Snegle - Limnacid
Fra : FM

Dato : 23-05-06 19:47

Hej alle

Jeg har fået anbefalet at bruge Limnacid til at dræbe sneglene i mit
AQ, er det en god ide ?

mvh

Flemming

http://www.hurtigportal.dk

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 23-05-06 21:17

Nej, undlad at bruge kemikaler i dit akvarie, de er aldrig gode for dine
fisk, dit filter og dine planter. Og dette gælder både for snegle og
alge udryddelses midler.

Der er flere, og nemme måder at skaffe sig af med snegele på.
En af måderne er at anskaffe dig en fisk der spiser snegle, hvis du har
plads til det og har fisk som kan gå sammen. Hvis ikke...

Så skal du tage 2 dybe tallekener, læg en skive kartofel midt på den
ene, og lig den anden skråt hen over. Og lad det så stå natten over, om
morgen inden du tænder lyset i akvariet og der bliver alt for lyst
ligger du den anden tallerken helt hel over og hiver dem op af akvariet.
Og så er det blot at skylde sneglene væk i toilettet eller hvad der nu
måtte passe dig. Tricket bruger du et par gange indtil der ikke er flere
sngele.

Fra : Timo Jensen

Dato : 24-05-06 18:38

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> wrote in message
> Så skal du tage 2 dybe tallekener, læg en skive kartofel midt på den ene, og
> lig den anden skråt hen over.
Rå eller kogt kartoffel?

--
Timo Jensen. Aloe-Shop Danmark http://drikkegel.dk/catalog/
Aloe Vera debat for alle http://62.243.201.230/forum/default.asp

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 24-05-06 19:22

Rå vil jeg tro.. prøv dig frem :)

Fra : Bainz

Dato : 24-05-06 21:34

det skal være rå kartofler.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-06 22:28

Bainz wrote:
> det skal være rå kartofler.

Ja - og man behøver ikke bruge to tallerkner - en er nok.

Læg kartoffelskiverne på en underkop - sæt den på bunden af akvariet og sluk
lyset - efter en time eller to kan man tage tallerknen op med en masse
snegle på.

Men det er stadig bedre at forebygge - sneglene tager kun overhånd, hvis der
er noget de kan leve af f.x. ved overfodring eller manglende
rengøring.......

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-05-06 08:01

Daniel W Johansen wrote:

> [...]
> Og så er det blot at skylde sneglene væk i toilettet eller hvad der nu
> måtte passe dig. Tricket bruger du et par gange indtil der ikke er flere

Jeg kan meget varmt anbefale den metode. Den udrydder nok ikke sneglene
helt, men det er ikke så besværligt. Og hvis man som mig har flere arter
snegle i akvariet, så kan man grovsortere. Det gør smerliger og gift
ikke

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bainz

Dato : 23-05-06 21:56

Nej det er en meget dårlig løsning vil anbefale dig at anskaffe dig nogle
snegle spisende fisk. Eks pragtssmerlinger eller muse smerlinger, der findes
også rejer som spiser dem ved red clow gør det, men de er meget hårde ved
mindre bund fisk.
Hvad for nogen fisk har du i dit akvarium det vil gøre det meget nemmere at
hjælpe dig hvis man ved det.
Kugle fisk er også en løsning men de bliver nogle onde djævle når de bliver
ældre. Og så spiser de andre fisk når der ikke er flere snegle.
Mvh Bainz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-05-06 22:44

FM wrote:
> Jeg har fået anbefalet at bruge Limnacid til at dræbe sneglene i mit
> AQ, er det en god ide ?

Formentlig et råd fra en akvariepusher ?

De anbefaler hvadsomhelst, de kan tjene penge på

Giftstoffer er altid noget skidt at putte ned til levende væsner.

Andre har foreslået smerlinger - den er jeg meget enig - de er rigtig
effektive - Pragtsmerlinger kan blive lidt store, så hvis akaviet ikke er så
stort, så er Netsmerlinger en mulighed i stedet.

Kartoffel-metoden er også meget effektiv.

Du bør også tænke lidt over HVORFOR du har mange snegle.

I et velfungerende akvarie vil snegle og fisk kunne trives fint sammen uden
at sneglene tager magten.

Overfodring eller mange affaldsstoffer kan være årsager til at sneglene
tager overhånd.

--
Jan
<Signatur ude af drift>