Mine fisk dør
Fra : You Know Who

Dato : 13-04-06 09:21

Hej jeg fik fisk for et par måneder siden og det er karber blandet med
guldfisk de bliver ikke så store. Vi fik 5 stk med til vores 60 liters
akvarie. Jeg købte så 5 slørhaler. Her for en 8 dage siden begyndte de at
blive sløve og lægge sig på bunden. Så begyndte de at dø. nu har jeg så
renst det hele både vand og filter . det gik også godt de 2 første dage men
igår begyndte de at lægge sig i overfladen i hjørnerne.. Hvad kan der kan
være galt ?.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-04-06 12:18

You Know Who wrote:
> Hej jeg fik fisk for et par måneder siden og det er karber blandet
> med guldfisk de bliver ikke så store.

Øhh - guldfisk bliver nemt 30 cm lange - og hører mest til i en havedam -
karper kan blive endnu større - og hører også mest til i havedamme -
slørhaler er bare forædlede guldfisk, der kan trives i et uopvarmet akvarie.

Er du sikker på at det er karper og guldfisk ?

> [...]
> godt de 2 første dage men igår begyndte de at lægge sig i overfladen
> i hjørnerne.. Hvad kan der kan være galt ?.

Hvis det virkelig er karper, guldfisk og slørhaler, så er det
koldtvandsfisk, og de kan have det for varmt i et akvarie indendørs.

Ellers fortæl lidt mere om, havd du har af planter, bundlag, filter, lys,
varme o.s.v......

Fortæl også lidt om, hvordan du fodrer og renser akvariet.....

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : HD

Dato : 14-04-06 09:39

HEJ du har et 60 l akvarium træk lige glas, bundlag, sten, mm. fra så har du
sikkert ikke mere en 50 l vand hvilket svarer til 50 cm fisk (fingerregel 1
cm fisk pr.l vand), min vudering er at du har dobbelt så mange fisk i dit
akvaruium som der er vand og ilt til, der ud over må det ikke blive mere end
ca 12-15 grader varmt med de fisk du har, de er koldtvandsfisk, en stor
misforståelse at have dem inden døres.
Hans D.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 15:41

"You Know Who" <dsl53425@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej
Med det mængde fisk du har og hvis din filter fungerer optimal er der
sikkert alt for meget nitrat i vandet. Du bor skifte vande min. en gang om
ugen hvis ikke flere gange, for at holde det nede.

Og købt dog større akvarie, eller få færre fisk i den du har, du kvæler dine
fisk. Nogle af dem kan live op til 25 år, tænk hvis du skulle bor i 20 m2
lejlighed med 10 andre mennesker i hele din liv (den vil i hver fald ikke
være lang )

Mange hilsner
Tomasz