Hjælp - mine malawier dør
Fra : Marcussen

Dato : 17-05-06 19:25

Hej

jeg har et 325 l. Malawi akvarie som har kørt i et par måneder. I akvariet
er en Pangea baggrund, cichlidesand, nogle sten og spandpump og et
varmelegme (temp. 26 c)

Jeg har siden anskaffelsen skiftet knap ½-delen af vandet med 1 til 1½ uges
mellemrum. I starten var der for høj Nitrit-værdi, men det fik jeg styr på
for 3-4 uger siden - nu er Nitrit og Nitrat fint nok.

Det starter med at fisken ikke spiser og virker som om den er bange - gemmer
sig ved en hule/sten. Det er som om den støtter sig til sandbunden - dvs.
som om den ikke har kræfter til at holde sig oppe i vandet. Munden åbner og
lukker den konstant. Jeg har ikke kunnet se nogle sygdomstegn på de ca. 5
fisk jeg i den sidste uge har fanget op, men nu har jeg én fisk stående op
af baggrunden som gisper og jeg syntes det ser ud til at dens øjne er hævet.

Burde jeg teste vandet for noget andet (har ikke andet hjemme end Nitrit og
Nitrat-test) eller hvad kan der være galt??? Burde jeg have en luftpumpe i
akvariet eller er det ikke derfor de gisper efter vejret? (de resterende ca
20 fisk virker helt normale og går helt amok når jeg fordrer (morgen og
aften)).

Håber på hjælp da jeg er blevet meget glad for mine nye små venner...

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-05-06 20:41

"Marcussen" <svar_i_nyhedsgruppen@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aften)).
>
> Håber på hjælp da jeg er blevet meget glad for mine nye små venner...

Diagnosen er let at stile! bugvattersot er navnet på sygdommen.

Hvis den ikke er for fremskredet, kan den kureres, men når de først er
begyndt at dø
er det sjældent at de kan reddes.

Sygdommen kan kureres med midlet Aquafuran, men du kan også købe JBL's
Pondfuran.
Det er samme aktive stof, som i øvrigt hedder Nifproprianol, eller noget i
den retning.

Hvad har så fremkaldt sygdommen?? Det har du formetligt selv!!!
Et Malawi akvarie, med en almindelig besætning, kan ikke klare mere end
max 1 uge uden et 50% vandskifte.
Det er spild af penge at rode med nitrit og nitrat målinger, når vandet
alligevel skiftes så hurtigt.
En anden ting der kanfremkalde sygdommen er enten stress eller elendig
fodring.

Det lyder måske som hårde ord, men er ikke ment sådan.

Du bruger en spandpumpe, det er som sådan også ok, da det kan fjerne svæv
fra vandet. Men hvordan bliver vandet ledt tilbage i akvariet?? Er udløbet
under vandoverfladen??
Det lyder også som om du har en halvmillion fisk i det akvarie! Hvor store
er de, og hvilke arter er det??

Carsten

Fra : Claus 6000 Kolding

Dato : 17-05-06 21:34

hej, jeg kan godt støtte mig op ad bugvattersot, men historien med
vandskiftet holder ikke....(efter min mening, men der er jo så mange
jeg skifter en fjerde del hver 14 dag eller 3 uger, har til dato ingen døde
fisk.
jeg tror det skylde forkert fodring... har selv haft problmet, men har
reddet alle fisk, her er opskriften som jeg har fået fra Hyggefiske.dk

mvh
Claus

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-05-06 23:08

"Claus 6000 Kolding" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg tror det skylde forkert fodring... har selv haft problmet, men har
> reddet alle fisk, her er opskriften som jeg har fået fra Hyggefiske.dk

Nu er der jo stor forskel på hvor mange fisk man har i et akvarie, og
ikke mindst hvor store de er.

Den gang jeg gik og rodede med malawier, skiftede jeg vand mindst 1 gang
om ugen, og der har formentligt ikke
været mere end 15-20 fisk i et 325 liters. Fuldvoksne fisk kræver en del
mere vandskift end mindre fisk, da de jo forurener mere.
De små skal have vandskiftene for at vokse godt.

Carsten

Fra : Marcussen

Dato : 18-05-06 06:57

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
svæv
> fra vandet. Men hvordan bliver vandet ledt tilbage i akvariet?? Er

Vandet bliver ledt ude lige under vandoverfladen så der er rigtig god
bevægelse i overfladen. I øvrigt er der godt med tryk på pumpen så det er
sjovt at se når de står næsten lodret op imod strålen...

> Det lyder også som om du har en halvmillion fisk i det akvarie! Hvor
store
> er de, og hvilke arter er det??

Jeg købte for et par måneder siden disse fisk som yngel - nogle cm. store
(er selvf. allerede vokset en del):

5 Metriaclima estherae
10 Pseudotropheus saulosi
10 Pseudotropheus sp. acei

Antallet blev anbefalet af dyrehandleren idet jeg forklarede at det var
første gang jeg skulle holde malawier - har i mange år haft alm.
selskabsfisk.

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-05-06 08:19

> [...]
> bevægelse i overfladen. I øvrigt er der godt med tryk på pumpen så det er
> sjovt at se når de står næsten lodret op imod strålen...

Du får en væsenlig større iltning af vandet, hvis du lader udløbet være
lige over vandkanten, og pegende lige ned mod vandet.

> [...]
>
> Antallet blev anbefalet af dyrehandleren idet jeg forklarede at det var
> første gang jeg skulle holde malawier - har i mange år haft alm.

Ok! antallet er ikke så voldsomt alligevel, men med tiden vil du nok få
nogle problemmer, når de bliver kønsmodne
kommer du til at tynde ud i antallet af saulosi og acei.

Carsten

Fra : Kell Petersen

Dato : 22-06-06 11:44

Enten har jeg været heldig
Ellers er mine fisk mere Hård-føre end jeres

Jeg skifter aldrig mit vand , Med mindre at jeg skal tømme det, for at
flytte det.
Jeg har en spandpumpe (Eheim) og efterfylder baljen . når der er fordampet
nogle cm under øverste rammekant.

Fodringen , foretages gentagne gange i løbet af dagen , når jeg går forbi
eller husker det. (Flage eller piller)

Vandtest har jeg aldrig brugt,, tager noget vand fra Badeværelset (temp ca
15.Grader) i en spand (10 liter) og hælder det i.

Mine fisk er PS Demasoni .
Og de har da vist nok ry for at være besværlige...!!

Mit akvarie er på 200 liter.-sten og andet fyld.
Og indholder ca 30 stk af arten.
Når der er for mange fanger jeg dem op , og sælger ud af dem , eller forære
dem væk..