spørgsmål om pragt botia
Fra : Eg Egemarke

Dato : 19-04-06 22:57

Hej alle !!
Jeg bor i Malmö og har købt sådan en pragt Botia, hedder samme fisk på dansk
en pragt smerling ??
den kan med lidt god vilje godt minde om en klovnefisk og skulle efter
sigende spise snegle
Den er meget sky og er gemmer sig stort set hele dagen er det normalt for en
sådan ??
Botia´en bor i et akvatium på 160 liter sammen med

3 styk Gurami
10 platy
20 Neon tetra
3 maller
Og en god del grønt græs samt nogle "piberensere" hvad de hedder rent
fagligt/teknisk ved jeg desværre ikke... De er kønne at kigge på

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Jan Krag

Dato : 20-04-06 00:19

Hej Eg.
Ja, der er ganske sikkert tale om en pragtsmerling (Botia er det
lantiske navn for den gruppe der hedder smerlinger på dansk).
Hvis fisken er meget sky og gemmer sig, er det formodentlig (næsten
sikkert) fordi det er en flokfisk, og derfor mangler nogle "kammerater".
Hvis du kun har den ene, så synes jeg faktisk at du burde købe nogle flere.

Følgende er et link til en emget grundig artikel om netop disse fisk.
Jeg har ikke selv pragtsmerlinger, og har aldrig haft det (har
leopardsmerlinger (yoyo) istedet da de ikke bliver så store), men
artiklen var så god at jeg gemte den i mine bookmarks alligevel.

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/botiamacracantha.htm

Håber der hjælper.

MVH Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-04-06 00:47

Eg Egemarke wrote:
> Jeg bor i Malmö og har købt sådan en pragt Botia, hedder samme fisk
> på dansk en pragt smerling ??

Ja - det gør den.

> den kan med lidt god vilje godt minde om en klovnefisk og skulle efter
> sigende spise snegle

Den er rigtig godt til snegle, men bliver lidt stor, så dens "fætter"
netsmerlingen ligner den meget - og er også god til snegle - men bliver ikke
helt så stor.

> Den er meget sky og er gemmer sig stort set hele dagen er det normalt
> for en sådan ??

Som en anden skriver, så er det en flok-fisk, der trives bedst nogle stykker
af gangen - men det kan også være, at den bare lige skal vænne sig til
omgivelserne..

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Eg Egemarke

Dato : 21-04-06 09:56

Så nu er de 3 Smerlinger der tøffer rundt dernede, en MEGET Go artikel, og
den vil blive taget til efterretning....
Den "gamle" Smerling er noget lysere end de 2 nye kan dette skyldes at han
har puttet sig i sin hule stort set uafbrudt ??
De har idag osse fået en Zucchini men interessen er ikke overvældende endnu
!

Fra : mop

Dato : 21-04-06 13:49

det kommer
agurk og kogte små katofler gå minne også på
jeg har en flok på 9 pragt og 4 mus Smerlinger i mit 250 liters og en stor
hule som de kan lige og dase i