Jagt af fugle
Fra : H.Jørgensen

Dato : 30-04-06 05:48

Hej alle

Hvilke regler er der for jagt af fuglen "husskaden" ?
Må jeg købe et luftgevær og begynde at skyde løs på dem?
Jeg har ikke jagttegn og bor i bymæssig bebyggelse.

MVH

Henrik

Fra : Kito

Dato : 30-04-06 08:03

"H.Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må jeg købe et luftgevær og begynde at skyde løs på dem?
> Jeg har ikke jagttegn og bor i bymæssig bebyggelse.

Nej, det må du ikke.
Husskaden er fredet og har altså ikke en jagttid.
Det er en smuk fugl, så lev med den da du ikke har andre muligheder.
Det her er ikke møntet på dig, men det er underligt at mange
jagtmodstanderer, bliver lidt mere medgørlig når det drejer sig om råger i
en baghave.
Så er der ingen grænser for hvilken midler der må bruges til udrydning.

vh
Poul

Fra : H.Jørgensen

Dato : 30-04-06 08:20

> [...]
> en baghave.
> Så er der ingen grænser for hvilken midler der må bruges til udrydning.

De skriver her http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=15490 at den må jages
1.9-31.1

Henrik

Fra : Lars

Dato : 30-04-06 10:17

Husskaden er ikke fredet. Der er fastsat jagttid på fuglen fra 1/9 - 31/1.
Der er desuden mulighed for regulering af husskaden.

Husskaden er en kattegori 5 fugl, der må nedlægges med luftvåben af mindst
kaliber .22 og med en mundingshastighed på mindst 150m/sek.

Der skal dog altid jagttegn til for at jage/regulere vores vildtarter.

Mvh.
Lars D

Fra : Kito

Dato : 30-04-06 10:42

> De skriver her http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=15490 at den må
> jages 1.9-31.1
>

> Henrik
Hej Henrik, jeg bøjer mig i støvet, fordi jeg var for hurtig ude, jeg rodede
noget sammen med skovskaden.
Men det med jagt, gælder kun jægere med
jagttegn.

med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Lapua

Dato : 30-04-06 10:55

Derimod er skovskaden fredet, der dog heller ikke ligner husskaden med
sine betydeligt flottere fjer.