Et berømt træ
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-04-06 11:34

Er der nogen der ved om der står et berømt træ ved Bromølle Kro i
Vestsjælland? Jeg ved jo, at der findes omkrin 3-4 stk. i Hareskoven og
at de ældste "berømte" træer i Danmark skulle befinde sig i skovene bag
Jægers-pris Slot.

Hilsen Ruth

Fra : Gert Krabsen

Dato : 04-04-06 12:35

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
> Vestsjælland? Jeg ved jo, at der findes omkrin 3-4 stk. i Hareskoven og
> at de ældste "berømte" træer i Danmark skulle befinde sig i skovene bag

Et takstræ i haven syd for vejen - 'Bromølletaksen'. Tidligere blev den
anset for at være op mod 800 år gammel (udfra viden om Taks' årlige
tilvækst) men man mener nu, at det nærmere er maks. 150-200 år.

mvh
Krabsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-04-06 12:56

Ruth Nielsen skrev:

> Er der nogen der ved om der står et berømt træ ved
> Bromølle Kro i Vestsjælland?

Det er et stort takstræ, "Bromølletaksen".
Helge V. Qvistorff nævner træet i sin dejlige bog,
"De danske skove - en kulturarv". Ifølge ham er der
delte meninger om træets alder. Nogle mener at det
er fra 1827, andre at det er 1200 år gammelt.

Jeg har flere gange været i haven ved Bromølle Kro,
hvor taksen står. Min kammerat og jeg cyklede derop
fra Dianalund, og engang tilbragte vi timer med en
gynge, der var ophængt højt oppe i et træ. Vi
konkurrerede om, hvem der kunne komme længst,
når vi hoppede af.

P.s. Inde på Bromølle kro, kunne en tjener fremvise
et gammelt kranium, som var fisket op af Åmose-åen,
mens han fortalte nogle skrækkelige historier om en
tidligere kroejer, der havde overfaldet overnattende
gæster, slået dem ihjel, taget deres ejendele, og
smidt ligene i åen.

--
'rluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 04-04-06 15:24

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om der står et berømt træ ved Bromølle Kro i
> Vestsjælland?

Du kan også læse om Bromølle-taksen i Politikens værk "Danmarks Natur", bind
9, fra 1970. Her forklarer professor, dr. phil Johan Lange hvorfor taksen
ikke kan være så gammel, som sagnet siger. Han sandsynliggør at taksen i
1967 var ca. 140 år gammel.

Mvh
Svend-Erik

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-04-06 21:52

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> Vestsjælland? Jeg ved jo, at der findes omkrin 3-4 stk. i Hareskoven og
> at de ældste "berømte" træer i Danmark skulle befinde sig i skovene bag

Der findes en del takst i danmark som stammer fra omkring 1750, da der
var en plante skole i Holstein som solgte den slags på den tid. Det er
nok derfra at de 25m høje planter på Valløstammer fra.

De næste takst er fra omkring 1855 og de ældste krukke formede er fra
omkring 1905.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-04-06 13:27

"Peter Ole Kvint"skrev i en meddelelse
> [...]

> nok derfra at de 25m høje planter på Valløstammer fra.
>
> De næste takst er fra omkring 1855 og de ældste krukke formede er fra

Nå så det er en taks, der står ved Bromølle Kro. Det er så mange år
siden, jeg lovede min mor at køre hende ned og se Bromølle Kro med "Det
store gamle træ", at jeg nu kun har en udvisket erindring om det træ.
Ærlig talt så troede jeg, det drejede som et egetræ. Men så har jeg
altså virkelig glemt, hvordan det ser ud.

Jeg vil prøve at få fat i begge bøgerne, som Herluf Holdt og Svend-Erik
Lindberg nævner, for når det er en tax, kunne jeg da godt tænke mig at
se billederne af den. Nu hvor jeg ikke har bil mere, er det ikke
sandsynligt, at jeg kommer til Bromølle sådan uden videre.

Medhensyn til alderen, så står der en taks i forhaven hos een af
naboerne, hvor jeg bor nu. Den kan højst være 25 år gammel, men den er
da 3 meter høj. Já jeg må have bøgerne hjem fra biblioteket. Det er jo
rigtigt, at gamle træer også er en slags kulturminder.

Hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-04-06 20:17

"Ruth Nielsen"skrev i en meddelelse

>Nå så det er en taks, der står ved Bromølle Kro. Det er så mange år
siden, >jeg lovede min mor, at køre hende ...

[...]

Jeg har lige læst Else Moltkes bog "Fra herregård til kunstnerhus", og
ville derfor kigge lidt i en anden af hendes bøger, som jeg har haft
stående i mange år, men aldrig fået læst. Mærkeligt nok slår jeg lige op
på en side, hvor mit blik falder på følgende: ( det er sagt om Martin A.
Hansen). "Han var visionær ... Gamle træer i afsides egne fik mystisk
betydning, som "Borup kirke" her i Midtsjælland, det havde spillet en
rolle som helligt offertræ, længe før her var kirker i landet, men hvor
træer og stene blev dyrket som guder. "Kludeegen", hvor der endnu
ofredes tøj, som blev hængt på grenene... han havde selv engang hængt et
nyt lommetørklæde der og foreviget træet både i en novelle og i "Orm og
Tyr". Takstræet i Bromølle krohave, som for 1500 år siden dannede
midtpunkt i en hedensk helligdom for guden Ull, er det samme, som nu
skygger over havens gæster ...".

> Jeg vil prøve at få fat i begge bøgerne, som Herluf Holdt og
Svend-Erik
> Lindberg nævner, for når det er en tax, kunne jeg da godt tænke mig at
> se billederne af den.

Og nu vil det være endnu mere interessant at læse, hvorfor det så
alligevel slet ikke kan være så gammelt, som folk tror.

Selvom - jeg går ikke altid ind for at man skal fjerne folks illusioner.

Hilsen Ruth