Nyt haglgevær og ? ang. kaliber
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 08-05-06 17:48

Hej Gruppe, nu har jeg taget beslutningen om at der skal indkøbes det første
fabriksnye haglvåben.
Via nettet har jeg fundet et Browning B425 waterfowl som ligner noget jeg
gerne vil bruge penge på.
Har set at det findes i 12/76 og 12/89 og så var min tanke jo at købe det i
89 udgaven da man vel så kan regne med at det kan tage alle patroner.
I min søgen efter et sted at købe dette våben besøgte jeg Hubertus huset
ringsted, de havde 12/76 modellen hjemme og virkede en del træge, på min
forespørgsel om hjemtagning af en i 89'er, de spurgte hvad jeg dog ville med
en 89'er da der var langt med fart over felten i en 76'er.
Og så er spørgsmålet så, passer det, er 89 patroner langsommere, eller ville
de bare prakke mig sidste års model på ærmet?

og spørgsmål nr. to, nogen der kan sige godt/skidt om dette våben. Jeg vil
max ofre 15K på et våben der skal stå i skabet det meste af tiden

mvh Tonny

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 08-05-06 19:48

Hej Tommy
Det med det træge er sikker fordi løbene tit er længere og
kraftigere på en 12/89 og dermed tungere gevær.
Jeg vil også kun anbefale 12/89 til fjord/havjagt til alm jagt
er det ikke nødvendigt at slæbe sådan en kanon rundt.
men den kan selvfølgelig skyde med alle typer kaliber 12 patroner
husk også lige patroner i 12/89 er temmelige dyre.
jeg bruger selv en 12/89 Mosberg pumpgun til fjordjagt ellers
synes jeg det er nok at slæbe rundt med en 20/76 til skovjagter
og alm markjagt, den kan sagtens skyde alt indenfor de
anbefalede skudafstande og vejer intet i forhold at bære rundt
på.

Jeg ville nok i dit sted købe en 12/76
Det er ellers et rigtig flot og lækkert gevær

MVH Svend Erik

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 08-05-06 20:11

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet NRJBU)" <s.e@NRJBUpc.dk> skrev i en
meddelelse news:11471143370.952023057252504@dtext.news.tele.dk...
> Hej Tommy
> Det med det træge er sikker fordi løbene tit er længere og
> kraftigere på en 12/89 og dermed tungere gevær.
> husk også lige patroner i 12/89 er temmelige dyre.

Tak for svaret, jeg må lige spørge, hvorfor sgu løbende være længere på en
89'er?
vægten er intet problem og prisen på ammo lige så, og med er 89'er regnede
jeg jo med at den skulle kunne klare lidt havjagt også.
mvh tp

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 14-05-06 01:42

Hej igen
Dem jeg har set både o/u og pumpguns er løbene lidt længere.
Jeg læste et sted at 12/89 var opfundet i USA da det blev
forbudt at bruge 10/76. man lavede så en kaliber 12 med samme
ladning som en kaliber 10 derved skulle løbene være kraftigere
på grund af ladningens større tryk og lidt længere for at styre
den større ladning .

Min "Mosberg 835® Ulti-Mag® Pump Action" er lavet med 28"
backboreløb og udskiftelig trangboring.

http://www.mossberg.com/products/default.asp?
id=2&section=products

Fra : driver

Dato : 20-05-06 17:21

> [...]
> og alm markjagt, den kan sagtens skyde alt indenfor de
> anbefalede skudafstande og vejer intet i forhold at bære rundt

Netop på grund af vægten har jeg anskaffet mig en Beretta Ultralight 12/70.
Den vejer det samme som en kal. 20, men patronerne er mere tilgængelige idet
det ikke er alle pushere der har cal. 20.
mvh
driver