Regler omkring gåseriffel?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-04-06 22:35

Hej folkens

Man må skyde gås og regulere andre typer af fuglevidt med salonriffel.

Der står et sted i tagtloven, at man ikke må skyde pattedyr med
forladervåben.

Nu er spørgsmålet. Må man i PRINCIPPET skyde gås eller regulerer
skadevoldende fugle med en forlader?

Jeg har nemlig en forlader jeg engang har taget med hjem fra USA. Jeg har
våbentilladelse til den og er medlem af skytteforening. Nu skal
våbentilladelsen fornyes og så var det jeg fik tanken. Et den overhovedet
nødvendig når jeg i mellemtiden har fået mig et jagttegn?

Det skal siges at jeg ikke har tænkt mig at skyde til en gås med forladeren,
da den har en kaliber på 12,7mm. Gåsestegen vil nok nærmest minde om en
dårligt lavet sylte.

Nogen der ved om min ide holder vand?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-04-06 22:52

Hej igen

Jeg har fundet min gamle grønne "Vildt & Jagt" mappe frem og læst mig
igennem div. regler og kan kun finde forladere omtalt i "Bekendtgørrelse om
skydevåben og ammunition, der ikke må anvendes til jagt m.v."

§ 1 stk. 7 siger "Forladergeværer må ikke anvendes til jagt og regulering af
pattedyr"

Som jeg læser det, så må den altså godt bruges til jagt og regulerig af
fuglevildt, og kan derfor dækkes ind under jagttegnet.

Forstår jeg det rigtigt eller er det noget jeg overser?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Peter Bjoern

Dato : 08-04-06 20:32

On Fri, 7 Apr 2006 23:51:45 +0200, "Ole Frederiksen"
<olebaltzer@SLET_DETTEmail-online.dk> wrote in dk.fritid.jagt:

> [...]
>fuglevildt, og kan derfor dækkes ind under jagttegnet.
>Forstår jeg det rigtigt eller er det noget jeg overser?

Hej Ole

Hvis du ikke får et fyldestgørende svar her, så prøv at gå på Nordisk Våbenforum
http://nordisk-forum.dk/ og stil dit spørgsmål i jagt-forum'et der.
Så er jeg næsten helt sikker på du nok skal få svar.

Med venlig hilsen

Peter