Lærer frifundet i Østre Landsret
Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-06 16:19

Jeg ser netop et Ritzau-telegram på:

<http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=741674/>

- som lyder:

=
Lærer frifundet for befamling

Kolleger græd af lettelse, da københavnsk lærer blev frifundet for at
have befamlet ni piger i skolen. Tilskuere forlod retslokalet i vrede.

En folkeskolelærer brød grædende sammen, da han fredag blev frifundet
for at have krænket ni piger seksuelt på en københavnsk skole. Da Østre
Landsret nævnte ordet "frifundet", forlod nogle tilskuere straks
retslokalet i vrede, mens andre - lærerens kolleger og bekendte - lod
tårerne løbe af lettelse.

- Så er der sgu retfærdighed til alligevel, lød det fra en af dem, mens
den tårevædede folkeskolelærer overmandet af sine følelser gav knus til
sine to forsvarsadvokater samt kolleger og bekendte.

Læreren blev i byretten straffet med fem måneders fængsel, men Østre
Landsret afviste altså de ni unge skolepigers anklager om, at han
befamlede dem på ballerne og i skridtet.

/ritzau/
=

Ja, sagen har tidligere været omtalt i denne gruppe, hvor det virkede
som om de fleste mente at der var tale om en justitsmord. Men nu er han
altså i landsretten frikendt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 19-05-06 16:55

> [...]
>
> Ja, sagen har tidligere været omtalt i denne gruppe, hvor det virkede
> som om de fleste mente at der var tale om en justitsmord. Men nu er han

Jeg kan naturligvis godt ønske at den sag bliver afsluttet på værdig vis og
at den har fundet en ordentlig afslutning, fordi det netop er vanskeligt at
blive frifundet i sådanne sager set i lyset af det massehysteri, der ofte er
tale om i sådanne sager. Jeg bemærker også at tilskuerne forlod salen i
vrede - det synes jeg er yderst uhyggeligt. Så alt i alt skal det nok vise
sig at være en pyrrhus-sejr: mon læreren kan få lov til at være i fred for
eventuelle selvtægtsmænd, der jo mener at han ER skyldig? Mon han kan få lov
til at fortsætte som lærer på den pågældende skole eller mon kommunen vil
gribe ind og forflytte ham til en anden skole, "nu da rygtet alligevel
klæber ved ham"- (det var det som en borgmester sagde, da en pædagog blev
pure frikendt i en lignende sag, hvorfor man af hensyn til forældre og
børnene ikke kunne lade ham fortsætte i sin stilling).

Så jeg tror ikke han eller andre skal glæde sig for tidligt -hans rygte er
sværtet til, uanset om han er blevet frikendt eller ej, og det er ikke sådan
at vaske af. Han er jo også blevet dømt af befolkningen efter at sagen er
kommet frem.

Gad vide i øvrigt om anklagemyndigheden kan anke en sådan afgørelse til
Højesteret?
--
Wilstrup