RMI - hvor skal classfiler ligge?
Fra : rickbeardk@gmail.com

Dato : 10-04-06 11:51

Hej I gruppen,

Det var mig, der skrev lidt længere nede om 'Servlet' (og mange tak
for svarene).

Jeg er nu gået i gang med noget RMI i stedet for, da jeg tror, at det
kan klare det, som jeg skal bruge i stedet for servletter. Jeg har
lavet en interface-klasse, en implementering af interfacet og et
javaprogram (som så kører altid i modsætning til servletter) og en
applet.

Herefter har jeg kørt rmic på min implementering af interfacet for at
lave en stub fil og startet rmiregistry... I mit javaprogram og
appletten henviser jeg til en sti (fx:
http://www.minhost.dk/minimplementering:1099), men mit spørgsmål er:

Hvor skal class-filerne ligge på selve serveren? Umiddelbart kan jeg
ikke lige forestille mig, hvordan rmiregistry kan finde ud af at pege
det rigtige sted hen. Filerne må vel skulle ligge et bestemt sted, for
at ovenstående websti kan finde dem på serveren?

- rick -

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 10-04-06 12:48

rickbeardk@gmail.com wrote:
> [...]
> det rigtige sted hen. Filerne må vel skulle ligge et bestemt sted, for
> at ovenstående websti kan finde dem på serveren?

Jeg plejer at bruge følgende regel:

RMIRegistry skal have stub i classpath.
Server skal have interface + implementation + skeleton i classpath.
Client skal have stub i classpath.

(Java docs ligger op til noget mere avanceret, men ovenstående
er det nemmeste)

Arne

Fra : rickbeardk@gmail.com

Dato : 11-04-06 15:11

Arne Vajhøj wrote:
> [...]
> Client skal have stub i classpath.
>
> (Java docs ligger op til noget mere avanceret, men ovenstående

Mange tak skal du have!
Jeg har nu fået styr på det og det virker fint, men:

Jeg prøvede først lokalt med en appletviewer, så det virkede,
dernæst med clientfilerne liggende et andet sted og virkede også fint
med appletviewer. Bøvlede en masse med java policy, men fik også det
på plads.

Men til sidst prøvede jeg med Server-filerne liggende på Serveren og
også clientfilerne liggende på Serveren, men tilgængelige via web;
Det virkede fint med appletvieweren (appletviewer
www.minadresse.dk/applet.html), men ikke med Internet Explorer. Jeg fik
hele tiden en fejl, at den ikke kunne finde classen:

load: class Client.class not found.
java.lang.ClassNotFoundException: Client.class
   at sun.applet.AppletClassLoader.findClass(Unknown Source)
:
og en masse mere
:

Hvis jeg laver en applet, som ikke har noget med rmi at gøre (for
eksempel en applet, der bare laver sin baggrund blå, så virker det
fint og den kan sagtens finde filen.

Men til min store overraskelse virker Client.class fint i firefox og
kan fint finde den med applet.html. Jeg har undersøgt, at de begge (IE
og FF) benytter sig af suns jre 1.5.0_06, så der er altså ikke
forskel i versionerne.

Hvad kan der være galt?

- rick -

Fra : rickbeardk@gmail.com

Dato : 11-04-06 15:25

rickbeardk@gmail.com wrote:
> Hvad kan der være galt?

Nej, glem mit spørgsmål. Jeg har netop fundet ud af, det er fordi det
net, jeg sidder på, bruger en proxy-server og kun IE er konfigureret
med det og ikke FF. Hvis jeg slår det fra i IE, så virker det fint
der også...

- rick -