Sugemaller med sår
Fra : Morten Nielsen

Dato : 19-04-06 08:26

Hej

Jeg har et selskabsakvarie med 2 Ancistrus maller, nogle platyer, neonfisk,
smerlinger, guldbarber og skalarer. Mine maller har jeg haft siden jeg
startede for 5-6 år siden, men de er nu begyndt at få nogle åbne sår på
ryggen. Det drejer sig om begge to, og faktisk er såret placeret samme sted.
Jeg er lidt i tvivl om hvor disse sår stammer fra. Er det den anden malle
der forudsager dette, er det de andre fisk eller er det en sygdom ? Såret er
på størelse med en lillefinger.

Skalarerne er begyndt at lægge æg, og er derfor lidt agressive, kan dette
spille ind ?

På forhånd tak.

/Morten Nielsen

Fra : J. Jørgensen

Dato : 19-04-06 17:14

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på størelse med en lillefinger.
>
> Skalarerne er begyndt at lægge æg, og er derfor lidt agressive, kan dette

Hej Morten

Store Scalarer der er igang med æglægning, kan være meget hårde ved de andre
fisk, når de i deres iver beskytter deres territorie. Min erfaring er, at
det normalt ikke bliver til store bidsår som du beskriver.

Derimod har jeg mistanke til dine smerlinger. Når de bliver ældre kan de
udarte sig til nogle slemme sataner, også over for fisk de har gået sammen
med i længere tid. De bider netop store lunser som du beskriver.

Pas på hvis du vil fange dem - de har nogle skarpe "knive" ved gælderne. Da
jeg fangede min fornyligt, ville jeg blot tage om nettet for at undgå, at
den sprang ud af nettet. Jeg fik derved et stik på siden af tommelfingeren
der blødte så det nærmest lignede et blodbad. Det var ellers en rigtig flot
stor og gammel Netsmerling.

Hilsen
Jørgen

Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-04-06 08:57

> Derimod har jeg mistanke til dine smerlinger. Når de bliver ældre kan de
> udarte sig til nogle slemme sataner, også over for fisk de har gået sammen
> med i længere tid. De bider netop store lunser som du beskriver.

Jeg har 4 pragtsmelinger og 2 netsmerlinger, har prøvet at obsevere når de
bliver fodret hvordan de forholder sig i forhold til mallerne, umiddelbart
kan jeg at pragtsmerlingerne har lidt respekt for de større maller, hvor
netsmerlingerne godt kunne se lidt ligeglade ud.

Vil disse sår læges automatisk, eller er der noget jeg kan gøre for at det
går hurtigere ?

/Morten N