Test
Fra : Henning Sørensen

Dato : 11-05-06 07:38

Har netop været til forældremøde i den yngstes klasse (3.klasse), hvor årets
status, hvad der arbejdes med, tips&tricks til forældre samt fremvisning af
børnenes resultater i forskellige fag blev fremvist. Og så selvfølgelig
smøren om, hvorfor alle lærere partou skal rykkes rundt i manegen, således
at de fleste klasser får nye lærere til næste skoleår (forklaring= pålagt af
ledelsen - noget med et puslespil der skal gå op..)

Desuden fik vi at vide, at børnene var blevet testet i dansk - "det er sådan
noget vi er blevet pålagt..".
På trods af sin indledningsvis noget negative indstilling til tests,
forklarede læreren - en ældre udgave af slagsen - at hun nu havde mere
nuanceret kendskab til børnenes niveau.
Hun fortalte også, at børnene generelt havde klaret sig dårligere end i
dagligdagen, men at det skyldtes den stressede situation de var i da testen
skulle løbe af stablen, men at hun bestemt forventede mere stabile
resultater efterhånden som de blev vænnede til testene.

Hun gjorde tilmed meget ud af at forklare de noget ængsteligt udseende
forældre, at disse tests udelukkende skal bruges som et redskab for hende i
den differentierede undervisning.

Et andet emne var urolige børn - problem løst: de 3 børn det drejer sig om
er ganske enkelt udelukket fra de læsetimer, hvor de ikke kan lade de andre
arbejde, indtil de igen ønsker at deltage på lige fod med de andre.
Dette fik de pågældende forældre at vide - diskret naturligvis, der var vist
ingen der så hvem "synderne" er.
Mon ikke de "stakkels poder" snart skal indrette sig

Vi havde også "diskussionsborde", hvor udvalgte emner blev drøftet: lektier,
sengetid, madpakker, sprog(brug), mobiltelefoner, (mode)tøj, cykling.
Blandt klassens forældre var der meget stor enighed om næsten alle emner:
1 barn skal være i seng kl 22 (og er ind imellem træt næste dag) ellers hed
det kl 21 hele raden rundt
2 børn ville ikke blive tvunget til at køre med cykelhjelm ellers enighed
hele raden rundt - og de 2's forældre måtte acceptere, at deres børn skal
have hjelm på, hvis de skal deltage i cykleture med klassen.
Den overvejende del af forældrene var ikke bekendte med, at sprog(brug) er
et problem, men det aftaltes, at alle tager en snak med deres børn om
problemet.
Lektier var der noget uenighed om, men da niveauet er temmeligt lavt pt.
skulle intet ændres.

Men disse diskussioner er helt sikkert motivation til de forældre, der
"lader sig trække rundt i manegen" af børnene !

Bedste nyhed var, at der pga klassens størrelse er afsat midler til 2 sæt
lærere - herunder 2 klasselærere.
Nomeringen af lærere for skoleåret 2006-2007 sker - tåbeligt nok - baseret
på antallet af elever pr. 1.december 2005, da var de 28 i klassen, og nu er
de 27 elever.
Men i dette tilfælde bliver det ihvertfald en kæmpe gevinst for klassen,
fordi de nye lærere vil afsætte flere ressourcer til at give de svageste/de
bedste - individuelt tilpassede opgaver, således at alle får optimalt ud af
undervisningen!

Mødet afsluttedes med at "vores" lærer udtrykte stor glæde ved forældrene...
Hurra for de gode lærere

/Henning.

Fra : Wilstrup

Dato : 11-05-06 19:35

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> manegen, således at de fleste klasser får nye lærere til næste skoleår
> (forklaring= pålagt af ledelsen - noget med et puslespil der skal gå op..)

Det er desværre en hel del af sandheden - man lægger meget vægt på at
"skemaet" skal gå op: Man får penge for de elever, der er på skolen indtil
den 1.september - og det bliver reguleret i april igen. Da man ikke ved
hvilke ressourcer der skal anvendes til kommende tests og afgangsprøver (der
nu bliver næsten hele raden rundt: dansk, matematik, engelsk ,tysk, fransk,
historie, samfundsfag, kristendom, biologi, geografi, fysik, kemi - evt.
håndarbejde og hjemkundskab (men det kan man aflægge prøve i i forvejen), så
kan man ikke vide hvor mange timer den enkelte lærer skal have.
Dertil kommer at der er aftalt nye akkorder for tilsyn og valghold -en lærer
har måske ikke ønsket at have valghold i dette år i et fag, men vil i stedet
gerne have del i nogle andre ikke-undervisningsmæssige opgaver, en skal på
nedsat tid, en går måske på barsel, skal på kursus, lejrskoler, hytteture -
nogle skal forflyttes, nogle skal være nye og skal have et maximalt antal
lektioner det første år etc. - jo der er mange bolde i luften, før
arbejdsfordelingen er i hus.
Men det kan man ikke vide som forældre, med mindre at man har prøvet det på
egen krop.

[...]

> Mødet afsluttedes med at "vores" lærer udtrykte stor glæde ved
> forældrene...
> Hurra for de gode lærere

Flattery will bring you everywhere
--
Wilstrup

Fra : Henning Sørensen

Dato : 11-05-06 23:19

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "skemaet" skal gå op: Man får penge for de elever, der er på skolen indtil
> den 1.september - og det bliver reguleret i april igen.

Ikke jvf den forklaring vi fik; budgettet er fra kommunens side fastlagt
efter elevantal pr. 1.december.
Med mindre vi blev misinformeret vil klassen ikke blive delt/frataget ekstra
lærerkapacitet hele skoleåret 2006-2007.
Vi blev sågar "lovet", at end ikke sygdom eller mangel på lærerkapacitet i
andre klasser vil betyde at man tager en lærer fra denne klasse....(det var
der nu ikke mange der tog for gode varer..)

> [...]
> maximalt antal lektioner det første år etc. - jo der er mange bolde i
> luften, før arbejdsfordelingen er i hus.

Det kan da kun være en offentlig arbejdsgiver, hvor sådanne "udskejelser"
kan lade sig gøre.
På en privat produktionsvirksomhed er der jo nogle andre retningslinier for
de ansatte, selvom man naturligvis også på disse arbejdspladser gør hvad man
kan for at tilgodese den enkeltes interesser og ønsker om faglige
udfordringer med hensyntagen til virksomhedens produktion. Samt -
naturligvis - indretter produktionen mest muligt hensigtsmæssigt når ansatte
skal på barsel etc.

> Men det kan man ikke vide som forældre, med mindre at man har prøvet det
> på egen krop.

Netop.

> [...]
>
> Flattery will bring you everywhere

Rolig nu - jeg nøjes med at rose hér.
Skulle jo nødigt risikerer at en lærer får den opfattelse, at jeg faktisk er
tilfreds med skolen...

> --
> Wilstrup

/Henning.

Fra : Wilstrup

Dato : 12-05-06 08:42

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

jeg ved ikke hvorfor du sender dit indlæg to gange hver gang - så tungnemme
er vi da heller ikke her?
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 08:55

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> jeg ved ikke hvorfor du sender dit indlæg to gange hver gang - så tungnemme
> er vi da heller ikke her?

Jeg vil tro at der er en fejl i hans opsætning - den må han se at få
rettet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 12-05-06 12:03

> [...]
>
> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> jeg ved ikke hvorfor du sender dit indlæg to gange hver gang - så

Har gået og ventet på en sådan besked - for i et stykke tid har jeg kunne se
(nogle af) mine indlæg 2 gange og outlook express "flipper" nogen gange ud
og forsøger at sende 30-40 tomme mails uden modtager.

Jeg tror det er efter spamfighter opdaterede sidst, så nu har jeg
afinstalleret skidtet og så må jeg se hvad der sker.

Så: Tak for hintet!

/Henning.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-06 12:17

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg tror det er efter spamfighter opdaterede sidst, så nu har jeg
> afinstalleret skidtet og så må jeg se hvad der sker.

Prøv med en rigtig nyhedslæser i stedet:

<http://www.40tude.com/dialog/>

Den er gratis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 13-05-06 09:13

> Prøv med en rigtig nyhedslæser i stedet:
>
> <http://www.40tude.com/dialog/>
>
> Den er gratis.

jamen, hvad med OE - den er også gratis -og den er oven i købet på dansk!

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 09:43

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> jamen, hvad med OE - den er også gratis -og den er oven i købet på dansk!

Men elendig. Og om den er på dansk eller engelsk kan vel være lige meget
- jeg forstod hvis den havde været på nygræsk ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 13-05-06 09:59

> Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:
> >
> Men elendig.

hvorfor det? jeg har haft den i mange år og har ganske få klager. Hvorfor
mener du at OE er elendig?

Og om den er på dansk eller engelsk kan vel være lige meget
> - jeg forstod hvis den havde været på nygræsk ;-(.

Når jeg anvender software vil jeg have det på dansk. Jeg kan sagtens forstå
engelsk - også teknisk engelsk, men det ændrer ikke ved det faktum at det er
behageligere at se tingene på ens eget sprog,. Det meste af mit software er
på dansk - kun noget, der ikke kan findes på dansk har jeg på et andet
sprog.

Jeg er dansker, taler dansk, foretrækker derfor at mine arbejdsredskaber så
vidt muligt fungerer på danske betingelser.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 11:22

> [...]

> Jeg er dansker, taler dansk, foretrækker derfor at mine arbejdsredskaber så
> vidt muligt fungerer på danske betingelser.

Og når jeg får noget dansksproget om datalogi, er jeg tit i den
situation at jeg ikke ved hvad det der står betyder. Det ved jeg hvis
det står på engelsk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 11-05-06 23:19

> [...]

skal på barsel etc.

> Men det kan man ikke vide som forældre, med mindre at man har prøvet det

Netop.

> [...]

Rolig nu - jeg nøjes med at rose hér.
Skulle jo nødigt risikerer at en lærer får den opfattelse, at jeg faktisk er

/Henning.

Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.com/pro

Fra : Wilstrup

Dato : 12-05-06 08:41

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Ikke jvf den forklaring vi fik; budgettet er fra kommunens side fastlagt
> efter elevantal pr. 1.december.

Det kan være forskelligt fra kommune til kommune - jeg taler her om
Københavns kommune.

> Med mindre vi blev misinformeret vil klassen ikke blive delt/frataget
> ekstra lærerkapacitet hele skoleåret 2006-2007.

Nogle steder skal man have nye lærere, andre steder skal man af med nogle -
man er aldrig ansat på en skole, men i kommunen og kan/skal flytte derhen
hvor kommunen mener man skal være. Sådan er det over hele landet. De eneste
der er ansat på selve skolen er ledelsen.

> Vi blev sågar "lovet", at end ikke sygdom eller mangel på lærerkapacitet i
> andre klasser vil betyde at man tager en lærer fra denne klasse....(det
> var der nu ikke mange der tog for gode varer..)

Det var en rigtig dum og uforsigtig udtalelse - sådan kan man ikke drive
skole - hvad hvis der er et mandefald på fx 15 lærere (afhængigt af hvor
stor skolen er) under den årlige influenza-epidimi og man står og mangler en
fysiklærer, som kun findes i jeres klasse (jeg kender den ikke, men prøv at
abstrahere udfra eksemplet) - eller hvis den eneste fysiklærer i den anden
klasse pludselig bliver langtidssyg -mon så ikke man resolverer at man må
omstrukturere tingene? Man kan ikke sætte en ikke-uddannet lærer til at
undervise i fysik (uden sikkerhedskursus) og man kan heller ikke byde en
klasse at man skal nøjes med en vikar i et eksamensfag.

Hvad angår 3.klasserne, kan man blive nødt til at benytte enten vikarer i
idrætstimerne -hvis der fx ikke er en mandlig lærer der er rask, hvis en
lærer holder op, skifter job, bliver langtidssyg etc., eller man kan blive
tvunget til at bruge en lærer fra jeres klasse til at varetage
undervisningen dér.

Jeg tror derfor at du har ret i at man ikke skal tage sådanne bastante
udtalelser for gode varer - dog forhåbentligt holder de - for jeres børns
skyld.

> Det kan da kun være en offentlig arbejdsgiver, hvor sådanne "udskejelser"
> kan lade sig gøre.

De offentlige arbejdsgivere er bundet af det politiske system. Sådan er det
med alt offentligt. At skælde ud på det offentlige for "ineffektivitet" m.v.
er ikke særlig frugtbart og også urimeligt. jf. nedenunder.

> [...]
> udfordringer med hensyntagen til virksomhedens produktion. Samt -
> naturligvis - indretter produktionen mest muligt hensigtsmæssigt når

En privat arbejdsgiver skal naturligvis også følge lovgivningen eller en
overensskomst, men de kan bedre manøvrere og har et større råderum. Fx skal
den offentlige arbejdsgiver sørge for at der findes sygehuskapacitet,
sundhedsvæsen, lægehjælp m.v., hvorimod den private arbejdsgiver ikke er
forpligtet til den slags. I andre lande, fx Holland, skal den private
arbejdsgiver forsikre sine medarbejdere mod sygdom og andre lidelser, til
gengæld skal de ikke betale så meget i skat. I Danmark betaler
virksomhederne næsten ingen skat i forhold til deres aktiviteter - og så er
der en masse lempelser, som er politisk bestemt for at "få gang i hjulene",
til gengæld skal de ansatte og øvrige borgere betale en forholdsvis høj
skat. Der skal penge til at drive et offentligt sygehusvæsen.

> Rolig nu - jeg nøjes med at rose hér.
> Skulle jo nødigt risikerer at en lærer får den opfattelse, at jeg faktisk
> er tilfreds med skolen...

Uha, uha - en uddøende race?
--
Wilstrup

Fra : gr[SLET]

Dato : 25-05-06 13:16

Henning Sørensen wrote:

> [...]
> hele raden rundt - og de 2's forældre måtte acceptere, at deres børn skal
> have hjelm på, hvis de skal deltage i cykleture med klassen.

Lige den detalje synes jeg minder om andre religiøse tendenser. Hvorfor
dog ikke bruge det gode eksempel som forbillede i stedet.
Jeg har også svært ved at se det praktiseret. Hvis de pågældende
forældre (eller en elev, som godt kan være en helt tredje) nægter
hjelmbrug, så kan vedkommende ikke deltage i følge beslutningen, men
hvad skal skolen så stille op med den/de pågældende elever. Reelt vil
det føre til at den slags ture hurtigt er en saga blot.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-05-06 08:09

"gr[SLET]" <"gr[SLET]"@udd.fredersem.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vedkommende ikke deltage i følge beslutningen, men hvad skal skolen så
> stille op med den/de pågældende elever. Reelt vil det føre til at den

Nu skal man vel ikke sammenligne religion med sikkerhed...
Desuden er det ganske fornuftigt at udstyre sine poder med cykelhjelm ?

Istedet ville det tendere "religiøs" manipulation og indoktrinering, hvis
klassens lærere, elever eller forældre med opremsning af "gode eksempler"
søgte at overtale dem.
Læreren gjorde det klart, at hun ikke vil cykle med elever, der ikke har
cykelhjelm på.
Hvis man ikke ønsker at udstyre sit barn med en sådan og ej heller vil
tvinge barnet ved at låne sig frem, kan disse børn ikke deltage.
De vil istedet få en hyggelig dag på kontoret.

Forældrene er udmærket klar over hvilken effekt en cykelhjelm kan have, men
da de mener, at deres børn ikke vil bruge hjelmen alligevel, ønsker de ikke
at investere i en sådan.
At de så ikke vil træde i karakter og "tvinge" børnene til det, er jo en
ganske anden sag, som man nok kan få en hyggelig diskussion ud af.

Personligt bakker jeg 100% op om en sådan beslutning, der fastlægger regler
og konsekvens.
Samme lærer kunne iøvrigt overhovedet ikke genkende problemer med
mobiltelefoner - de små har én gang fået at vide, at hvis hun opdager en
tændt mobiltelefon vil den blive inddraget og kunne afhentes på kontoret
efter skoletid. Eftersom de kender hende er der ikke en eneste af dem, der
har haft lyst til at prøve hende af. Når man spørger børnene hvem der er
deres bedste lærer - ja gæt hvem

Nogle forældre var bestyrtede over "hade-sms'er" og natlige telefonopkald,
men til et forsigtigt indlæg fra min side gående på hvad børn på 10 år dog
skal bruge en mobiltelefon til, fik jeg hovedsagligt "onde blikke" som
svar...

/Henning.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-06 09:12

> [...]

> men til et forsigtigt indlæg fra min side gående på hvad børn på 10 år dog
> skal bruge en mobiltelefon til, fik jeg hovedsagligt "onde blikke" som

Ja, der er jo børn der absolut skal tale med forældrene i mobiltelefon,
hvis der er gået noget galt i frikvarteret ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk