Haglgevær, patronlængde og skudbillede.
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 29-04-06 21:20

Jeg er temmelig ny med hensyn til jagt.

Hvad er ulemperne ved at købe et jagtgevær kaliber 12/89? Jeg har
forstået, at man kan skyde med 12/70 patroner i en sådan, men tager
geværet skade af det? Får man et dårligt skudbillede af at bruge
kortere patroner end 89 mm lange?

Mvh

Peter

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 30-04-06 05:25

Hej Peter

Ulemperne er patronprisen på 12/89 samt den slår lidt mere.

Jeg bruger en 12/89 Mosberg pumpgun til fjord/havjagt. Den kan
uden problemer skyde med alle patronlængder.
Vedrørende skudbillede er du nød til som ved alle haglgeværer at
teste den patrontype du vil bruge på en plade for at vide
hvordan skudbilledet ser ud.

MVH
Svend Erik