Hvad skal jeg vælge 30.06 eller 6,5 x 55
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 15-05-06 16:13

Står overfor at skal købe min første riffel, men er lidt i tvivl om,
hvilken kaliber jeg skal vælge.

Rent umiddelbart er jeg mest stemt for 30.06, men er lidt nervøs for
om rekylet kan være for stort (har aldrig prøvet at skyde med en
riffel), med efterfølgende risiko for at blive bange for at skyde den
af?

Kan man bruge en 6,5 x 55, hvis man skulle komme til udlandet?

Fra : Kito

Dato : 15-05-06 17:03

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Mit bud er at den kaliber der vil være den der er billigst at træne med er
6,5x55 - 308 - 30.06
Det er ligegyldig hvilken kaliber du vælger, bare du holder dig til en af de
3 her nævnte.

En tidlige jagtkammeret købte en 6,5x57 for det lød næsten som noget, at det
jeg har nævnt. Problemet den gang var bare, at når jeg skød et skud sagde
jeg kr. 2 men når han skød et skud sagde han kr. 12
Det var før hjemmeladning var så meget brugt.

Med hensyn til rekyle er det kun et spørgsmål om riflen passer dig.
Det er lige som haglgevær, er den for kort slår den.
Jo tunge våben, des mindre rekyl bagud.
I sverige har der været snak om at 6,5x55 måske er for lille til elg, men
svenskerne sværger for den kaliber.
Hvis du får alle 3 valgmuligheder, og du er lige så glad for dem alle, så
køb den billigste og brug resten af pengene på en god kikkert.
Ps hold dig fra fuldskæftede, de er utrolig smukke, men har til skæftefejl
på forskæftet (pga forkert opbevaring) som gør dem uanvendelig til præsison
skud.
Du må gerne ringe 24675581 hvis du vil have noget uddybet nærmere

med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : driver

Dato : 17-05-06 09:16

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote in message
[...]

Prøv denne side: http://www.riffeljagt.com/
mvh
driver

Fra : JK

Dato : 17-05-06 11:58

On 15 May 2006 08:13:04 -0700, "Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk>
wrote:

> [...]
>om rekylet kan være for stort (har aldrig prøvet at skyde med en
>riffel), med efterfølgende risiko for at blive bange for at skyde den

Jeg ville vælge en 308 win, som jeg selv bruger. Dens rekyle er mindre
end 30.06, for det er samme kaliber, men kortere patron. Desuden er
det det danske militærs kaliber, så der er billige træningspatroner at
købe.

6,5 x 55 er den svenske militærkaliber.

Rekylskræk er noget grimt noget. Jeg ville evt. købe en 6,5x55 for
dens rekyle er endda mindre en 308'erens.

Hvis man får rekylskræk, kan man træne med en salonriffel, til det går
over.

>Kan man bruge en 6,5 x 55, hvis man skulle komme til udlandet?

Hvad mener du med det ? Alle rifler kan man rejse med, hvis man har
tilladelse. Men du kan skyde elg med den, - dog ikke en afrikansk
bøffel.

Jeg kan anbefale at bruge en dygtig hjemmeladers patroner. Du kan
f.eks. få 100 patroner ad gangen til 6-7 kr. pr. styk. Det giver ro
til at skyde riflen ordentligt ind. Husk under indskydning på, at en
jagtriffel bliver varm, og derved upræcis. Den indskydning du har brug
for til jagt er en indskydning for koldt løb. Så du skal skyde serier
på få skud, 3 f.eks., og holde pause til løbet er rimeligt koldt igen.

mvh

John

Fra : M. Pedersen

Dato : 16-06-06 12:44

> [...]
> for til jagt er en indskydning for koldt løb. Så du skal skyde serier
> på få skud, 3 f.eks., og holde pause til løbet er rimeligt koldt igen.

HUSK at kontrollere frigangen mellem løb og skæfte! skæftet må ikke være i
kontakt med piben da piben udvider sig ved flere skud. Man skal som
hovedregel sikre sig at man kan få en dobbeltfoldet 100 kr seddel ned mellem
skæfte og pibe. (ikke på fuldskæftede)

Hvis der ikke er denne frigang så vil den kaste skuddene rundt på skiven
under indskydningen (også selv om det kun er 3 skud)

M. Pedersen