Malleæg.
Fra : Ove

Dato : 28-05-06 18:42

Jeg har nogle maller (Corydoras aenues vist nok) gående som har lagt 15-20
æg. Hvis jeg skal have noget ud af æggene, hvad skal jeg så gøre. Skal de
f.eks flyttes til et et andet akvarium ?.

Ove

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 29-05-06 00:08

Hvis det ikke allerede er for sent :), så tag et lille akvarie og fyld
med 10cm vand og en ilt sten derned i (selvfølgelig tilsluttet en
luftpumpe), skrab så æggene af forruden med et barber blad, eller tag
dem forsigtigt med fingerne. Det kan anbefaldes enten at putte en lille
smule atamon ned i akvariet de skal klække ud i, eller et par sokker med
lang tørvlet spagnum (spagnum siges at have en god effekt på svampe
bakterier). Sidst nævnte løsning ville jeg vælge, kemikaler høre aldrig
høre hjemme i akvariet.

Hvis ikke du har et lille akvarie, så tag en fødekasse i toppen af
akvariet og palacer æggene i denne og sæt kassen(med snore eller lign.)
fast foran udstrømmen på dit filter, så ledes at der kommer lidt
cirkulation ind i fødekassen.

For begge gælder at du skal fjerne evt. skimlede æg, og hvis du får
unger ud af det så skal de fodres op med ret småt fodre, ny klækkede
artemia, ligufry nr 1, etc. (kan du altid læse mere om på andre sites.
f.eks. akvariesiden.dk)

Held og lykke med det.. hvis ikke æggene allerede er blevet spist på
nuværende tidspunkt :D

Fra : Ove

Dato : 02-06-06 21:44

Daniel W Johansen wrote:

> Held og lykke med det.. hvis ikke æggene allerede er blevet spist på
> nuværende tidspunkt :D

Tak for hjælpen. Æggene var der endnu, jeg har flyttet dem til en 10 liter
plastbeholder med luftsten, pumpe, et lille varmelegme og en stofpose med
spagnum. Foreløbig er der klækket 3 æg. Larverne har jeg fodret med
afkapslede Artemia. Mallerne har i øvrigt lagt endnu et kuld æg på 10-20
stk. som jeg har flydttet. Men jeg skal have fundet et lille akvarium til
formålet, i den uigennemsigtige beholder er larverne ikke nemme at finde.

Ove

Fra : Bainz

Dato : 03-06-06 06:08

Larver hvad er det for nogen maller du har siden de klækkes som
larver........?
Det har jeg nemli aldrig hørt om nogen der gør sådan.

Fra : Ove

Dato : 03-06-06 09:54

Bainz wrote:

> Larver hvad er det for nogen maller du har siden de klækkes som
> larver........?
> Det har jeg nemli aldrig hørt om nogen der gør sådan.

Kan du fortælle hvad de så kaldes. Fiskebabyer, fiskebørn ???. Betegnelsen
larver bruges i hvertifald om de ny-klækkede individer af sild og torsk.

Ove

Fra : Bainz

Dato : 04-06-06 02:52

er fgaktisk ikke sikker men for mig er en larve sådan en der bugter sig
frem. Er der nogen her der ved hvad en sugemalle unge heder hvis det skal
være helt rigtigt.

Fra : Søndergaard

Dato : 04-06-06 13:30

Bainz skrev:
> er fgaktisk ikke sikker men for mig er en larve sådan en der bugter sig
> frem. Er der nogen her der ved hvad en sugemalle unge heder hvis det skal
> være helt rigtigt.

ville bare kalde dem malleunger, eller malle yngel
- larve lyder da mærkeligt.. medmindre det altså er en larve

Søndergaard

Fra : noone

Dato : 04-06-06 15:23

> er fgaktisk ikke sikker men for mig er en larve sådan en der bugter
> sig frem. Er der nogen her der ved hvad en sugemalle unge heder hvis
> det skal være helt rigtigt.

Nyklækkede salamander-unger hedder også larver. Hvad angår fisk, så bruges
ordet ganske ofte - også på andre sprog. Englænderne kalder dem Fish
Larvae, tyskerne Fischlarven og der er flere eksempler, hvis man begynder
at lede.

Nedenstående link er et eksempel på en særdeles konsekvent brug af dette
ord.

http://www.larvalbase.org/

noone