Jagtlov
Fra : bln

Dato : 21-05-06 23:05

Hej.

Hvor tilladt er det at vende en jagtriffel mod et menneske, selv om
vedkommende kun vil bruge teleskopet på jagt riffelen til at kigge?

Mvh. Brian.

Fra : Jan

Dato : 22-05-06 06:40

Hej Brian
Jeg kan ikke huske hvad der direkte står i loven, men en god regel er vel at
man ALDRIG peger på andre, hverken med jagtgevær eller riffel.
Mvh. Jan.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 22-05-06 10:34

On Mon, 22 May 2006 00:05:08 +0200, "bln" <brugesikke@nosplam.dk> wrote:

>Hvor tilladt er det at vende en jagtriffel mod et menneske, selv om
>vedkommende kun vil bruge teleskopet på jagt riffelen til at kigge?

Det vil blive betragtet som uforsvarlig omgang med skydevåben.
En striks politimester vil måske (forhåbentlig) kræve jagttegnet inddraget.

Jeg ville selv blive stikhamrendetosset hvis jeg opdagede at nogen iagttog mig
gennem deres sigtekikkert...!
--
- JN -

Fra : Kito

Dato : 22-05-06 17:10

> [...]
>
> Hvor tilladt er det at vende en jagtriffel mod et menneske, selv om
> vedkommende kun vil bruge teleskopet på jagt riffelen til at kigge?

Hvis jeg observerede, at du kiggede på mig igennem en riffelkikker på
riflen, vil jeg skille dit gevær af i 2 dele og banke dig med kolben. Uha,
det var vist en trussel, men jeg ville blive stiktosset.>

Poul

Fra : Arnold Hansen

Dato : 22-05-06 18:36

Hej Brian

I forbindelse med træning og vedligehold af våben, er der intet i vejen for
at du kan sigte på et menneske, men naturligvis skal vedkommende selv være
klar over det, og hjælper dig frivilligt.
Det at sigte på et menneske, kan nemt misforståes af andre.
Gør du det, skal det være på et sted hvor I ikke ses af udenforstående.

Hvis det blot drejer sig om sigteøvelser, vil jeg foreslå at du sigter ind i
et spejl.

Hilsen Arnold

Fra : bln

Dato : 23-05-06 00:01

Hej.

Takker for jeres svar!

> Hvis jeg observerede, at du kiggede på mig igennem en riffelkikker på
> riflen, vil jeg skille dit gevær af i 2 dele og banke dig med kolben.
> Uha, det var vist en trussel, men jeg ville blive stiktosset.>

Det var netop også det jeg blev og hermed bringer jeg den fulde historie
fra felten. En e-mail er blevet sendt til den lokale jagtforening:

=== KLIP ===
Hej.

Om aften den 21. maj 2006, mellem kl. 19 og 21, stod jeg ude og kiggede
efter fugle i XXXXXX XXXX, mellem XXXXXX og XXXXX. Lidt før broen der går
over XXXXXX X, stoppe jeg op, som så mange andre gange på min rute og
kigger området igennem med teleskopet. Her ser jeg en jæger sidde i en
udsigtsstol. Efter nogen få sekunder retter han sin håndkikkert mod mig,
man da han ikke kan se noget der??? Retter han derefter sin jagtriffel mod
mig, åbenbart for at bruge dens teleskop til bedre at kigge. Jeg kender
ikke jagtloven, men er det ikke en god regel at ALDRIG at vende et våben
mod et andet menneske? Det kan også godt værre at I ikke kan lide
ornitologer, men lige frem at rette våben mod dem fremmer ikke lige frem
jeres sag! Det kan godt være det nævnte våben var låst og derfor ikke
kunne skyde, eller var ladt med løst ammo, eller købt i Fætter BR for
59,95, men sagen er at det våben var rettet mod mig!!!

Det skal også skrives at jeg løftede min pegefinger og det fik jægeren til
at fjerne sit våben øjeblikket, godt klar over sagens alvor! Havde jægeren
taget teleskopet af sin jagtriffel og derefter kigget på mig, havde jeg
sikkert også løfte min hånd, men så for at vinke!
=== KLIP ===

Jeg blev her til aften så ringet op af formanden fra lokalforeningen, som
også stod for undervisning i jagttegn. Han var naturligvis berørt af sagen
og ville gerne viden om jeg viste hvem dette var, for han ville gerne
snakke lidt med jægeren! Jeg havde efter at havde kigget lige ind i
riffelen, fundet hans bil i teleskopet og aflæst nummerpladen. Den er
videregivet til jagtforening, som nu vil tag en snak med jægeren.

Hvad jeg kunne forstå på formanden fra den lokale jagtforening, så er det
at rette en jagtriffel i forbindelse med det at tag jagttegn, nok til man
dumper på stedet!

Jeg kunne havde kontakte politiet; som kun ville havde givet en sur jæger
uden jagttegn som efterfølgerne ville havde hadet ornitologer langt ind i
helvedet. Nu før de lokale jæger selv en mulighed for at det ikke sker
igen, og den aktuel jæger beholder forhåbentligt sit jagttegn, ved til en
anden gang at man ikke rette en jagtriffel efter folk. For som det står i
overnævnte mail; "Havde jægeren taget teleskopet af sin jagtriffel og
derefter kigget på mig, havde jeg sikkert også løfte min hånd, men så for
at vinke!"

Den lokale jagtforening har håndteret sagen alvorligt og seriøs, hvilket
jeg syndes rigtig godt.

Mv. Brian.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 23-05-06 09:07

det var rart at høre at jagtforeningen ikke bare slog det hen, men har tænkt
sig at tage en snak med jægeren.
Jeg ville nok selv harv opført mig som Kito hvis jeg stod i den samme
situation

mvh
Michael

Fra : Hatting

Dato : 26-05-06 10:54

JA der findes en lov, og den er sådan en der gør sådan noget SKAL have en på
snotten :-/

Mvh

Søren