Konstruktion af sump
Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-05-06 17:12

Jeg er ved at bygge en indvendig sump til mit 380 liters akvarie. Jeg vil
sætte den langs bagsiden, så det får målene 12 cm bredt, ca. 60 cm langt
(lidt under halvdelen af akvariets længde, gemt bag planter og sten) og 46
cm højt. Inde i den skal jeg så have zeolit eller bactoballs, vat, luftsten
og et powerhead (som egentlig er en springvandspumpe, hvor jeg har pillet
det sjove af). Jeg har nu følgende dumme spørgsmål:

- Hvad er bedst, zeolit eller bactoballs? Fiskehandleren siger zeolit, men
mange hjemmesider siger bactoballs.

- Hvor mange liter af det skal jeg bruge?

- Ville det være en fordel at placere luftstenen under
zeoliten/bactoballsne, så de bliver iltet?

- Hvad skal vandet løbe gennem først? Vat eller zeolit/bactoballs?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 17-05-06 11:17

Jeg vil sige bactoball, zeolite har en begrænset holdbarhed og skal så
genoplades i en salt opløsning (nogen siger de kan genoplades, andre
siger de kan). Så gå efter bactoballs (går ud fra disse blot er alm. bio
bolde på godt dansk :D)

Og jeg ville sætte filtervattet først så det kan snuppe de store
partikler. Men i det hele taget ville jeg slet ikke bruge filtervat, du
kommer til at skulle udskifte det hver 3 uge. I stedet ville jeg bruge
en godt tyk filtermåtte, af fineste størelse. Og så lade vandet løbe
gennem bioboldene først, og derefter filtermåtten.

Men det er blot mine 2 cent.