brækning af rådyr
Fra : mrwizz

Dato : 18-05-06 13:12

Jeg er ny riffeljæger og kunne godt tænke mig at se noget video eller
billeder af brækning og forlægning af rådyr. Brækning er jeg ikke
så nervøs for, men forlægningen regner jeg med kan volde problemer
for nybegyndere.
Hvem kender nogle link?
Hilsen Rasmus

Fra : Per, Odense

Dato : 18-05-06 15:36

I meddelelse: 1147954317.839077.302600@j55g2000cwa.googlegroups.com
skrev mrwizz bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> billeder af brækning og forlægning af rådyr. Brækning er jeg ikke
> så nervøs for, men forlægningen regner jeg med kan volde problemer

Hej
Det kan godt virke lidt uoverskueligt, men giver nærmest sig selv når først
du har fået frakken af den.
Det er relativt nemt at følge den naturlige "adskildelse" mellem køller, bov
og krop. Find ledene og del der med en kraftig kniv. Nogen gange vælger jeg
at save op mellem køllerne og lade det nederste af ryggen følge hver sin
kølle. Jeg har ikke en dyr slagtersav, men en billig fra byggemarkedet som
kun bruges til det formål.
Når køller og bov er fjernet kan du save ribbenene af langs ryggen og evt.
dele ryggen i to stykker og skære halsen fra.

--
MVH Per, Odense

Fra : Jack Jensen

Dato : 29-05-06 10:59

"Per, Odense" <per.herholdt@mailbox.dk> wrote in message
> [...]
> Når køller og bov er fjernet kan du save ribbenene af langs ryggen og evt.
> dele ryggen i to stykker og skære halsen fra.

I stedet for at save - så brug et høgenæb.
Det giver ikke de skarpe kanter, og heller ikke bensplinter.
Mvh.
Jack