du ved alt det i forvejen:

http://www.oplevdanmark.nu/default.asp?DocumentID=549
Dianalund og Kolonien Filadelfia
Af Stig Fjord Nielsen

Dianalund er en lille stationsby på Høng-Tølløse-banen. Landevejen fra
Sorø til Kalundborg kommer nær på byen, men drejer af i Tersløse.
Ellers er der forbindelse til Stenlille og videre nordpå, men
Dianalund er som helhed sydvendt – med lyst til at fusionere med Sorø.

Er Dianalund en udflugt værd? Det er den faktisk. Mest spændende og
usædvanlig er Kolonien Filadelfia, der er en by for sig selv. Man kan
køre ind på Kolonien, men får naturligvis mest ud af at spadsere
rundt. Det var lægen Adolph Sell, der i 1897 grundlagde Kolonien
Filadelfia og gav den navn efter en by i Lilleasien, hvor der var en
tidlig kristen menighed. Der er også noget nybygger-tankegang over
ordet koloni. Det var nemlig hverken en havekoloni eller feriekoloni,
Sell tænkte på. Det skulle være en kristen landsby, hvor syge og raske
levede sammen og bar hinandens byrder. Den slags er lettere at sige og
skrive end udføre i praksis. Derfor er det imponerende, at stedet blev
så stort. Kolonien blev efterhånden befolket af epilepsipatienter,
der blev plejet af diakonisser, men der kom også en afdeling for
sindsyge og et nervesanatorium. Hele komplekset rummede for 50 år
siden 700 sengepladser og yderligere 150 patienter var i lokal
familiepleje.
Det siger sig selv, at den store institution helt dominerede
Dianalund. Sådan er det ikke mere. De fleste patienter med epilepsi
kan nu behandles hjemme, og heller ikke nervesvage personer indlægges
som før. Og nervesanatoriet er i øvrigt solgt til amtet. Kolonien er i
dag et meget fredeligt sted at bevæge sig rundt. Folk, der husker
tidligere tiders aktivitet og leben, synes, der er for stille, men for
turisten er det fint.

Kolonien har naturligt nok sin egen kirke, der i år fejrer
100-års-jubilæum. I 1904 blev rejst en bygning, der rummede kirkesal
og forsamlingssal. Forsamlingshuset hed Mizpa, og jeg kendte ikke
navnet, før jeg slog det op. Det er hebraisk og betyder vagttårnet –
uden at Kolonien af den grund har noget med Jehovas Vidner at gøre.

Man kan godt besøge kirken, selv om den er privat og uden sogn. Ja,
man er velkommen. Egnens gamle sognekirke ligger i Tersløse. Koloniens
kirke har ikke lod og del i kirkeskat eller andre skatter, men
finansieres ved donationer og arvemidler. Det er åbenbart ikke noget
problem. Der mangler ikke penge. Kirken er speciel ved at stå på
folkekirkens grund og alligevel være fri. Det er en særordning fra
1911, hvor kirkebygningen også fik tårn og klokke. Samme år fik
kirken sin første præst. Vilhelm Visby hed han, og vejen ned mod
kirken er opkaldt efter ham. Dianalund har naturligvis også en vej,
der hedder Dr. Sells Vej, ja og en Kolonivej.

Jeg synes kirken og gravlunden er interessant, men der er meget andet
at se på. Der er jo med ”Guds hjælp og lidt håndkraft” bygget og
bygget om siden 1897.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 16-09-06 08:19

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [...]
> "Holbergskolen") med alle dens lærere - alt har interesse.
> Også byens forretninger og erhvervsdrivende - fx vognmand

Jeg er ikke født og opvokset i Dianalund, men har alligevel en
slags tilknytning til stedet, fordi jeg som 17-årig fik arbejde
som medhjælper på "Bromme Plejehjem" - liggende mellem Dianalund
og Sorø. Det var tilknyttet Kolonien Filadelfia, og jeg husker at
jeg blev hentet i Dianalund af Bromme Plejehjems forstander, der
hed Lundbech eller Lundbæk, eller lignende. Årstallet har været
1970, da jeg er 53 i dag.

Jeg har ikke umiddelbart kendskab til steder på nettet, hvor man
har oplysninger om det du omtaler. Men jeg er selv interesseret i
ting, der ligger tæt opad, så hvis jeg finder noget, vil jeg
svare tilbage her. Dit indlæg er nogle måneder gammelt, så du har
jo muligvis allerede fundet noget andetsteds?

Jeg kunne så godt stille et andet spørgsmål, nu vi er ved det:
eksisterer Bromme Plejehjem endnu? Det er jo nok lavet om til
noget andet, da der (heldigvis) ikke er så mange epileptikere
mere, der behøver at være på plejehjem.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --

Fra : KC

Dato : 20-09-06 20:41

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksisterer Bromme Plejehjem endnu? Det er jo nok lavet om til
> noget andet, da der (heldigvis) ikke er så mange epileptikere

http://www.filadelfia.dk/html/botilbud/bromme.asp mon ikke dette skulle
være det gamle plejehjem

mvh

KC

Fra : Finn

Dato : 20-09-06 22:16

Adressen kan sagtens passe.
Bromme Østermark 16
Se de gule sider, søg på: Bromme Plejehjem.

Mvh
Finn

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 21-09-06 11:48

KC skrev:
> "Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Tak for linket.

Adressen er vist rigtig. Det er jo en del år siden jeg var der,
så jeg kunne ikke lige huske detaljerne. Men "Østermark" satte en
lille klokke igang - man husker det jo når man hører det!

Der var iøvrigt en lille sø lige ved siden af plejehjemmet - på
den anden side af landevejen.

Fra : KC

Dato : 21-09-06 17:40

> KC skrev:
>
> Der var iøvrigt en lille sø lige ved siden af plejehjemmet - på
> den anden side af landevejen.

Ja den er der stadig...

mvh

KC

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-06 07:06

KC skrev:

> http://www.filadelfia.dk/html/botilbud/bromme.asp mon ikke
> dette skulle være det gamle plejehjem

Jeg har talt med en anden gammel "diakonsøn" fra
"Kolonien". Vi mener begge at forstanderen på Bromme
Plejehjem sidst i 1950'erne var en diakon, der hed Ruge
til efternavn. Og vi mener at huske at forgængeren til
Ruge hed Støve. Kolonien Filadelfia havde forresten flere
af den slags "filialer" i sin tid. "Dejligheden" oppe ved
Bramsnæs Vig, var et andet af slagsen. Og så var der jo
det pragtfulde sommerhus for Filadelfias medarbejdere,
i Veddinge Bakker, "Lærkereden". Det eksisterer desværre
ikke mere. Det havde tilhørt kunstneren Joakim Skovgaard.

P.s. Den der sø på den anden side af landevejen, skulle
vel ikke være "Bromme Lillesø"? Vi børn udtalte den altid
"brum-'lil-sø" på ærkesjællandsk. Den sø var faktisk hele
omegnens "badesø". Det var før alle havde fået bil. Så
hvis vejret var godt og det var lidt for langt at cykle helt
ud til "Ornum" eller "Bjerge" strande ved Storebælt, så
trillede familien på cykler til Bromme Lillesø. Der var
selvfølgelig et ishus og et traktørsted. Fra badestedet
kunne man se Bromme Kirke oppe på en bakke vest for
søen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt