regulering af ræv
Fra : Jan

Dato : 18-05-06 08:19

hej.
Jeg har hørt at man i juni må skyde rævehvalpe unden for grav, men jeg kan
ikke rigtig finde noget om det, må man det, er der nogen der kan gjælpe
mig?.
Jan

Fra : Erik Poulsen

Dato : 22-05-06 01:24

"Jan" <Jan-Nilsson@fjernmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke rigtig finde noget om det, må man det, er der nogen der kan gjælpe

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19990080105-REGL

§ 5. I forsvarlige indhegninger med frilandsgrise må ræv reguleres hele
året, herunder ved brug af fælder.

Stk. 2. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 16. juni - 31.
august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller
på anden måde

Kan dette bruges ???

Hilsen Erik Poulsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-05-06 23:10

Ehhhhh, "har hørt" det kræver jagttegn at regulerer ræve, og har du det
kender du vel også til tiden hvor de må reguleres

Michael

Fra : Jan

Dato : 25-05-06 06:45

Hvorfor f..... er der altid nogle der hænger sig i formuleringer, ja jeg har
jagttegn og var i tvivl så jeg undersøger det, kan du se noget galt i det.
Jan

Fra : Winther

Dato : 27-05-06 22:03

> [...]
> ikke rigtig finde noget om det, må man det, er der nogen der kan gjælpe

Ja, skyd du dem bare, så kan du kalde dig storvildtsjæger, så er det vel
rålammene næste gang, og på en rigtig god dag finder du måske en fasanrede
hvor du kan stampe på æggene.

Fra : Torben Farum

Dato : 27-05-06 22:24

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, skyd du dem bare, så kan du kalde dig storvildtsjæger, så er det vel
> rålammene næste gang, og på en rigtig god dag finder du måske en fasanrede
> hvor du kan stampe på æggene.

Jeg forstår ikke din harme.
I vores område hvor der stadig er en del ræveskab er det den hurtigste vej
til en sund bestand af ræve.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Winther

Dato : 27-05-06 23:02

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke din harme.
> I vores område hvor der stadig er en del ræveskab er det den hurtigste vej
> til en sund bestand af ræve.

Altså, ingen ræve, ingen skab, men flere fasaner og agerhøns at skyde?

Fra : Michael Frandsen

Dato : 28-05-06 09:24

du har da vist aldrig set en ræv med skab, og konstateret hvilken smerte man
udsætter dyret for. forrige år havde jag haft besøg af en byræv med skab i
min have. og da skab smitter ved overførsel/berøring af steder hvor ræven
har bevæget sig, fik min Flatcoated også skab, den måtte under behandling af
dyrlægen og det tog 8 uger, med afvaskning i det rene gift en gang om ugen,
at få den helbredt. Desuden mener jeg man som jæger har pligt til at aflive
skabs ræve da man ellers udsætter dem for dyreplageri. Selvfølgelig er en
rævehvalp sød at se på, men den vokser sig stadig stor og kan gå hen at
blive et skadedyr, ligeså vel som man regulere rågeunger i øjeblikket.

Michael

Fra : Torben Farum

Dato : 28-05-06 11:34

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Altså, ingen ræve, ingen skab, men flere fasaner og agerhøns at skyde?

Det er ikke min pointe, men sunde ræve i en fornuftig bestand, hvor de kan
optræde som nyttedyr og fjernerde allersvageste indivder af vore andre vilde
dyr i den danske natur

Sidste år havde vi en flok med 3 ræveunger, de var alle tydeligt mærket af
skab, jeg skød dem alle, og moderen (går jeg ud fra) skød jeg samme efterår
i vores hønsehus, hun var splitterragende nøgen på nær de yderste 15 cm af
halen..... føj for et liv.

Da vi ikke kan gå ind og vaccinere rævene er der kun e'n vej til en sund
rævebestand, at skyde alle indivder med tegn på ræveskab, så der bliver så
langt mellem rævene at de ikke smitter hinnanden.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Winther

Dato : 28-05-06 22:57

> [...]
> rævebestand, at skyde alle indivder med tegn på ræveskab, så der bliver så
> langt mellem rævene at de ikke smitter hinnanden.

I det oprindelige indlæg blev ordet skab ikke nævnt. Og har de skab, så har
man vel lov til at aflive, uanset tidspunkt på året. Selv før der blev
problemer med skab har jægerne følt stor fornøjelse ved at aflive ræve og
deres unger. Skab er blot blevet en undskyldning for at skyde sunde dyr. Så
kan I nok så meget kalde det regulering.

Fra : Torben Farum

Dato : 29-05-06 11:23

> [...]
> deres unger. Skab er blot blevet en undskyldning for at skyde sunde dyr.
> Så kan I nok så meget kalde det regulering.

Vi jager efter de regler som vi får fra folketinget, hvis du mener det er
forkert så påvirk lovgivnngen.....

Torben Farum
9300 Sæby