Yngel
Fra : The MANN

Dato : 14-04-06 17:39

Hejsa i stuen.

Nu var det så vidt at der kom unger i vandet
men over hvor lang tid føder sådan et kræ ??
det er enten molly eller guppi unger ,der er smidt et pic i binær

Takker på forhånd og god påske til alle

The MANN

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-06 19:05

The MANN wrote:
> Nu var det så vidt at der kom unger i vandet
> men over hvor lang tid føder sådan et kræ ??
> det er enten molly eller guppi unger ,der er smidt et pic i binær
> Takker på forhånd og god påske til alle

Jeg har ikke binære grupper, så det kan jeg ikke lige se.

Men hvis det er black molly, så er de sorte og hvis det er guppy, så er de
lyse.

Guppy føder ca hver tredie uge og en 30-40 stk pr kuld - de fleste bliver
sikkert ædt enten af moderen eller en af de andre fisk i akvariet, men bare
der er steder, hvor ungerne kan gemme sig f.x. nogle fintløvede planter, så
er der altid nogle stykker, der overlever fra hvert kuld.

Molly får kuld i samme størrelse, men der er jeg ikke sikker på, hvor længe,
der der går mellem hvert kuld.

Guppy er lidt speciel i denne sammenhæng - den kan få op til 10 kuld unger
på en parring - det er noget med at en del af hannens sæd bliver gemt i
hunnens krop, så der kan komme op til 10 kuld med 3 ugers mellemrum - men
kuldene bliver mindre og mindre, hvis der ikke sker ny parring undervejs.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : The MANN

Dato : 14-04-06 21:09

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>

> Men hvis det er black molly, så er de sorte og hvis det er guppy, så er de
> lyse.

De er lyse ,næsten gennemsigtig bagerste 50% af kroppen

> [...]
> bare der er steder, hvor ungerne kan gemme sig f.x. nogle fintløvede
> planter, så er der altid nogle stykker, der overlever fra hvert kuld.

Det var mere om de fødte over 1 døgn eller 2 minnutter !

The MANN

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-04-06 11:29

The MANN wrote:
> De er lyse ,næsten gennemsigtig bagerste 50% af kroppen

Lyder som guppy.

> Det var mere om de fødte over 1 døgn eller 2 minnutter !

Et sted derimellem - jeg ved det faktisk ikke - de gange, jeg har haft
guppy, sværdrager, platy og molly - har jeg ikke gjort noget særligt, men
bare lade dem føde i akvariet sammen med de andre fisk, så de har selv
klaret det - og med en større flok voksne, så kom der næsten dagligt
unger - de fleste blev som nævnt ædt - men en del overlevede også ved at
gemme de føste par dage......

--
Jan
<Signatur ude af drift>