Meopta
Fra : Johnny

Dato : 24-04-06 19:45

Er der nogen der har erfaringer med meopta Meostar sigtekikkert
Har lige investeret i en 3-12-56 med rødpunktsigte
har hørt at den læner sig tæt op ad Zeiss i kvalitet
m.v.h.
Johnny

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-04-06 22:09

"Johnny" <jo-jo@computer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har lige investeret i en 3-12-56 med rødpunktsigte
> har hørt at den læner sig tæt op ad Zeiss i kvalitet

Glem alt om at læne sig op af zeiss kvalitet med mindre du tænker på
farven...... I forhold til zeiss er meopta at betegne meget tæt på
skodkikkert, og ja jeg ved godt der er stor prisforskel på de to kikkerter,
men du må have haft en meget dårlig drøm den dag da du forestillede dig at
den var bare lidt tæt på....
Se evt Jæger nr 12 - 2004 med den store kikkert test, hvor zeiss havde 3 med
og fik plads nr. 1 - 2 og 3, den bedst placerede med 73 point, i samme test
får meopta 55 point, så en dag hvor du keder dig lidt så kan du jo fjerne
glasset og dermed er du indehaver af en rigtig god tragt, som du så kan
bruge når du skal have bitter drammen hældt på lommelærken....

Sorry, jeg kunne squ ikke lade være.........Men jeg har jo også en Zeiss
Diavari V 3-12x56 med lys

Hvis du er interesseret kan du hente testen i DK.Binaer hvor jeg ligger den
op....

Mich.

Fra : Jørgen

Dato : 25-04-06 02:08

ja den er go nok zeiss er verdens bedste optik.det sætter på verdens
allerbedste kameraer og rifler´. der ligger en par stykker på månen som kan
hentes kvit og frit som Niel ikke syntes han havde plads til på hjemturen.
men hvis der er nogle der intreserret har jeg 3 stk. CONTAX rts 2 analog
kameraer til salg med ziess objektiver 3x50 1,4 1x135 2,8 1x35 2,0 nypris
ca 100000 sælges for 10000 kr.

Fra : Torben Farum

Dato : 25-04-06 15:20

"Jørgen" <lauritsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>En masse ævl

PLONK

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Johnny

Dato : 26-04-06 21:10

Jeg tror desværre dit syn er blevet lidt sløret af at kigge i Din Zeiss
den model du har læst om i testen er en Meopta Artemis en mange år gl.
model. Meostar som jeg spørger til blev introduceret sidste år og skulle
være en del bedre.
Og nej jeg var ikke i tvivl om hvilken kikkert du havde.
Zeiss er uden tvivl kongen men jeg tror mange ville blive overrasket over
hvor lidt forskel der er på kikkerter i topklassen og så skal man jo gøre op
om man vil betale 4000-5000kr ekstra for noget man måske aldrig får brug
for.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 26-04-06 22:04

> [...]
> hvor lidt forskel der er på kikkerter i topklassen og så skal man jo gøre
> op om man vil betale 4000-5000kr ekstra for noget man måske aldrig får

Hvorfor tror du en producent stiller op til test med en kikkert som ikke er
den bedste han kan præsterer......nej vel
Det ville svare til at en formel 1 kører ville stille op til løb på en
budcykel....
Det er muligt at Meopta er kommet med en ny kikkert, men det skulle undre
hvis den kravlede meget længere op af stigen, måske et par point.
Husk altid: du får hvad du betaler for, hverken mere eller mindre

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-04-06 11:55

On Wed, 26 Apr 2006 23:03:47 +0200, "Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk>
wrote:

>Det er muligt at Meopta er kommet med en ny kikkert, men det skulle undre
>hvis den kravlede meget længere op af stigen, måske et par point.
>Husk altid: du får hvad du betaler for, hverken mere eller mindre

Jeg har både en Meopta og en Zeiss - begge variable 3-12 x 56.

Meoptaens kvalitet er *ikke* på højde med Zeissens. Den er udpræget dårligere i
modlys og dens "nattesyn" er også ringere.

På et tidspunkt fik jeg Meoptaen byttet, da de indvendige linser var blevet
slørede af smøremiddel, som pga varmen (feltskydning på en steghed sommerdag)
var stænket omkring inde i kikkerten. Det er for ringe for en kikkert i 5000 kr
klassen.

Med hensyn til justering og klikfasthed er kikkerten OK...
--
- JN -

Fra : Per, Odense

Dato : 27-04-06 13:31

I meddelelse: ku61529p2l8nrte7vnv64sii5e9fqp63cu@4ax.com
skrev Jan Nielsen bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
> ringe for en kikkert i 5000 kr klassen.
>
> Med hensyn til justering og klikfasthed er kikkerten OK...

Endelig lidt seriøse oplysninger - tak for det.
Det med klikfasthed og justering er for mig meget afgørende, så fint nok at
den er OK der. Fint nok at der er situationer hvor du kan se at skyde med en
Zeiss hvor andre må give op, men vigtigere at den holder træfpunktet når du
beslutter at skyde.
Er den opbygget på samme måde som Zeiss, så træfpunktet ikke flytter sig når
der ændres forstørrelse? (Et andet væsentligt punkt for mig )
(Har selv en Zeiss 3*12-56 til vildsvin og andet nattesjov i Polen, men er
på udkig efter en mindre kikkert til en let bukkeriffel. Med de danske
skydetider er det efter min mening ikke nødvendigt med 56mm hul. Det kan
godt være det ender med en Zeiss, men der er jo heller ikke grund til at
betale for noget der ikke er brug for.)

Fra : J. Nielsen

Dato : 27-04-06 16:30

On Thu, 27 Apr 2006 14:30:44 +0200, "Per, Odense"
<per.herholdt@mailbox.dk> wrote:

>Er den opbygget på samme måde som Zeiss, så træfpunktet ikke flytter sig når
>der ændres forstørrelse? (Et andet væsentligt punkt for mig )

Ja, hvilket også gør at sigtemidlet "vokser" med forstørrelsen.

> [...]
>skydetider er det efter min mening ikke nødvendigt med 56mm hul. Det kan
>godt være det ender med en Zeiss, men der er jo heller ikke grund til at

Jeg har to sigtekikkerter til min SAKO - En Zeiss 3-12x56 og en lille,
handy Burris 2-6x30. Takket være SAKO'ens koniske faste baser og mine
egne geniale (host) montager, kan kikkerterne skiftes på et øjeblik, ved
hjælp af en umbraconøgle - selvfølgelig uden at træfpunktet flytter sig.

50 og 56mm kikkerter er dejlige når mørket sænker sig, men som du selv
nævner - et unødvendigt klodset skrummel til stort set al øvrig jagt.
--

-JN-

Fra : Kent Hald

Dato : 28-05-06 18:21

Efter min mening, er den ideelle kikkert til dansk jagt
en 1,5 - 6 X 42

Og hvad er der i vejem med bl. a. Swarowski,Nickel, Pecar, Kahles
og ikke mindst Schmidt & Bender?

Mvh, KH

Fra : Knut

Dato : 26-05-06 18:50

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev i melding

> "Johnny" <jo-jo@computer.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor faller Zeiss så sinnsykt i pris........er det for de at de har satt
bort mye av produksjonen til Chekkia og Meopta??