Teknikker til afstandsbedømmelse
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 09-04-06 15:00

Hej

Er ved at tage jagttegn. Er der nogen, som evt. har nogle teknikker,
der kan bruges til afstandsbedømmelse?

Fra : Christian TC

Dato : 09-04-06 16:03

>"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote in message
>Hej
>Er ved at tage jagttegn. Er der nogen, som evt. har nogle teknikker,
>der kan bruges til afstandsbedømmelse?

Hvis du er sportsinterresseret så kan det være en god ide at tænke i
fodboldbaner Tror det går igen i mange af metoderne at man bruger en
ting som man kender godt og ved længden på.

--
Mvh Christian TC
"Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"

Fra : Per, Odense

Dato : 09-04-06 20:18

I meddelelse: 1144591191.077152.132260@t31g2000cwb.googlegroups.com
skrev Peter Elmkvist Snabe bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> Hej
>
> Er ved at tage jagttegn. Er der nogen, som evt. har nogle teknikker,
> der kan bruges til afstandsbedømmelse?

Øvelse

Når du går tur gætter du afstanden til en busk, et træ eller noget. Så
skridter du afstanden af og ser om du har gættet rigtigt . Det giver hurtigt
resultater. Du kan tjekke din skridtlængde ved at bruge kendte afstande som
f.eks. de pæle der står i vejsiden med 100 meters mellemrum. For mig er et
lidt langt skridt tæt nok på at være en meter til at det kan bruges.

--
MVH Per, Odense

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 09-04-06 20:24

Har overvejet an anskaffe mig en elektronisk afstandmåler. Vil det
være en ide? Og kan den bruges?

Fra : Kito

Dato : 10-04-06 06:09

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse
Har overvejet an anskaffe mig en elektronisk afstandmåler. Vil det
være en ide? Og kan den bruges?

Ja så ville alle kunne være med, men det har jo ikke noget at gøre med
spørgsmålet du stillede.
I militæret lærte vi at bruge hænder og fingre ved at holde dem op foran og
så derved sammenligne størrelser i forhold til antal fingre.
For en del år siden skød jeg meget feltskydning, og her husker jeg specielt
en post med 2 mål.
Begge poster var et C25 mål (en lille sort skive på ca en underkop
størrelse)
Den ene havde en bakke som baggrund og den anden havde vesterhavet som
baggrund.
Vi vurderede den med havet til at være 225m ude og den med bakken til 175m
Da vi skulle have markeret viste det sig at de stod lige ved siden af
hinanden på samme afstand, men baggrunden snød os således den ene skive
virkede større end den anden.
Så et optisk bedrag kan man ikke holde for.

vh
Poul

Fra : Per, Odense

Dato : 10-04-06 14:00

I meddelelse: 1144647586.370746.85080@i39g2000cwa.googlegroups.com
> [...]
> er et
> lidt langt skridt tæt nok på at være en meter til at det kan bruges.

Jeg har kun prøvet dem indendørs på Jagt og Fiskerimessen, men det virker
fint. Så kan du øve dig uden at skulle ud at gå og skridte ud
Faren ved den slags instrumenter er at man bliver lidt for afhængige af den
og glemmer at "tænke selv". Men stadig - som grundlag for øvelser er den
helt fin.
Den kan jo også bruges når du er sat på post og lige vil finde et par
punkter som ydergrænse for din rækkevide. Altså "hvis den er på den anden
side af det træ skal jeg ikke skyde".

--
MVH Per, Odense

Fra : Lapua

Dato : 27-04-06 18:34

Øvelse, øvelse, øvelse og når du så er skidetræt af at øve, så
øv noget mere.
Vurder om skuddet ville kunne dræbe dyret på den givne afstand eller
om skudbilledet ville være for stort.
Sådan gjorde jeg og bestod.