Jægerspris
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-04-06 09:36

Som vi alle ved, ønskede grevinde Danner, at man byggede et hjem til
forældreløse piger ved Jægerspris Slot. Eller var det nu sådan, at det
blev bygget lige tæt opad Jægerspris Slot? Jeg har altid forstået det
sådan, at når man stod midt på slotspladsen med front mod slottets
indgang, så havde man både på sin højre og venstre side et par
bygninger, som tilsammen var det pigehjem, grevinde Danner havde skænket
til forældreløse piger.

Nu var jeg sammen med nogen forleden dag, som sagde, at det var bestemt
noget, jeg havde misforstået. Der var ikke noget pigehjem så tæt på
slottet, hvor det så ellers lå, kunne jeg ikke få at vide. Men er der
nogen her, der kan hjælpe mig med at få klarhed over det. Jeg mente
bestemt, at pigerne boede i disse bygninger.

Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-04-06 10:13

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> er der nogen her, der kan hjælpe mig med at få klarhed over det. Jeg
> mente bestemt, at pigerne boede i disse bygninger.

Du har ret. Efter Grevinde Danners død i 1874 blev slottet overgivet
til Kong Frederik Den Syvendes Stiftelse, oprettet "for hjælpeløse og
forladte pigebørn. [SDE]

I dag er der nogle nyere bygninger lige foran slottet både på
venstre og højre side. De huser i dag børnehjem.

P.s. I mine unge dage boede jeg på et kollegium, hvor der var
en pige, som havde boet i stiftelsens børnehjem - i selve den
trefløjede slotsbygning. Jeg har set mindestuerne en gang (i 1973),
men jeg husker ikke så meget fra det børnehjemsmuseum, der
også findes i slotsbygningen.

--
Herluf

Fra : andropov

Dato : 24-04-06 12:26

On Mon, 24 Apr 2006 11:12:33 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>trefløjede slotsbygning. Jeg har set mindestuerne en gang (i 1973),
>men jeg husker ikke så meget fra det børnehjemsmuseum, der

Troels Kløvedals mor arbejdede på Grevinde Danner Stiftelsen i
Jægerspris.

Troels Kløvedal:
Den Tynde Hud
http://www.boganmeldelse.com/8700332585

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-04-06 20:06

"andropov" skrev i en meddelelse
"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
[...]

> Troels Kløvedals mor arbejdede på Grevinde Danner Stiftelsen i
> Jægerspris.
>
> Troels Kløvedal:
> Den Tynde Hud
> http://www.boganmeldelse.com/8700332585

Det kunne da være interessant at læse den bog. Det vil jeg bestemt gøre.
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på den.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-04-06 19:59

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> P.s. I mine unge dage boede jeg på et kollegium, hvor der var
> en pige, som havde boet i stiftelsens børnehjem - i selve den

Det var meget. Jeg troede alligevel ikke der på noget tidspunkt havde
været børnehjem i selve slotsbygningen.

Jeg har set mindestuerne en gang (i 1973),
> men jeg husker ikke så meget fra det børnehjemsmuseum, der
> også findes i slotsbygningen.

Jeg kom der også flere gange i 1970'erne og havde amerikanere og
jugoslaver med derop, viste dem slottet fra nederst til øverst, men jeg
havde nærmest glemt, hvis jeg nogensinde har set det børnehjemsmuseum,
du taler om. Men jeg kunne rigtig godt lide dette hyggelige slot.

Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-04-06 10:20

"Ruth Nielsen" <cfs129093@cybercity> skrev i en meddelelse
>Jægerspris Slot. Eller var det nu sådan, at det
> blev bygget lige tæt opad Jægerspris Slot?

Det er vist det sidste.

Selve slottet er ganske vist trelænget, kan man se på kortet
http://www.kongfrederik.dk/kort.htm, men to noget større længer inrammer
sammen med en af slottets sidefløje også et areal, der kan ligne en
gårdsplads.

Bønehjemmene ligger svjv ikke i selve slottet - men læs mere på
http://www.kongfrederik.dk, der indeholder mange detaljer.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-04-06 20:18

Ruth Nielsen skrev blandt andet:

> Som vi alle

Undtagen jeg?

> ved, ønskede grevinde Danner, at man (...)

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.ingerslevsgaard.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-04-06 20:22

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> Undtagen jeg?

Øhh ... ønskede du noget andet?

Det havde været værre, hvis jeg havde skrevet: Tak til Jer alle 3. Du er
jo kommet til, mens jeg sad bag skærmen og huggede i tasterne.

Venlig hilsen

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-04-06 23:03

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Øhh ... ønskede du noget andet?

Nej, men jeg véd noget andet.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-04-06 09:07

> Nej, men jeg véd noget andet.

Ih dog - fortæl, fortæl !

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-04-06 23:45

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Ih dog - fortæl, fortæl !

Næ, næ. Det går vist ikke.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-04-06 08:35

> Næ, næ. Det går vist ikke.

Nåe nå, handler det om at kongen eller måske endda grevinden havde et
hemmeligt barn, som også havde brug for et børnehjem?

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-04-06 08:39

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> Nåe nå, handler det om at kongen eller måske endda grevinden havde et
> hemmeligt barn, som også havde brug for et børnehjem?

Et helt andet spørgsmål: De små runesten, som er så nydeligt placeret
rundt om i parken, de har vel ikke oprindeligt stået, hvor de står. Er
der nogen der ved, hvor de kommer fra?

Ruth